fleece, ullfrotté eller thermojacka?

Raskesven; sa:
Min WB-fleece har märkligt nog klarat sig bra från glödsprätt, är tålig i övrigt. Hur är tyget på Polarloft Jacket när det gäller vassa grenar, sten, glöd och annat slitage?

Jag testade i höstas ett thermofoder (vars tyg såg likartat ut men alls inte behöver vara det) och när det var fuktigt ute blev det tyget fuktigt direkt, och mycket kallare, bara jag hade jackan av eller öppen ett tag. Men det ska alltså inte vara något problem med Polarloften?

Raskesven

Yttertyget är ett ganska tunnt silkesliknande rippstop i syntet, med tanke på hur tunt materialet är så ska man inte förvänta sig några underverk, varken vad gäller vassa grenar eller glödsprätt.

Normalt nötningsslitage tror jag tyget står emot rätt bra, jag har inte haft min jacka så länge men när jag frågade runt inför köpet så verkade det som om de långtidsanvändare jag fick tag på var mycket nöjda och ansåg jackan vara prisvärd.

Under sommarens tur i Sarek var det regn och mulet nio dagar av tio och allt jag hade i klädväg var mer eller mindre fuktigt hela tiden men jag upplevde aldrig jackan som kall på grund av det, fukten gjorde att innertyget klibbade lite mot huden som tunna tyger ofta gör, men även om jackan var fuktig o kall när jag tog den ur ryggsäcken så gick det snabbt att snabbt få upp värmen, det var aldrig fråga om att gå omkring och småhuttra.

Puttri; sa:
Jag undrar vad som är varmast/bäst i förhållande till vikt som värmeplagg för långturer i Fjällen under vår-sommar-höst eller andra liknande aktiviteter av följande:
1) Fleece, eller liknande syntet (varmt, slitstarkt, lätt?, men luktar snabbt illa)
2)ullfrotte, ev. med lite syntetinnehåll (varmt, men hur tungt?, luktar inte illa och varm även vått, går lätt sönder)
3) thermo jacka (lätt i förhållande till effekt?, vindtät, luktar lika mkt som fleece?)

Det känns som alla har sina för och nackdelar, men om man nu skall välja ett värmeplagg till en längre fjälltur, vilket skulle ni välja (hittlls har jag kört med ull som jag är mkt nöjd med, men dragkedjan är sönder varför jag har börjat fundera på andra lösningar oxå). Är dock lite inne på en syntet thermo jacka...

Tack för hjälpen!

Jag tycker vanlig fiberpäls funkar bra, dessutom går det att köpa billigt i närmsta bygghandel. Nu finns också dubbelsidig fiberpäls, det känns ungefär som att ta på sig en björn :).

Enkelt att torka (ruska ur vattnet) och lätt, lätt, lätt att bära. Inte har jag märkt någon elak lukt heller...

Annars funkar tunnare fleece i flera lager. Ullfrotté är kanon om man ska elda brasor (glödsprätt kan borstas av).

//J

Jag är lite sugen på en syntetfoderjacka att ha som förstärkning. Det jag är lite orlig för jämfört med fleece är att den inte ska ventilera ut fukten lika bra. Vad säger ni som använder dessa jackor?
Någon som har erfarenhet av Haglöfs Barrier-serie? Både jacka och byxa då?

langby; sa:
Det jag är lite orlig för jämfört med fleece är att den inte ska ventilera ut fukten lika bra.

Jag har nog inte satt min termojacka på några hårdare fuktprov, utan har nog varit ganska torr när jag har tagit på mig den, och inte heller svettats.

Den ventilerar såklart sämre än en fleece, där ju luften blåser rakt igenom. Vindskyddet är ju en del av grejen med termojacka.
Men den ventilerar samtidigt bättre eller minst lika bra som din sovsäck, som ju hanterar flera deciliter svett varje natt.

Puttri; sa:
Jag undrar vad som är varmast/bäst i förhållande till vikt som värmeplagg för långturer i Fjällen under vår-sommar-höst eller andra liknande aktiviteter av följande:
1) Fleece, eller liknande syntet (varmt, slitstarkt, lätt?, men luktar snabbt illa)
2)ullfrotte, ev. med lite syntetinnehåll (varmt, men hur tungt?, luktar inte illa och varm även vått, går lätt sönder)
3) thermo jacka (lätt i förhållande till effekt?, vindtät, luktar lika mkt som fleece?)

Det känns som alla har sina för och nackdelar, men om man nu skall välja ett värmeplagg till en längre fjälltur, vilket skulle ni välja (hittlls har jag kört med ull som jag är mkt nöjd med, men dragkedjan är sönder varför jag har börjat fundera på andra lösningar oxå). Är dock lite inne på en syntet thermo jacka...

Tack för hjälpen!

Jag tycker flerskiktsprincipen är bra för att förstå olika plaggs funktioner. Ylle är för mig idag ett material som hör hemma närmast kroppen, basskiktet. De stora stickade ylletröjorna är tyngre än syntetvarianterna och kan inte konkurrera som värmeplagg.

Många verkar idag tycka att de moderna, tunna ylleplaggen från Smartwool, Icebreaker mfl är bättre på de flesta punkter än vad motsvarande syntetunderställ är. Själv använder jag ylle eller syntet omväxlande under ett vindtätt och väl ventilerande ytterskikt nästan jämt. Blir det bistert framåt hösten så använder jag två syntet eller ylleundertröjor under vindblusen. Detta funkar suveränt så länge jag rör på mig och det inte regnar.

Det värmande skiktet eller mellanskiktet är väl främst avsett för att man skall hålla värmen när man inte är särskilt fysiskt aktiv. Förstärkningsplagg, alltså. Fiberpäls, fleece, termojacka med syntetfoder och dunjacka är alternativen. Det som isolerar bäst är det som kan hålla mest luft.

Fiberpäls innehåller mer luft än fleece, är alltså varmare. Liksom fleece är det nästan outslitligt, tål väta bra och är tungt och voluminöst i packningen. Detta eftersom båda innehåller mindre luft än alernativen.

Termojackor är vindtäta och isolerar mer i förhållande till sin vikt än fleece och fiberpäls. Tål väta bra, torkar fort och blir små när de packas ihop.

Dunjackor är vindtäta och isolerar bättre än någon av de andra i förhållande till sin vikt. Tål väta dåligt, torkar långsamt och blir riktigt små i packningen.

Jag tycker att fiberpäls och fleece är ganska meningslösa som värmeplagg för en viktmedveten vandrare. De väger mycket och isolerar dåligt. Om jag jobbade utomhus i det varje dag vore det en annan femma.

Termojackan är lättare och mycket bättre isolerande än fleece/fiberpäls. Den är vindtät men ventilerar bra (mycket bättre än membranplagg). Tål väta bra, men slits/förlorar volym fort enligt min erfarenhet.

Min gamla fiberpälströja väger 685 g och efterträddes av en termojacka som väger 390 g. Termojackan är dubbelt så varm och helt överlägsen utom i slitstyrka.

Termojackan har efterträtts av en dunjacka som väger 410 gram. Den är i sin tur minst dubbellt så varm som termojackan, väger ungefär lika mycket och det jag väljer i 9 fall av 10, numera. Men man måste vara mycket noggrann med att inte använda den på ett sådant sätt att den blir blöt.

Jörgen

jag hàller med NUI i allt han ságer i ovan post.

Värmande, komprimerbara och látta jackor och/eller västar med syntet- eller dunfyllning är bra mycket smidigare att ha med sig i ryggan är fleece etc.

Kan dessutom anvándas bàde som mellanlager vid behov av att ha pâ sig dem under en lángre tid och/eller om det regnar, eller som ovanpâ-lager vid tillfálliga raster.

ganska polivalenta, med andra ord...

Dessutom: KMs látta och smidiga dun-pullover LIV fick silvermedalj i Friedrichshafen i somras.. det är den vál várd!

Tack NUI, det var det svaret jag väntade på. Eftersom jag redan har en dun jacka (som är för varmt för flera av mina ändamål) så väntar alltså ett inköp av en thermojacka. Har börjat spana in makrnaden...

Puttri; sa:
Tack NUI, det var det svaret jag väntade på. Eftersom jag redan har en dun jacka (som är för varmt för flera av mina ändamål) så väntar alltså ett inköp av en thermojacka. Har börjat spana in makrnaden...

Tack. Jag var lite orolig för att jag blivit för långrandig...
Det har varit ruskigt olika priser på termojackor från olika tillverkare. När jag shoppade runt 2003-2004 fanns en från Patagonia för 2400 kr och en från Haglöfs (Barrier) för 1200 kr i butik i Stockholm.

Varianterna på nätet var billigare, men det var svårt att hitta riktigt lätta grejer och väldigt svårt att få info om hur tjocka de var. De blir rejält varmare men också tyngre om man väljer med huva. Har man ändå en varm mössa kanske man klarar sig utan huva för 3-säsongers bruk. Osv.

Jag hade en kompis i Canada som köpte en från MEC och skickade till mig. Summa 600 kr.

Itab har något för 300-400 kr. Det finns nog folk här på Utsidan som har erfarenhet av dessa.

Jörgen

vad tros om denna?:

full_infinity_light_gunmetal.jpg

Ultra light, windproof, shower resistant insulated pull on.
Weighs only 275g (size large) and tiny pack size into its own stuff bag.
Pertex® Quantum, an amazingly lightweight nylon ripstop fabric for windproof performance and water resistance.
Primaloft® 60gm2 high loft insulation stays warm, even when wet.

SRP: £100.00
(Suggested Retail Price)
Product Code: 31332
Sizes: XS-XXL
Weight: 275g

Fabrics:

Pertex® Quantum Nylon Ripstop
Primaloft PL1

Pertex Quantum och Primaloft är väl fortfarande toppvarumärken, även om nya tyger och fyllningar kommer hela tiden. Tjockleken motsvarar min MEC-jacka. Förmodligen ett av de lättaste alternativen. Räckte för mig som enda värmeplagg under en treveckorstur mellan Hemavan och Nikkaluokta sommaren 2004.

ITAB ger ingen info om hur tjockt/tungt fodret är. Materialen är ospecificerade. Men priset är ju sådant att man kan köpa och testa och blir man besviken så har man inte gått i konkurs.

Någon som har använt ITABs jacka?

Jörgen

Japp, hade den med på vår spanienvandring i somras + förra helgen på fisketur i Oviksfjällen. Den funkar bra tycker jag! Sliter fram den vid raster och vandringsslut, tar av mig svettiga tröjan och myser till det direkt i jackan. Den har inte fått utstå regn eller riktigt kallväder ännu, men den K Ä N N S iaf skön och varm :)

ps. är inte du i Sandåslandet NUI? ds.
[Ändrat av öringen 2006-09-06 kl 16:21]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Adamvest 100% merino, ullfrotté, tygvikt, temperatur, hållbarhet... Tips på hur man skall tänka kring allt i ullkläder. Kläder 29
Gorrgel ullfrotté eller inte Kläder 4
alven Ullfrotté blir WoolPower? Kläder 30
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
Raskesven Ullfrotté 400? Kläder 3
Malindo Ullfrotté Kläder 39
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
tierp69 Värmetröja M/90 Ullfrotté Kläder 5
hebbo Ullfrotté fabriksförsäljning? Kläder 1
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg