Fjällvandring i November

Tack för era svar! Jag återkommer nog när vi pratat ihop oss lite :) Men troligtvis blir det ingen omfattande fjälltur v44 i alla fall, men kanske vore en tur i närområdet en bra grej för att testa utrustning som ni säger.
Jag bor i Stockholm, Västerort och jag bor inte alls långt ifrån naturreservatet Görväln som man säkert kan finna mycket trivsel i också, där går man ganska ofta på sommaren :)

Mvh Jonatan

Hej.
Om du väljer en tur i Stockholmstrakten tycker jag i alla fall att du ska hitta något roligare än Görveln :) , där det är gångvägar och stora stigar överallt.

Några tips är Skogarna i Kungsängen eller Bålsta-Bro om du vill hålla dig norr om stan.
På Södra sidan finns mängder av bra områden, min favorit är Hanveden med start vid torpet Paradiset.

Tänk på att det är älgjaktstider....

/M

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Helags är statistiskt sett farligt. Folk har kommit ner på fel sida många gånger. Jag antar att man menar att man kommer ner söderut, mot Fältjägarhållet, istället för nordost mot stationen.

Jag förstår er längtan till fjällen, men varför inte ta en helgtur innan för att känna på det? Att vandra, oavsett om det är fjäll eller ej, är ganska krävande. Jag rekomenderar Kinnekulleleden (om det nu inte är alldeles för långt bort för er). Man går den på en helg, och även om fjällen kanske lyser med sin frånvaro så finns det gott om skog och mys. Utmed leden finns det vindskydd som är väldigt mysiga när man är fler, eftersom man alltid har en plats att sitta allihop tillsamans.

November i fjällen och helt novis låter lurigt.

/ Richard

lovet är nog vecka 44 slutet av oktober början på november.
Angående sovsäck, tror jag ska kombinera en två sommarsäckar, en dun o en syntet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips