Har läst dina inlägg i ämnet och undrar om du ens har varit på tur i 30 grader och sol eller om det faktiskt är så att vädret inte påverkar hur mycket då dricker som det verkar från dina inlägg.Mmm...vet inte vad jag tror riktigt, men mina egna erfarenheter är jag dricker mer i början av dagen/morgonen än senare även om det är hetare. Kan dricka 1-2 liter vatten på f.m. plus kaffe. Och e.m./kväll kanske max 1 liter och nån kopp kaffe till.
Min vikmugg rymmer 2 dl och det blir alltså 5 såna/liter. För 8 liter vatten på en vandringsdag skulle jag alltså behöva dra upp 40 muggar vatten ur bäcken.
Det är mer än vad min vattensäck rymmer jag har med på kajakturen för 2-3 dar i stekande solsken. Där har jag även vattensystem i flytvästen på 1,5 liter, och totalt kanske jag packar ner 7 liter vatten plus ett par öl, för en tredagars tur eller 2,67 l/dag. Och svettas gör jag minst lika mycket i kajaken som på fjället med alla kläder på och solen som skiner.
Men vi är väl olika och en del börjar svettas direkt medan jag själv ofta hinner träna klart på gymmet innan jag börjar svettas.
För mig är det en väldigt stor skillnad på hur mycket jag dricker om det är 30 grader, som det var i somras, jämfört med om det är 10-15 grader och sol.