Fjällvandring med små barn

Vi hade tänkt ta med våra barn, 4 och 2,5 år på en lättare fjällvandring med tältövernattning i juli. Funderar på att ta vår cykelvagn, montera på skaklar och dra med barnen på leden mellan Storulvån och Blåhammaren. Tänkte att det borde gå att dra en vagn i den terrängen. Någon som har några tips vad gäller detta eller några andra bra saker att tänka på. Både min man och jag är vana vandrare men har aldrig haft med barnen tidigare.
 
Kraftig uppförsbacke och inte helt jämn stig men finns viljan så går det nog. Det är kanske inte helt bekvämt att sitta heller för det kommer att studsa, luta och skumpa väldigt mycket. Kommer även att vara jobbigt åt andra hållet för då ska ni hålla emot i nerförsbackarna
 
Vi tänkte dock kanske stanna redan runt Ulvåtjärn och därmed slippa hela uppförsbacken upp till Blåhammaren. Med den korta sträckan så borde de små liven kunna gå en del själv, om det blir för obekvämt. Försöker på alla visa hitta möjligheter att ändå få upp dom på högre höjder sommartid utan att behöva bära... :)
 
Visserligen inte provat men jag tror inte det blir speciellt bekvämt för barnen. Hoppigt och skumpigt måste det bli. Två bärstolar måste vara en bättre lösning.
 
Hej!

Gick Storulvån - Ulvåtjärn för något år sedan. Utifrån min minnesbild tror jag det blir väldigt jobbigt (mycket uppför), otroligt obekvämt (oljämn terräng stenar/rötter/jordvalla) samt ibland mycket svårt att ta sig fram pga stora stenar/spänger/blötmarker som delvis även lutar.

Om jag skulle genomföra något liknande (dra en cylelvagn) skulle jag valt ett ställe där jag på en gång utgår från kalfjälsnivå, har en rellativt bra stig framför mig samt kanske viktigast att det inte lutar så mycket (på tvären främst). Har listat de möjliga platserna nedan utifrån min egen prioritet vad avser trolig genomförbarhet.

1. Stekenjokk (södra Lappland) den gamla SGU-vägen (terrängväg tidigare använd vid malmletning nu använd av samerna vid renskiljning) norrut mot Tjåkkelstugorna. Kan vara bekvämt med stuga som reservboende.

2. Stekenjokk (södra Lappland) gammal SGU-väg (?) söder ut mot masten uppe på toppen Stihke (1035 möh).

3. Stekenjokk (södra Lappland) gammal SGU-väg/led (?) söder ut mot Tjaallinge (1122 möh).

Några frågetecken
?1 Från vägen över flatruet (Falkvålen) västerut.
?2 Från Kesuvallen till Helags, vill minnas att det var en del spänger med blötmyrar närmast Kesuvallen, kan vara besvärliga.

Mvh,
Rickard
 
Jag skulle nog tänka om från cykelvagnsideén. Det är ganska ratig terräng och det känns som om vagnen skulle åsamka bra mycket mer huvudvärk än den skulle underlätta.

Har själv fjällvandrat med barn i bärstol och det funkade bra förutom att det bli kopiöst tungt för den vuxna som får bära två (och en halv) personers tältpackning medan den andra bär barn med tillbehör. Och då var barnet ifråga tio månader och vägde sådär tolv kilo. Och det var alltså bara med ett barn. Med två skulle jag inte ens överväga en tälttur där barnen behöver bäras någon längre sträcka. Två bärstolar med barn samt tält och övrig packning som föreslås härnedan? Nja, det summerar väl upp till sisådär 35-40 kg per person?

Nu är mitt barn i fråga också 2,5 år och när vi ska tura i sommar kommer jag inte ens ta med bärstolen. Provade faktiskt den med henne igen för några dagar sedan på fjället men hon konstaterade att det var "kåkigt" (tråkigt) att sitta i den. Hon får gå så långt hon pallar, bli buren en bit och sen gå lite till. Och sen slår vi helt enkelt läger där vi råkar vara när (eller helst lite innan...) vi når kritisk massa.

Vad jag egentligen menar är att när man har små barn med på tur så får man vara beredd att anpassa planen efter verkligheten (inte helt ovanligt med ungar va?). Nu tror jag att ni utan några större problem kommer fram till Ulvåtjärn på en heldag med barnen. Men om ni bara skulle komma halva vägen så gör det väl inte något?

Ha det kul på er tur, lek er fram och ge barnen lust att åka upp till fjälls igen! Tids nog kan ni sätta upp vandringsmål för turerna.
 
Bättre om de går själva. 4-åringar klarar lätt etapper på upp till 8 km och mer, med 2-4 kg packning. 2,5-åringen klarar 5 km, med lite träning före. Tänk på hur mycket de springer en vanlig dag (i leken): träningen består i att omvandla lekstegen till vandringssteg, alltså att vänja sig vid att vandra lika mycket som de leker en vanlig dag.
Etapperna blir lite kortare, men ni slipper bära något av barnen och kan därmed vandra så länge ni vill så länge maten och viljan räcker.
Ha ett mål med vandringen istället för att bara vandra från a-b, d v s att målet kan vara att bestiga en topp - de kommer att prata om det länge - då blir det från a-b-a, eller a-b-c. Att bara vandra utan ett mål kan vara lite meningslöst för små barn, bestiger man en topp får vandringen därmed ett syfte. Toppen behöver inte vara hög.
Hoppas ni får en trevlig tur.
 
Tack alla för svar! Nackdelen med Lappland är stugan befinner sig i Storlien... Vi lär tänka om vad gäller cykelvagn (blev kanske lurad av att Chariot säljer skaklar som tillbehör). Jag tror inte vi bär dom i bärstolar utan dom får gå själva och så går vi så långt som möjligt.
 
Om ni ska utgå från Storulvån så finns det ju en grusväg på andra sidan Handölan som går bort mot Tjallingen. Den går ju allafall lätt att cykla. Förutom första km från fjällstationen då ni måste följa sommarleden. I slutet på vägen kan man kanske gå upp en bit mellan Lapthentjacke och Västra bunnerstöten för att hitta en tältplats.
 
Om ni ska utgå från Storulvån så finns det ju en grusväg på andra sidan Handölan som går bort mot Tjallingen. Den går ju allafall lätt att cykla. Förutom första km från fjällstationen då ni måste följa sommarleden. I slutet på vägen kan man kanske gå upp en bit mellan Lapthentjacke och Västra bunnerstöten för att hitta en tältplats.

Exakt. Det är ett bra tips. Vägen går 5-7 km in i fjällvärlden och där funkar vagnen. Tältade själv vid Tjalligen en gång. Lite struligt första biten från Storulvån till vägens början kanske.
 
Hej

Jag har varit uppe vi Storulvån ett par gånger. Senast med grabben som då var två år. Vi hade basläger vid Storulvån och gick på dagsturer. Vi tog oss till de två broarna och även upp på Getryggen (då satt han i och för sig i bärstol men i övrigt gick han och blev buren om vart annat). Jag kan klart rekommendera att gå till broarna över åarna och slå läger där en natt vardera. Då har vandringen som sagt ett klart och tydligt mål. Till den närmsta bron kan nog båda barnen orka gå, där är terrängen väldigt lättgådd. En fördel med att hålla sig hyfsat nära stationen är att man som vuxen hinner "springa tillbaka" och köpa/fixa det som behövs. Plus att skulle barnen bli sjuka eller vädret alltför illa så kan man alltid ta sig inomhus.

Har en del tips och idéer ang barn och vandring om du vill ha. Maila mig! Eller fråga vidare i tråden.

Här är en bild från en lyckad vandring... http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57020
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 21
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.