Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden

För det stora flertalet är dehydrering och/eller saltbalansrubbning vid längre tids fysisk aktivitet i värme ett reellt problem
Har man kommit så långt att det blir ett saltproblem har man nog inte lyssnat på kroppen tillräckligt, och man kan ifrågasätta hur bra omdömet var om man ansträngde sig så mycket trots omständigheterna med den heta värmen.

Det är lite som att köra på i 110 trots att motorn kokar, eller gasa på som vanligt med bilen trots att vädret eller trafikläget skriker "bromsa".

Tyckte kvinnan på p4 nämnde nåt om att den mest var män som fick såna problem, och kan jag tro också eftersom vi nog är sämre på att lyssna inåt.

Att tillsätta salt kanske är en tillfällig lösning, men tar inte bort orsaken - det bristfälliga omdömet 🙂.

För egen del dricker jag hellre mer än anstränger mig mindre när det är varmt. Att avstå från hård fysisk ansträngning när det är varmt för att inte behöva dricka mer är för mig som att anstränga sig mindre för att inte behöva äta mer.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mitt eget vätskeintag styrs utifrån urinens färg. Jag strävar efter att ha färglös eller endast svagt gul urin. Det tycker jag fungerar bra för mig.

Har man kommit så långt att det blir ett saltproblem har man nog inte lyssnat på kroppen tillräckligt, och man kan ifrågasätta hur bra omdömet var om man ansträngde sig så mycket trots omständigheterna med den heta värmen.

Det är lite som att köra på i 110 trots att motorn kokar, eller gasa på som vanligt med bilen trots att vädret eller trafikläget skriker "bromsa".

Tyckte kvinnan på p4 nämnde nåt om att den mest var män som fick såna problem, och kan jag tro också eftersom vi nog är sämre på att lyssna inåt.

Att tillsätta salt kanske är en tillfällig lösning, men tar inte bort orsaken - det bristfälliga omdömet 🙂.
Du har din egen vri på det mesta. Alla andra verkar göra något fel och skället är ofta att de har blivit lurade av någon yttre orsak.

Du tror inte på vad folk dricker, om de ändå dricker mycket så är det på grund av någon felaktigt myt, om de ändå får problem eller om de hade fått problem om de inte hade druckit enligt myten och eller använt salt så är felet att de ansträngde sig når de inte skulle gjort det.

Du verkar bestämt dig för att man inte ska dricka mycket i varmt väder när man är på tur eftersom du har hört att folk på stranden överdriver drickandet när det är varmt. Sen försöker du passa in verkligheten av det och det att dricka mycket och ha i lite salt ska undgås på alla sätt.

Jag hade några veckors semester när vädret var sol och 30 grader. Självklart var jag på en massa turer och självklart drack jag mer än vad jag annars hade gjort. Tror inte jag drack för mycket men det är verkligen en risk jag inte har några problem att ta om alternativet är att sitta hemma.

Jag hittade den här texten med information om att dricka för mycket och för lite.
"Hur mycket vatten vi behöver få i oss varje dag varierar från person till person och påverkas av bland annat ålder, kroppsvikt, hälsa, fysisk aktivitet, matvanor och omgivningens temperatur. Vätskebehovet varierar i hög grad. Till exempel kan en person med ett stillasittande arbete på ett svalt kontor behöva en knapp liter per dag, medan en fysiskt aktiv person i ett varmt, fuktigt klimat kan behöva tio liter vatten per dag."

Det var varmt i torsdag när jag besteg Kebnekaise. Det var runt 20 grader redan på morgon, och det var en tuff tur. Jag slog följe med ett sällskap där en av tjejerna varken åt eller drack på uppvägen och hon blev helt apatisk på nervägen. Och vi fick tvinga i henne dextrosol och resorb, annars hade hon nog inte tagit sig ner. Men hon var oerfaren och valde Kebnekais som sin första vandring. Men hon kom ner helskinnan tillslut med det tog sina timmar,

Senast ändrad:
För egen del dricker jag hellre mer än anstränger mig mindre när det är varmt. Att avstå från hård fysisk ansträngning när det är varmt för att inte behöva dricka mer är för mig som att anstränga sig mindre för att inte behöva äta mer.
Menar du att du genomför ditt planerade ”vad det nu är” även om det är väldigt varmt?
Att avstå är inte samma sak som att göra sig själv, eller andra för den delen, besviken för att det inte blev av.

Tvärtom är det ett tecken på att anpassa sig till situationen och kanske undvika någonting tråkigt.

Jag är nyss inkommen från ett löppass, på dryga timmen och jag valde att inte maxa på något sätt, utan hade bara som mål att springa hela tiden, vilket jag lyckades med. Eftersom det kunde bli varmt så valde jag att börja lugnt.
Nu var mitt löppass inte i närheten av en ”hård fysisk ansträngning”, utan en lugnare variant där målet var att springa 9,5 km,

Nåja.,,tror inte vi behöver dryfta detta mer. No big deal…finns annat som är viktigare.

Menar du att du genomför ditt planerade ”vad det nu är” även om det är väldigt varmt?
Att avstå är inte samma sak som att göra sig själv, eller andra för den delen, besviken för att det inte blev av.
Att anpassa sig eller avstå för att undvika värmeslag eller dyl är rimligt, men att avstå för att "då svettas jag och måste dricka mycket vatten" är inte lite konstigt för min del.

Sedan handlar det här också om fjällvandring. Är man ute på tur på fjället finns det begränsade möjligheter att stanna i ett par dagar till veckor i väntan på svalare väder att vandra i, utan det är bra att ha läst den här tråden för tips erfarenheter om hur man hanterar att vandra i fjällen när det är för varmt.

Att anpassa sig eller avstå för att undvika värmeslag eller dyl är rimligt, men att avstå för att "då svettas jag och måste dricka mycket vatten" är inte lite konstigt för min del.

Sedan handlar det här också om fjällvandring. Är man ute på tur på fjället finns det begränsade möjligheter att stanna i ett par dagar till veckor i väntan på svalare väder att vandra i, utan det är bra att ha läst den här tråden för tips erfarenheter om hur man hanterar att vandra i fjällen när det är för varmt.
Precis, man anpassar sig.

Tvärtom är det ett tecken på att anpassa sig till situationen och kanske undvika någonting tråkigt.

Jag är nyss inkommen från ett löppass, på dryga timmen och jag valde att inte maxa på något sätt, utan hade bara som mål att springa hela tiden, vilket jag lyckades med. Eftersom det kunde bli varmt så valde jag att börja lugnt.
Nu var mitt löppass inte i närheten av en ”hård fysisk ansträngning”, utan en lugnare variant där målet var att springa 9,5 km,

Nåja.,,tror inte vi behöver dryfta detta mer. No big deal…finns annat som är viktigare.
Ja, det är precis det jag menar. Jag är fullständigt hänsynslös när det gäller uteliv. Jag kör på oavsett väder. Sedan skall det tilläggas att jag har bott i varmare klimat än vi har i Sverige, så jag har tålighet mot värme. Men jag ägnar mig åt friluftsliv även om det är mycket varmt, mycket kallt, ösregn, storm eller precis vad som helst för väder.

Alla har lärt sig att man får dricka mer än vad kroppen signalerar när det är varmt, men svettas man mycket kan man även få saltbrist fortare än man tror. Man får inga tidiga varningssignaler, och fattar kanske inte var håglösheten och huvudvärken kommer ifrån. För mig gick det så långt som till småkramper i vaderna innan jag fattade galoppen, och ändå hade jag vandrat mycket längre söderut än den gången, och det var inte extremt varmt.

Detta kan inte nog mycket betonas, saltbrist/hyponatremi kan faktiskt leda till direkt livsfarliga hjärtproblem och arrytmier om det går långt. I de flesta fall bättre att vara för generös med saltkaret under en expedition där man svettas riktigt mycket.

Detta kan inte nog mycket betonas, saltbrist/hyponatremi kan faktiskt leda till direkt livsfarliga hjärtproblem och arrytmier om det går långt. I de flesta fall bättre att vara för generös med saltkaret under en expedition där man svettas riktigt mycket.
Men var har du evidensen för att man skulle behöva extra om man äter bra och balanserat redan? Jag har bara hört såna råd från utövare, men aldrig från vetenskaplig studier.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips