Fjällvandring Sarek, när? transport dit?

Jag har startat antingen i Ritsem, Sourva eller genom att gå Kungsleden till Sitojaure. I det senare fallet kan man åka båt in till Rinim, samer trafikerar sjön och har ett viste i Rinim så kommer man dit på hemvägen (sommartid) brukar det gå att få transport även åt det hållet. Men det kan man även beställa i förväg om det känns tryggare.

Från Ritsem kommer ni snabbast in i Sarek, skogen vid Sourva kan ta musten ur en lite men är också ett bra alternativ. Till Sitojaure är det ju också fin vandring direkt, lite "mjukstart" att gå längs Kungsleden som kan vara skönt.

Men som sagt tidigare - i Grundströms Sarek-bok så finns även alla olika "ingångar" med, den boken är en bra investering. Jag brukar faktiskt bära med mig den på vandringarna för att kunna läsa utmed turen.

Jag brukar ha med mig en 1-liters flaska eller en camelback-påse för att kunna ta med mig vatten på toppturer. Även praktiskt vid lägerplatsen och matlagning och så.

Jag har inte gått där i juli, men skulle tro att vattennivåerna är lägre (=bättre) i augusti?

Lycka till!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips