Fjällvandring kring Hemavan

Hej,

Vi planerar att vandra i fjällen kring Hemavan i sommar (mitten av juli). Vi flyger till och från Hemavan och räknar med att vara ute i cirka en veckas tid. Om vi går kungsleden sträckan Hemavan- Ammarnäs, hur tar man sig enklast tillbaka till hemavan? Buss? Är det smidigare att gå andra sträckor med tanke på att vi måste ta oss tillbaka till hemavan?

mvh
Per o Lisa

Vet inte hur man tar sig tillbaka från Ammarnäs till Hemavan, men alternativa områden kan ju vara någon runtdur i Vindelfjällen (södra delarna) samt Artfjället som är ett fint område. Artfjället innehåller många grottor, turer med ledare kan bokas från något av arrangörerna i Hemavan om man känner sig osäker. Går man upp på Långfjället (NV delen av Artfjället) har man en härlig utsikt mot Okstindarna i Norge

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Vi planerar att vandra i fjällen kring Hemavan i sommar (mitten av juli). Vi flyger till och från Hemavan och räknar med att vara ute i cirka en veckas tid. Om vi går kungsleden sträckan Hemavan- Ammarnäs, hur tar man sig enklast tillbaka till hemavan? Buss? Är det smidigare att gå andra sträckor med tanke på att vi måste ta oss tillbaka till hemavan?

mvh
Per o Lisa

De bli ju till å fara mé buss te sorsele, så nog borde de finnas buss he te Hemavan.
fast de bli som en lång väg att fara. Typ 200-300kr

722B8D81E3738819.gif

http://www.samtrafiken.se/norrland/

Alternativ

Taxi vet jag de som brukat men man kommer nog inte ifrån att vägarna styr... Går man västerut finns problematiken i början i sället...
//J

Vi gick Ammarnäs - Hemavan i fjol och det var en trevlig tur. Dock så tycker jag personligen att klart finaste biten var mellan Syterstugan och Hemavan. Visst har det sin charm med den lite mer låglänta terrängen från Ammarnäs till Tärnasjön men gillar inte riktigt att vandra så mycket nedanför trädgränsen. Ett förslag kan vara att gå från Hemavan till Viterskalet och ta någon topptur där. Vandra sedan vidare mot Syterstugan genom vackar Syterpasset. Sedan tillbaka mot Hemavan, förslagsvis annan väg än uppvägen.

Planer på samma tur i augusti...

Vore därför nyfiken på vilken sträcka ni gått alternativt hur ni tog er från ammarnäs tillbaka till hemavan. Hoppas ni fick en trevlig tur!

Tillbaka

Tillbaka från en tur i vindelfjällen. Gick från Hemavan till tärnasjöstugorna och tillbaka igen. Min första ensamvandring och det var en lagom tur tycker jag.

Nattvandrade sista dagen för att hinna med bussen från hemavan kl 12. Blev väl typ 3 mil man gick i ett sträck. Var rejält utpumpad. Fick lite lumpen känsla. Hursomhelst var det grymt härligt med nattvandring. Inte det minsta trött och fick se massvis utav fåglar. Fjälllaben blev jag verkligen glad över att se.

Och sedan vildmarkskänslan man får när man hör fjällvråkarnas ''jamande'' till varandra är oslagbart. Längtar redan till nästa tur.
Då hoppas jag att jag får med nån kompis eller familjemedlem även om det är ganska skönt att vandra ensam ochså. Enda gången man saknar en ''partner'' är på kvällen när tältet är uppsatt och man ska äta kvällsmål.

Fiskmåsar

Förresten. Hur länge har fiskmåsar häckat i och omkring syterskalet? Måste väl vara på senare år det kommit till fjälls.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips