fleece, ullfrotté eller thermojacka?

Patagonia Down Sweater

Jag har precis fått min down sweater, känns otroligt bra, kanske till och med bättre än Klättermusen Liv tröja. Skönt med hellång dragkedja för har man den under jackan så kan man dra ner båda dragkedjorna om man behöver lufta eller komma åt något. Största problemet är att det verkar som om Patagonia har svårt att leverea dom i vinter.

Micke

Re: Patagonia Down Sweater

Skönt att se att min Berghaus-termo i alla fall inte på långa vägar är det fulaste valet, eller ens det som känns mest "alkistant". ;)

patagonia_ws-down-sweater.jpg

(Plötsligt framstog även Klättermusens Liv som riktigt elegant)

Patagonia Micro Puff Pullover (300 gr, syntetfyllning) verkat ocksâ intresant.. finns även brall-version (Steve House hade ett par sàdana till pyamas, om jag förstod det hela rätt).
rea pà Patagonias USA-sida: 74 USD

Micro Puff i jackversion med huva 200 gram tyngre. verkar som man inte kommer ifràn de variablerna...

Micro-puff vást 170 gr. REA: 45 USD

nàn som testat nâgon av ovan varianter?

Down-sweater: verkar OK, men faller den inte lite pà snygghets-faktorn? (Michelin-effekt?)

langby; sa:
Det som lockar med Haglöfs är ju helt klart priset, 1000 pix. Någon som har erfarenhet av Barrier Pant när vi ändå är igång?
Njae, men efter att ha köpt en Haglöfs Barrier Vest och Jacket, så drog jag ett par Mountain Equipment Cirrus pants, som är mycket lika Barrier, men kostar 5-700 på fullpris (vilket jag tycker är rätt rimligt). De är grymt bra och har alla fördelar som H Barrier Pt har. Bra passform för mig också.

För att inte bli mer tjatig än jag redan är, så citerar jag mig själv, i en recension av Barrier.
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4684

Mina åsikter om fleece vs fiberpäls vs diverse finns där. I korthet, där 1=bäst och 5=sämst
Värme: 1-dun 2-fiberfoder 3-fiberpäls 4-ylle 5-fleece
Vikt: 1-dun 2-fiberfoder 3-fiberpäls 4-fleece 5-ylle
Vindtäthet: 1-dun/fiberfoder 4-fleece/ylle/fiberpäls
Pris: 1-fiberpäls 2-ylle (2:nd hand) 3-fleece/fiberfoder 5-ylle
Packbarhet: 1-dun 2-fiberpäls 3-fleece 5-fiberpäls/ylle
Fukttålighet: 1-fiberfoder 2-fleece/fiberpäls 5-dun/ylle

Så är det för mig.

-PaTRiC-; sa:
men när detta är ältat fram å tebax så kommer vi till pudelnds kärna.. man vill ju va snygg oxå.. Rasken, du kär väl med lapp-kavaj i ull som är snygg som satan.. har du nån schöön bild eller länk?
Jag antar att du menar lappkavajen i stampad vadmal. Den här jackan är inget för lättviktarna, 1138 gram väger den. Sen höst-vinter-tidig vår, annars alldeles för varm. Men ok, som kontrast till micropuffarna:

cpic450017bbbdf85.jpg

cpic45001825efb5d.jpg

Archipelago heter jackan/tröjan. Företagets hemsida, http://www.re-cover.nu , är nerstängd. Vet inte vad som händer med dem, tillfälligt eller inte. Micropuffarna utan smak håller nog tyvärr på att ta över i världen;-)

Raskesven

Raskesven; sa:
Micropuffarna utan smak håller nog tyvärr på att ta över i världen;-)

Raskesven

Rasken, du e fan ta mig en av de sista riktiga karlarna.. du går i vadmal, sover i kåta, lagar mat på en järnspis o gnäller inte, medans vi andra borrar knäskålar och skrapar nagellack för att få ner vikten.. STÅ PÅ DIG!!!!

Malindo; sa:
Tusan Martin, där kom du in en sekund snabbare..dock tycker jag nog att jag har förmàgan att uttrycka mig en smula mer diplomatiskt.. Alkistant..

Jag brukar ju använda just det ordet för att beskriva uttrycket hos min egen termojacka (även den buteljgrön metallic, för övrigt), så något behov av tåtrippande ansåg jag inte föreligga :)

(Men om jag har sårat någon alkistant är jag såklart beredd att mötas och be om ursäkt. Systemet Kristineberg är närmast för mig)
[Ändrat av Nordesjö 2006-09-07 kl 15:47]

[/QUOTE]

Jag har alltid tyckt att västar är suveräna när det gäller värme per vikt. Men de kräver något för armarna, vilket din fleece väl kan ge. Har du inte funderat över en ultralätt dunväst från t ex Western Mountaineering. De väger in mellan 100-200 g och är ju varmare. Men fuktkänsligare förstås. Snyggare på stan, dock. Jag snackade med en butikskille som tror att ultrlätta dunjackor kommer att slå som ett stadsplagg inom kort.

Jörgen [/QUOTE]

Förstår att dun ger mer värme än syntet men som skåning oroar jag mig mer för det kursiva regn som drabbar oss här nere under vår/höst än riktig kyla.

Tror också att tiden med suberbulliga dunvästar och jackor borde vara över snart. Antagligen får du samma eller bättre värme i en ulväst som av god kvalitet som ett bullmonster med skitdun i.

Någon som har erfarenheter av RABs Photonserie med syntetkläder. Inköpsställen i Sverige? Även montane har några plagg i olika tjocklek.

Patagonia Micropuff går nästan bort enbart av namnet :).

/Björn

-PaTRiC-; sa:
Rasken, du e fan ta mig en av de sista riktiga karlarna.. du går i vadmal, sover i kåta, lagar mat på en järnspis o gnäller inte, medans vi andra borrar knäskålar och skrapar nagellack för att få ner vikten.. STÅ PÅ DIG!!!!

Putte,

glöm inte att karln har ett par Gore-Tex XCR byxor, när det finns bàde läder och vadmal att válja bland... dessutom har han en sà pass vederstygglig sak som Windstopper Fleece...synd att behöva ta ned dig pà jorden igen, men tyvárr är det ofast som sà att ingen är helt perfekt

Malindo; sa:
Putte,

glöm inte att karln har ett par Gore-Tex XCR byxor, när det finns bàde läder och vadmal att válja bland... dessutom har han en sà pass vederstygglig sak som Windstopper Fleece...synd att behöva ta ned dig pà jorden igen, men tyvárr är det ofast som sà att ingen är helt perfekt

Lyssna inte på honom Rasken, han e bara en gammal bitter malorcier.. Vi andra tror på dig!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Adamvest 100% merino, ullfrotté, tygvikt, temperatur, hållbarhet... Tips på hur man skall tänka kring allt i ullkläder. Kläder 29
Gorrgel ullfrotté eller inte Kläder 4
alven Ullfrotté blir WoolPower? Kläder 30
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
Raskesven Ullfrotté 400? Kläder 3
Malindo Ullfrotté Kläder 39
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
tierp69 Värmetröja M/90 Ullfrotté Kläder 5
hebbo Ullfrotté fabriksförsäljning? Kläder 1
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg