Puttri; sa:
Jag undrar vad som är varmast/bäst i förhållande till vikt som värmeplagg för långturer i Fjällen under vår-sommar-höst eller andra liknande aktiviteter av följande:
1) Fleece, eller liknande syntet (varmt, slitstarkt, lätt?, men luktar snabbt illa)
2)ullfrotte, ev. med lite syntetinnehåll (varmt, men hur tungt?, luktar inte illa och varm även vått, går lätt sönder)
3) thermo jacka (lätt i förhållande till effekt?, vindtät, luktar lika mkt som fleece?)
Det känns som alla har sina för och nackdelar, men om man nu skall välja ett värmeplagg till en längre fjälltur, vilket skulle ni välja (hittlls har jag kört med ull som jag är mkt nöjd med, men dragkedjan är sönder varför jag har börjat fundera på andra lösningar oxå). Är dock lite inne på en syntet thermo jacka...
Tack för hjälpen!
Jag tycker flerskiktsprincipen är bra för att förstå olika plaggs funktioner. Ylle är för mig idag ett material som hör hemma närmast kroppen, basskiktet. De stora stickade ylletröjorna är tyngre än syntetvarianterna och kan inte konkurrera som värmeplagg.
Många verkar idag tycka att de moderna, tunna ylleplaggen från Smartwool, Icebreaker mfl är bättre på de flesta punkter än vad motsvarande syntetunderställ är. Själv använder jag ylle eller syntet omväxlande under ett vindtätt och väl ventilerande ytterskikt nästan jämt. Blir det bistert framåt hösten så använder jag två syntet eller ylleundertröjor under vindblusen. Detta funkar suveränt så länge jag rör på mig och det inte regnar.
Det värmande skiktet eller mellanskiktet är väl främst avsett för att man skall hålla värmen när man inte är särskilt fysiskt aktiv. Förstärkningsplagg, alltså. Fiberpäls, fleece, termojacka med syntetfoder och dunjacka är alternativen. Det som isolerar bäst är det som kan hålla mest luft.
Fiberpäls innehåller mer luft än fleece, är alltså varmare. Liksom fleece är det nästan outslitligt, tål väta bra och är tungt och voluminöst i packningen. Detta eftersom båda innehåller mindre luft än alernativen.
Termojackor är vindtäta och isolerar mer i förhållande till sin vikt än fleece och fiberpäls. Tål väta bra, torkar fort och blir små när de packas ihop.
Dunjackor är vindtäta och isolerar bättre än någon av de andra i förhållande till sin vikt. Tål väta dåligt, torkar långsamt och blir riktigt små i packningen.
Jag tycker att fiberpäls och fleece är ganska meningslösa som värmeplagg för en viktmedveten vandrare. De väger mycket och isolerar dåligt. Om jag jobbade utomhus i det varje dag vore det en annan femma.
Termojackan är lättare och mycket bättre isolerande än fleece/fiberpäls. Den är vindtät men ventilerar bra (mycket bättre än membranplagg). Tål väta bra, men slits/förlorar volym fort enligt min erfarenhet.
Min gamla fiberpälströja väger 685 g och efterträddes av en termojacka som väger 390 g. Termojackan är dubbelt så varm och helt överlägsen utom i slitstyrka.
Termojackan har efterträtts av en dunjacka som väger 410 gram. Den är i sin tur minst dubbellt så varm som termojackan, väger ungefär lika mycket och det jag väljer i 9 fall av 10, numera. Men man måste vara mycket noggrann med att inte använda den på ett sådant sätt att den blir blöt.
Jörgen