Fjällvandring Sarek, när? transport dit?

Hej,

Jag och min kille funderar på att fjällvandra i Sarek i sommar. Juli eller Augusti.

Med tanke på myggen, när är bäst?

Hur kommer man dit ifrån Kiruna? Går det bussar ut til någon lämplig startpunkt?

Hur är tillgången på drickbart vatten? Stöter man på det var och varannan timme eller måste man bära med sig större mängder?

Tacksam för hjälp!
 
AnnaM; sa:
Hej,

Jag och min kille funderar på att fjällvandra i Sarek i sommar. Juli eller Augusti.

Med tanke på myggen, när är bäst?

Hur kommer man dit ifrån Kiruna? Går det bussar ut til någon lämplig startpunkt?

Hur är tillgången på drickbart vatten? Stöter man på det var och varannan timme eller måste man bära med sig större mängder?

Tacksam för hjälp!

Jag föredrar augusti. (el senare.. ska själv vandra där i september).

Myggen avtar in i augusti särskilt om det blir frostnätter och kyligare. Det beror på väder och vind samt på höjdmeter. På kalfjället är det inte mycket mygg.

Till Sarek tar man sig lämpligast från startpunkterna efter "vägen västerut" (Suorva, Ritsem, Saltoluokta) eller från Kvikkjokk. Åker ni tåg är det lämpligast att stiga av i Gällivare för utgångspunkterna längs "vägen västerut" och stiga av i Murjek för Kvikkjokk (eller från Sitoätno-hållet). (Buss från Gällivare resp Murjek.) Åker ni från Kiruna måste ni ändå åka söderut förbi Gällivare.

Tillgången på vatten är i regel mycket stor.

Tänk på att Sarek kräver mycket tid i anspråk och god fjällvana. Ni kan säkert få fler råd från mer vana Sarekvandrare än mig här på utsidan. En bok att rekommendera är Grundstens Sarek-turbeskrivningar.
 
Beror på

Hej!

Augusti, tveklöst. Det kan vara helt myggfritt i mitten av månaden, beroende på hur sommaren sett ut. Juli, däremot är nog aldrig myggfritt, snarare tvärtom. :)

Sarek är stort. Att ha Kiruna som utgångspunkt är ingen bra idé. Gällivare är bättre, om man skall gå in från Saltoluokta, Suorva, eller Ritsem. (Buss från G).

Skall man starta i söder och gå norrut, så är det lika bra att utgå från Luleå, med buss till Jokkmokk och vidare till Kvikkjokk.

Precis som ovanstående föreslår jag Grundstens Sarek-guider.

Sarek är inte svårt. Bara lite mera riksfyllt, eftersom det är långt till hjälp, inte finns några stugor att värma/torka sig i, och broar är obefintliga så när som på en och en halv (Mikka och Kukkesvagge).

Sedan finns det ju mer eller mindre komplicerade rutter, förstås.

Vad gäller vatten, har jag aldrig, under snart 56 år i fjällen, burit med mig vatten. Det finns drickbart, överallt i stort sett. Det har diskuterats mycket här på forumet i oändliga trådar om föroreningar på grund av döda djur i bäckarna, renbajs, etc etc. Men för det mesta är det starkt överdrivna skildringar av äventyrare som för säkerhets skull köpt på sig diverse högteknologiska filter ämnade för sumpmarkerna i Okawangodeltat i Botswana, och därför inte haft råd med resan dit. ;)

//Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2007-03-16 kl 08:57]
 
För tidtabell se http://www.ltnbd.se eller http://www.resplus.se
Sommarens tidtabeller är inte ute än.
Båten Ritsem-Akka går i anslutning till bussen.

En bra nybörjartur är Ritsem-Ruotesvagge-Pastavagge-Saltoluokta.

Vad gäller vatten har jag bara burit med mig om man ska på topptur, annars dricker man med kåsa direkt från jåkkarna. Drick inte stillastående vatten, kan vara lite mygglarver och sånt i.

/Ulf


[Ändrat av Wolf25 2007-03-16 kl 09:22]
 
Wolf25; sa:
Drick inte stillastående vatten, kan vara lite mygglarver och sånt i.

Som en filosofisk parafras kan man då undra, när blir vatten stillastående? Hur långsamt måste det rinna?

Jag skojar inte enbart. Ibland har det funnits små små rännilar, men man har druckit för "det rör ju på sig". Och man har klarat sig, hittils. :)
 

avslutad210712

Gäst
millimeter; sa:
Wolf25; sa:
Drick inte stillastående vatten, kan vara lite mygglarver och sånt i.

Som en filosofisk parafras kan man då undra, när blir vatten stillastående? Hur långsamt måste det rinna?

Jag skojar inte enbart. Ibland har det funnits små små rännilar, men man har druckit för "det rör ju på sig". Och man har klarat sig, hittils. :)

Om vattnet är stillastående eller ej beror på om du skall fiska (inte i Sarek dock) i det. Nej jag skojar inte för reglerna för fiske i strömmande vatten är rätt luddiga eller rättare sagt solklara enligt länsstyrelsens tolkning - allt vatten som har ett tillflöde eller ett utflöde (oavsett storlek på sjön) räknas som strömmande under öringens fredande för lek och vilken sjö i fjällen uppfyller inte de kraven :)

Fast för att återgå till frågan så dricker jag vatten även från sjöar (även om jag försöker hitta rinnande vatten i första hand) utan att koka det och än så länge har jag klarat mig
 
Ett gott tips om man inte bara vill dalkrypa och/eller få god information om jåkkar, tältplatser och passövergångar är "Detta är Sarek" av T. Abrahamsson att rekomendera, "Vandra Kungsleden 2" av C. Grundsten är ett nyttigt komplement.

Den förra verkar på senare tid ha, delvis oförtjänt hamnat i skuggan av grunken.
 
dave1; sa:
Till Sarek tar man sig lämpligast från startpunkterna efter "vägen västerut" (Suorva, Ritsem, Saltoluokta) eller från Kvikkjokk. Åker ni tåg är det lämpligast att stiga av i Gällivare för utgångspunkterna längs "vägen västerut" och stiga av i Murjek för Kvikkjokk (eller från Sitoätno-hållet). (Buss från Gällivare resp Murjek.) Åker ni från Kiruna måste ni ändå åka söderut förbi Gällivare.

Glöm inte bort genvägen till Aktse; dvs avstigning Tjåmotis och biltransport till cykelstigen. Denna väg förkortar (jämfört med Aktse-Stalo eller Aktse-Kvikkjokk) infärd/utfärd till/från Sarek söderifrån med minst två vandringsdagar.
 
tjonsson; sa:
Glöm inte bort genvägen till Aktse; dvs avstigning Tjåmotis och biltransport till cykelstigen. Denna väg förkortar (jämfört med Aktse-Stalo eller Aktse-Kvikkjokk) infärd/utfärd till/från Sarek söderifrån med minst två vandringsdagar.

Hur långt upp på vägen mot Kuorpaks sameviste kommer man med bil? Är det vägbom eller kanske kostig?
 
öringen; sa:
tjonsson; sa:
Glöm inte bort genvägen till Aktse; dvs avstigning Tjåmotis och biltransport till cykelstigen. Denna väg förkortar (jämfört med Aktse-Stalo eller Aktse-Kvikkjokk) infärd/utfärd till/från Sarek söderifrån med minst två vandringsdagar.

Hur långt upp på vägen mot Kuorpaks sameviste kommer man med bil? Är det vägbom eller kanske kostig?


Du kommer hur som helst ända fram till bron över Sitoätno där det finns en stor parkering (och från vilken det är 9 km till båtlänningen sydöst om Aktse). När jag sensommaren 2006 åkte upp dit, skjutsad av Harry Skarin i hans gamla merca (fick tyvärr inte tillfället att åka med den berömda folkabussen), fanns det även ett gäng husbilar där. Jag hade till och med så tur att en 60-årsfirande gällivarebo (tillfälligt boende i en av husbilarna) bjöd på whisky och meckade till en av mina transportskadade Gipron-stavar.

Men, som du noterar, vägen viker, några hundra meter innan Sitoälvsbron, av österut mot samevistet. Jag har dock tyvärr inte åkt den sträckan, men som alltid med samevisten: risken för vägbommar är hög.


[Ändrat av tjonsson 2007-04-04 kl 14:05]
 
Har varit där i början av juli, mitten av juli och början av augusti. Jag har inte märkt någon nämnvärd skillnad på mängden mygg. De försvinner först vid högre höjder där det blåser. Gällivare är nog bästa startpunkt med buss.
Tjåmotis-taxi-cykelvägen-båttaxi-Nammatj-rapadalen är en bra snabb tur in till Sarek. Fast där kryllar det av mygg(Nammatj).
En annan mycket fin startpunkt är Saltoluokta-Sitojaure-båttaxi till norra delen av sitojaure-Pastavagge. Då är man in i det mest högalpina av Sarek vid foten av Äparmassivet, dessutom ganska enkelt. Därifrån kan man gå vidare norrut eller söderut mot Nammatj. man kan också komma överens med båtföraren att bli avhämtad en viss dag om man vill komma tillbaka samma väg (eller fortsätta mot Aktse).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
Dolma08 Fjällvandring i Sarek, tips & sällskap? Fjällvandring 15
sutcher Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek Fjällvandring 75
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.