fleece, ullfrotté eller thermojacka?

Patagonia Down Sweater

Jag har precis fått min down sweater, känns otroligt bra, kanske till och med bättre än Klättermusen Liv tröja. Skönt med hellång dragkedja för har man den under jackan så kan man dra ner båda dragkedjorna om man behöver lufta eller komma åt något. Största problemet är att det verkar som om Patagonia har svårt att leverea dom i vinter.

Micke

Re: Patagonia Down Sweater

Skönt att se att min Berghaus-termo i alla fall inte på långa vägar är det fulaste valet, eller ens det som känns mest "alkistant". ;)

patagonia_ws-down-sweater.jpg

(Plötsligt framstog även Klättermusens Liv som riktigt elegant)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Patagonia Micro Puff Pullover (300 gr, syntetfyllning) verkat ocksâ intresant.. finns även brall-version (Steve House hade ett par sàdana till pyamas, om jag förstod det hela rätt).
rea pà Patagonias USA-sida: 74 USD

Micro Puff i jackversion med huva 200 gram tyngre. verkar som man inte kommer ifràn de variablerna...

Micro-puff vást 170 gr. REA: 45 USD

nàn som testat nâgon av ovan varianter?

Down-sweater: verkar OK, men faller den inte lite pà snygghets-faktorn? (Michelin-effekt?)

langby; sa:
Det som lockar med Haglöfs är ju helt klart priset, 1000 pix. Någon som har erfarenhet av Barrier Pant när vi ändå är igång?
Njae, men efter att ha köpt en Haglöfs Barrier Vest och Jacket, så drog jag ett par Mountain Equipment Cirrus pants, som är mycket lika Barrier, men kostar 5-700 på fullpris (vilket jag tycker är rätt rimligt). De är grymt bra och har alla fördelar som H Barrier Pt har. Bra passform för mig också.

För att inte bli mer tjatig än jag redan är, så citerar jag mig själv, i en recension av Barrier.
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4684

Mina åsikter om fleece vs fiberpäls vs diverse finns där. I korthet, där 1=bäst och 5=sämst
Värme: 1-dun 2-fiberfoder 3-fiberpäls 4-ylle 5-fleece
Vikt: 1-dun 2-fiberfoder 3-fiberpäls 4-fleece 5-ylle
Vindtäthet: 1-dun/fiberfoder 4-fleece/ylle/fiberpäls
Pris: 1-fiberpäls 2-ylle (2:nd hand) 3-fleece/fiberfoder 5-ylle
Packbarhet: 1-dun 2-fiberpäls 3-fleece 5-fiberpäls/ylle
Fukttålighet: 1-fiberfoder 2-fleece/fiberpäls 5-dun/ylle

Så är det för mig.

-PaTRiC-; sa:
men när detta är ältat fram å tebax så kommer vi till pudelnds kärna.. man vill ju va snygg oxå.. Rasken, du kär väl med lapp-kavaj i ull som är snygg som satan.. har du nån schöön bild eller länk?
Jag antar att du menar lappkavajen i stampad vadmal. Den här jackan är inget för lättviktarna, 1138 gram väger den. Sen höst-vinter-tidig vår, annars alldeles för varm. Men ok, som kontrast till micropuffarna:

cpic450017bbbdf85.jpg

cpic45001825efb5d.jpg

Archipelago heter jackan/tröjan. Företagets hemsida, http://www.re-cover.nu , är nerstängd. Vet inte vad som händer med dem, tillfälligt eller inte. Micropuffarna utan smak håller nog tyvärr på att ta över i världen;-)

Raskesven

Raskesven; sa:
Micropuffarna utan smak håller nog tyvärr på att ta över i världen;-)

Raskesven

Rasken, du e fan ta mig en av de sista riktiga karlarna.. du går i vadmal, sover i kåta, lagar mat på en järnspis o gnäller inte, medans vi andra borrar knäskålar och skrapar nagellack för att få ner vikten.. STÅ PÅ DIG!!!!

Malindo; sa:
Tusan Martin, där kom du in en sekund snabbare..dock tycker jag nog att jag har förmàgan att uttrycka mig en smula mer diplomatiskt.. Alkistant..

Jag brukar ju använda just det ordet för att beskriva uttrycket hos min egen termojacka (även den buteljgrön metallic, för övrigt), så något behov av tåtrippande ansåg jag inte föreligga :)

(Men om jag har sårat någon alkistant är jag såklart beredd att mötas och be om ursäkt. Systemet Kristineberg är närmast för mig)
[Ändrat av Nordesjö 2006-09-07 kl 15:47]

[/QUOTE]

Jag har alltid tyckt att västar är suveräna när det gäller värme per vikt. Men de kräver något för armarna, vilket din fleece väl kan ge. Har du inte funderat över en ultralätt dunväst från t ex Western Mountaineering. De väger in mellan 100-200 g och är ju varmare. Men fuktkänsligare förstås. Snyggare på stan, dock. Jag snackade med en butikskille som tror att ultrlätta dunjackor kommer att slå som ett stadsplagg inom kort.

Jörgen [/QUOTE]

Förstår att dun ger mer värme än syntet men som skåning oroar jag mig mer för det kursiva regn som drabbar oss här nere under vår/höst än riktig kyla.

Tror också att tiden med suberbulliga dunvästar och jackor borde vara över snart. Antagligen får du samma eller bättre värme i en ulväst som av god kvalitet som ett bullmonster med skitdun i.

Någon som har erfarenheter av RABs Photonserie med syntetkläder. Inköpsställen i Sverige? Även montane har några plagg i olika tjocklek.

Patagonia Micropuff går nästan bort enbart av namnet :).

/Björn

-PaTRiC-; sa:
Rasken, du e fan ta mig en av de sista riktiga karlarna.. du går i vadmal, sover i kåta, lagar mat på en järnspis o gnäller inte, medans vi andra borrar knäskålar och skrapar nagellack för att få ner vikten.. STÅ PÅ DIG!!!!

Putte,

glöm inte att karln har ett par Gore-Tex XCR byxor, när det finns bàde läder och vadmal att válja bland... dessutom har han en sà pass vederstygglig sak som Windstopper Fleece...synd att behöva ta ned dig pà jorden igen, men tyvárr är det ofast som sà att ingen är helt perfekt

Malindo; sa:
Putte,

glöm inte att karln har ett par Gore-Tex XCR byxor, när det finns bàde läder och vadmal att válja bland... dessutom har han en sà pass vederstygglig sak som Windstopper Fleece...synd att behöva ta ned dig pà jorden igen, men tyvárr är det ofast som sà att ingen är helt perfekt

Lyssna inte på honom Rasken, han e bara en gammal bitter malorcier.. Vi andra tror på dig!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips