Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter

Tycker vi kan sätta upp skyltar som varnar att det är kallt på vintern också, finns säkert 100 andra skyltar som vi bara måste sätta upp.

Ja, jag håller med.

Denna typen av dålig planering råder nog inga skyltar bot på. Ett par dagars extra proviant i säcken vilket alltid ska has, så hade de sluppit helin... Men nu kanske den betalades med egna pengar, och det är väl kul att få prova på helikopter någon gång...

Det som dock kan tilläggas är att jag tycker det är fel att roddbåtsleder i samband med vandringsleder faktiskt är utritade på kartan. Det kan lätt ge intrycket av att det rör sig om något som alltid är tillgängligt för bruk.
 
Tycker vi kan sätta upp skyltar som varnar att det är kallt på vintern också, finns säkert 100 andra skyltar som vi bara måste sätta upp.

Nä, helt ärligt så måste individen ta ansvar att planera och införskaffa sig erforderlig information innan man ger sig ut. Det är ju inte så svårt att få fram denna info, är man osäker får man lägga ner en timme till för några telefonsamtal, etc. Annars kan man checka in på valfri camping, där finns skyltar och information på plats så det räcker.

Förstår inte motviljan hos många mot att det ska finnas tydlig information. Tror knappast att det finns någon som vill att det ska sitta stora reklamskyltar men små infoskyltar på strategiskt valda ställen skulle kunna underlätta mycket för många utan att det stör upplevelsen för det stora flertalet.
Jag anser själv att man ska ta reda på så mycket som möjligt själv och att det är halva nöjet men man kan bli felinformerad, missa något eller glömma något i planeringen. Varför inte underlätta och kanske tom förhindra allvarliga tillbud.
 
Har någon här läst en modern t ex tyskspråkig säljbroschyr om Lappland från turistrådet?
Frihet, civilisation, butiker, midnattsol så stog det i den senaste jag snubblade över.
Faror, öppettider, lämpliga säsonger lyste med sin frånvaro då.
Så vem som skapade den drömmen och visionen var lätt att förstå.
Vi som vet att det kan bli vinter mitt i sommaren har det lite bättre förspännt.
Men har själv träffat på ute på fjället svenskar, dyblöta i bomullskläder, ombytet var utbytt mot konserver och öl.
Så allt beror inte på turistrådet, hoppas jag.
 
Förstår inte motviljan hos många mot att det ska finnas tydlig information. Tror knappast att det finns någon som vill att det ska sitta stora reklamskyltar men små infoskyltar på strategiskt valda ställen skulle kunna underlätta mycket för många utan att det stör upplevelsen för det stora flertalet.
Jag anser själv att man ska ta reda på så mycket som möjligt själv och att det är halva nöjet men man kan bli felinformerad, missa något eller glömma något i planeringen. Varför inte underlätta och kanske tom förhindra allvarliga tillbud.

Jag anser att om man väljer att fjällvandra så medföljer ett eget ansvar att ta reda på fakta om vandringen/upplevelsen man tänkt sig. Det kan man göra på många olika sätt men man ska inte förvänta sig informationsskyltar i fjällen ute på lederna.

Sen anser jag självklart att oavsett orsak så ska folk som kallar på fjällräddningen bli räddade.
Därefter kan man diskutera hur kostnaden skall fördelas om det finns uppenbar anledning.
 
Jag menar inte skyltar på lederna men en infoskylt på de stugor/stationer som är närmast tycker jag inte är så märkvärdigt. Där finns redan massvis med information om närområdet att inhämta varför inte information om nästa sträcka på leden.
Rent ekonomiskt, om det är så att de inte själva står för kostnaden, så sparas det snabbt in den lilla kostnaden om man bara lyckas informera en som missat informationen och slipper räddas.
Tycker inte heller att man ska räkna med att få allt serverat men som någon annan påpekade så är det på kartan markerat att leden går över vattnet och då är det lätt att tolka det som att man ska kunna ta sig förbi där året runt.
 

avslutad210712

Gäst
Förstår inte motviljan hos många mot att det ska finnas tydlig information. Tror knappast att det finns någon som vill att det ska sitta stora reklamskyltar men små infoskyltar på strategiskt valda ställen skulle kunna underlätta mycket för många utan att det stör upplevelsen för det stora flertalet.
Jag anser själv att man ska ta reda på så mycket som möjligt själv och att det är halva nöjet men man kan bli felinformerad, missa något eller glömma något i planeringen. Varför inte underlätta och kanske tom förhindra allvarliga tillbud.

Och var skall man i så fall placera dessa skyltar? Där Kungsleden börjar, efter Kungsleden, runt alla leder eller överallt i naturen? Detta med tanke på att alla inte följer leder utan går fritt. Och skall vi då också passa på att sätta upp skyktar att mobiltelefoner inet fungerar i fjällen, att det inte finns någon el etc.

Fast jag förstår tanken i "landet lagom" där ingen har eget personligt ansvar längre utan så fort något går snett så är det någon annans fel. Och om man inte har skyltar om något som kan gå snett så är samhället då automatiskt ansvarig för att det går åt pipan? Och skall man i fortsättningen ha fasta datum när broar läggs ut respektive plockas in?
 
Och var skall man i så fall placera dessa skyltar? Där Kungsleden börjar, efter Kungsleden, runt alla leder eller överallt i naturen? Detta med tanke på att alla inte följer leder utan går fritt. Och skall vi då också passa på att sätta upp skyktar att mobiltelefoner inet fungerar i fjällen, att det inte finns någon el etc.

Fast jag förstår tanken i "landet lagom" där ingen har eget personligt ansvar längre utan så fort något går snett så är det någon annans fel. Och om man inte har skyltar om något som kan gå snett så är samhället då automatiskt ansvarig för att det går åt pipan? Och skall man i fortsättningen ha fasta datum när broar läggs ut respektive plockas in?

Läs inlägget ovan ditt. Går man orösat krävs ett annat eget ansvar än om man följer en färdigställd led med stugor på dagsmarsch avstånd från varandra. I stugorna finns redan information om området runt stugan och om leden i stort.
Varför inte information att båten bara finns mellan det och det datumet?
Varför denna motvilja (av ren princip känns det som) mot att med väldigt enkla medel kanske förhindra något som gör det väldigt jobbigt för den som misstolkat, fått fel information eller helt enkelt inte tänkt efter före.
 
Det främsta som skiljer oss från övriga passagerare på den här lilla blåbruna bollen är förmågan att planera och vidtaga steg i förväg. 100 M skyltar hjälper inte de som inte vill läsa och lära! Tyvärr är det så, ett vardagsäventyr kan lätt förvandlas till en seriös situation eller än värre. Har sett sommarsnöstormen skörda offer närmare än 100m från räddningen.
 
Glöm inte att vi snackar Sveriges antagligen kändaste vandringsled, Kungsleden. Om det finns ett dead end på den och det samtidigt kommer hit utländska turister och nybörjare som kanske inte har en aning om vart man hittar rätt information eller ens kan tänka sig att det är en sjöjävel ivägen. Och alla gillar inte att planera ihjäl sig heller.

Upp med en skylt för tusan. Och nån Einstein måste det väl finnas som kan placera dem lämpligt. Om det hjälper någon så är det väl bra. Det kanske räddar något liv också. Och den borde rimligen kunna placeras utan att störa Er som har skyltskräck.
 
Visst ska man ta eget ansvar, och det är upp till en själv när man ger sig ut. Jag brukar vara på såna ställen där det inte finns nån info att få annat än från de man känner - men det brukar för all del inte vara några långa och märkvärdiga vandringar. Men man kan inte räkna med sällskap så att säga.

Men att man skulle vara emot bättre info där detta är möjligt verkar lite barnsligt tycker jag.
Ungefär som att fjällen ska vara en plats för wannabe-trappers och inte för amatörer.

Jag tror dock att det viktigaste är att informationen är tydlig och fullständig. Finns det info om att det finns båtar på nåt ställe så ska de banne mig stå när det INTE finns det också. Det är inte ovanligt med tidtabeller eller liknande som inte bara är svårlästa, utan även ofullständiga. Eller där de inte är uppdaterade med rätt datum - för att de ändå är lika även nu, eller nåt annat skäl.
Att turister från Ungern har missat nåt, och att de missbedömer nåt som de planerat på långt avstånd är inte så konstigt, men det kan ju lika gärna vara så att de haft tillgång till dålig information, eller fått besked av nån som haft dåligt reda på vad som gäller.

De kanske lika gärna hade kunna knalla vidare till nån annan anhalt eller stuga - men om de då hade haft fortsatt otur hade troligen någon besserwisser skrivit att de borde ha varit förståndiga nog att gör ett säkert val tidigare, och be om hjälp istället för att förvärra situationen.

Klart folk ibland är mer tanklösa än de borde (mer tanklösa än genomsnittet), men det är ju ofrånkomligt om det vandrar några tusen pers i ett område under ett år, så är det förstås så att man får en fördelning av människor med olika erfarenhet, läskunnighet, riskvillighet osv osv.

Så jag tycker väl att de som överhuvudtaget jobbar med turismen, med leder osv, ska göra sitt yttersta för att info ska vara tydlig och korrekt - men kanske inte hur överdriven som helst, avseende storlek på skyltar eller liknande. Och jag tycker att det är OK att folk utsätter sig för strapatser, så länge de inte skyller på staten eller nån om det går på tok. Dvs om nu inte den de skyller på har informerat direkt missvisande.

I det här fallet vet vi inget specifikt om vilka misstag som begicks, vi vet tydligen inte annat än att turisterna betalade sin transport själva, och då tycker jag att det är märkligt att det genast startar en tråd som till stor del sedan handlar om att de som hamnat i ett trängt läge har varit oansvariga.
Jag har sett såna trådar många gånger förr, och jag förstår inte riktigt mekanismerna bakom detta klagande.
 
varför inte en lätt pocket bok där allt står som man behöver veta om det område man ska fjällvandra. sedan så gäller färd efter förmåga. och ta med extra proviant.
tycker folk ska ha kunskap och färdigheter när dom ger sig ut. och ta med ett extra ombyte kläder är bra.
tycker det låter som en sista minuten till fjäll.
man få tar det som de är i fjällen om vädret, vi kan styra det mesta men inte vädret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.