Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden

Mmm...vet inte vad jag tror riktigt, men mina egna erfarenheter är jag dricker mer i början av dagen/morgonen än senare även om det är hetare. Kan dricka 1-2 liter vatten på f.m. plus kaffe. Och e.m./kväll kanske max 1 liter och nån kopp kaffe till.

Min vikmugg rymmer 2 dl och det blir alltså 5 såna/liter. För 8 liter vatten på en vandringsdag skulle jag alltså behöva dra upp 40 muggar vatten ur bäcken.
Det är mer än vad min vattensäck rymmer jag har med på kajakturen för 2-3 dar i stekande solsken. Där har jag även vattensystem i flytvästen på 1,5 liter, och totalt kanske jag packar ner 7 liter vatten plus ett par öl, för en tredagars tur eller 2,67 l/dag. Och svettas gör jag minst lika mycket i kajaken som på fjället med alla kläder på och solen som skiner.

Men vi är väl olika och en del börjar svettas direkt medan jag själv ofta hinner träna klart på gymmet innan jag börjar svettas.
Har läst dina inlägg i ämnet och undrar om du ens har varit på tur i 30 grader och sol eller om det faktiskt är så att vädret inte påverkar hur mycket då dricker som det verkar från dina inlägg.

För mig är det en väldigt stor skillnad på hur mycket jag dricker om det är 30 grader, som det var i somras, jämfört med om det är 10-15 grader och sol.

Har läst dina inlägg i ämnet och undrar om du ens har varit på tur i 30 grader och sol eller om det faktiskt är så att vädret inte påverkar hur mycket då dricker som det verkar från dina inlägg.

För mig är det en väldigt stor skillnad på hur mycket jag dricker om det är 30 grader, som det var i somras, jämfört med om det är 10-15 grader och sol.
Jo du många ggr, men dricker inte kopiösa mängder eftersom jag inte tycker det är nödvändigt. I fjällen blir det mer att bära och fler ggr att pissa. I kajaken är det direkt olämpligt att tvingas i land och pinka 1 ggn/h. Det funkar inte. Så smuttar lite istället, och det räcker.

Hade jag behövt dricka 8 liter skulle jag anse att jag gjort nåt fel och inte prioriterat rätt. Kanske skulle vandrat på natten istället och satt mig skugga på dan?

Och dricker man såna mängder, ja måste man nog äta salt också för att undvika förgiftning.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo du många ggr, men dricker inte kopiösa mängder eftersom jag inte tycker det är nödvändigt. I fjällen blir det mer att bära och fler ggr att pissa. I kajaken är det direkt olämpligt att tvingas i land och pinka 1 ggn/h. Det funkar inte. Så smuttar lite istället, och det räcker.

Hade jag behövt dricka 8 liter skulle jag anse att jag gjort nåt fel och inte prioriterat rätt. Kanske skulle vandrat på natten istället och satt mig skugga på dan?
Tror väl helt enkelt att vi är olika samtidigt som jag tvivlar på att det du skriver faktiskt stämmer ens för dig. 8 liter är väl heller knappast något facit angående det andra har skrivet om att dricka mycket.

Tror också att folk på tur för det mesta inte dricker för mycket för att de har hört att man måste göra det. I vardagen är det folk som dricker onödigt mycket för att de tror att man ska göra det och det verkar som att det är det du i första hand diskuterar mot.

Sen gör man/du alltså något fel om man måste dricka 8 liter om dagen trots att allt annat kanske fungerar bra? För att är något fel med att dricka mycket? (så väldigt lätt att hitta skygga på fjället är det ofta inte heller).

Är ju bara att dricka när man är törstig eller försöka dricka lite på förskott baserat på erfarenhet i början. Tvivlar som sagt på att det är vanligt att folk dricker för mycket men för lite är nog vanligt när man är i områden utan vatten under varma dagar.

Jag har i första hand länkat ett program om myten om att man behöver extra salt i värmeböljor, det här med vattendrickande kom in senare.
Men dricker man såna mängder en del pratar om här, så borde de dö när de spär ut salthalten i kroppen om de inte tillsätter extra? Jag är ingen doktor men det är vad jag lärt mig iaf. Tror risken finns att man överdriver hur mycket man dricker för att man räknar fel (eller bara tycker det låter coolt att va den som dricker mest)

4-5 liter kan jag tro på, men inte 8-10 eftersom det är en dödlig dos.

Jag har i första hand länkat ett program om myten om att man behöver extra salt i värmeböljor, det här med vattendrickande kom in senare.
Men dricker man såna mängder en del pratar om här, så borde de dö när de spär ut salthalten i kroppen om de inte tillsätter extra? Jag är ingen doktor men det är vad jag lärt mig iaf. Tror risken finns att man överdriver hur mycket man dricker för att man räknar fel (eller bara tycker det låter coolt att va den som dricker mest)

4-5 liter kan jag tro på, men inte 8-10 eftersom det är en dödlig dos.
Tycker det hela tiden verkar som att du pratar om och använder studier från folk som ligger på stranden och inte folk som är aktiva. Nu är 8 liter en dödlig dos.

Jag vet inte hur mycket jag drack på mina turer i somras men är helt säker på att jag drack mer än 4 liter per dygn. Har också tidigare vid klättring över flera dagar haft 100% koll på hur mycket vatten vi hade med oss och drack per dygn. 3.8 liter per dygn fungerade men var i minsta laget när det var varmt, vid kallt väder drack jag mindre. I somras var det varmare än vad det var då.

Och svettas gör jag minst lika mycket i kajaken som på fjället med alla kläder på och solen som skiner.
Här kan jag säga att det är jättestor skillnad för mig vid vandring jämfört med kajak/packraft, det är mycket mer muskelarbete som skapar intern värme när benen jobbar på. Speciellt uppför.

Sedan bär jag inte med mig mycket vatten, jag har en halvliterflaska som jag klunkar på i takt med törst, den tar bara slut jättesnabbt när det blir 30 grader varmt under vandring. Ibland blev jag rejät törstig när det var en halvtimma till innan nästa bäck som inte var uttorkad, men det gick bra för det mesta. Funderar lite på att gå upp i storlek med en dl eller två av den anledningen. Men alla bäckar som matades med snöfält var det bra fart i under juli i år.

Ja det är ju väldigt individuellt hur mycket man svettas och tiden det tar innan den kommer igång. För vissa tar det 5 minuter på löpbandet medan för mig kommer det efter att jag slutat.

Men oavsett aktivitet försöker jag anpassa ansträngningen efter omständigheterna, så är det tropiskt så siktar jag nog inte 30 km vandring, utan betydligt mindre och med lägre ansträngning.

Och i kajaken - det enda jag får träningsvärk i är i magen och benen, och e alltid andfådd. På fjällvandring - aldrig träningsvärk men trött.

Och dricker man såna mängder, ja måste man nog äta salt också för att undvika förgiftning.
Dock är det så att om man svettas mycket så kan man dricka mycket utan att behöva urinera mer än vanligt.

Visst är det stor skillnad mellan individer, men du kan inte argumentera enbart utifrån egna erfarenheter, Pooll ! För det stora flertalet är dehydrering och/eller saltbalansrubbning vid längre tids fysisk aktivitet i värme ett reellt problem. Det finns rimligt bra forskning i ämnet, och erfarenheter framförallt från militära situationer och från långloppslöpning, där speciellt "amatörer" eller åtminstone mindre erfarna löpare riskerar saltbalansrubbning och dehydrering.
Det finns t.ex den här sammanställningen https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8001428/
eller den här, om saltbalansrubbning relaterat till dödsfall vid löpning, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25910792/
Om du kan arbeta hårt i värme utan att behöva bry dig om att dricka eller ersätta salter är det bara att gratulera ! men knappast nåt att rekommendera andra...
Just i fjällen är det ju lite speciellt eftersom vattnet ofta är mer saltfattigt också, vilket ökar risken för saltbalansrubbning om man inte tillsätter salta snacks eller nåt tillskott i vattnet.

Intressant att läsa om hur olika vi är vad gäller törst och hur man dricker.
Personligen känner jag inte av törst förrän det är försent och jag får huvudvärk och ibland hinner blir illamående. Jag har fått lära mig att dricka efter klockan och väga in ansträngningsnivå och temperatur. När jag väl dricker känner jag att jag är törstig men det är först då.

Intressant att läsa om hur olika vi är vad gäller törst och hur man dricker.
Personligen känner jag inte av törst förrän det är försent och jag får huvudvärk och ibland hinner blir illamående. Jag har fått lära mig att dricka efter klockan och väga in ansträngningsnivå och temperatur. När jag väl dricker känner jag att jag är törstig men det är först då.
Precis så är det för mig också. En gång tänkte jag tanken "har jag fått en stroke?" men efter nån liter vatten med Resorb och en timme i skugga var jag frisk igen. Har också fått lära mig dricka enligt rekommendation...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips