Fjällvandrare utan kunskap

Lite intressant att du drar slutsatser om saker du inte kan ha den blekaste aning om. Kände du mina föräldrar och mina syskon skulle du hålla med mig. Och tro på mig.
----
Ja, alltså du missförstår mig helt här. Hur skulle jag kunna veta nåt om dig? och jag har inte dragit några slutsatser om just dig! jag snackar om människan som helhet - som art, och drag vi har gemensamt, och inte om "saker" på individ och detaljnivå, men vi behöver inte gå in på det, då det mänskliga psyket inte har med tråden att göra även om det är intressant.
 
Hur tycker du själv fjällräddningen ska finansieras?

Varför ser du inte fjällräddning inte är en uppenbar vinstaffär för samhället?

Och varför har du inte förtroende för fjällräddningens egen förmåga att avgöra när hjälp ska skickas?

Eller menar du att folk ringer till fjällräddningen och ljuger?

Edit: en fråga till.. du menar väl att utländska medborgare inte betalar svensk löneskatt. Vilket är sant ibland. De betalar dock skatt när de vistas i landet både genom moms (ofta en 5edel av alla priser) och genom att finansiera andras löner och skatter. Menar du att utländska turister leder till förlust för samhället när de nyttjar skattefinansierade leder och rastskydd eller är det just fjällräddningen som är förlusten?

Jag har inte tagit stark ställning för hur fjällräddning (och sjöräddning) bör finansieras, det är därför mitt inlägg är formulerat som det är. Jag konstaterar dock att det är väldigt olika i olika länder inom EU. Då jag själv åker skidor i Frankrike känner jag mig tvingad att teckna en extra försäkring som täcker helikopterevakuering där.
Att rycka ut och fjällrädda någon med helikopter är en kostnad men visst är det vinst att rädda liv (förutom det känslomässiga) för någon som kan fortsätta leva, jobba, studera, spendera osv men någon ska trots allt betala för räddningen: staten, ett försäkringsbolag eller den enskilde räddade.

Jag tror de flesta fall av fjällräddning är befogade och att de är kompetenta att avgöra när det behövs men jag har också läst om fall där nog inringare överdrivit hur allvarligt det är för att bli hämtade och där kan man undra om det borde få någon konsekvens - kanske de upptog en resurs som bättre behövdes på annat håll.
Jag tror gott om folk i allmänhet (tilll de ev bevisat motsatsen) men det finns tyvärr också undantag, som ibland visar sig. Jag tycker man ska kunna se sig i spegeln och stå för sina handlingar och att ringa efter hjälp i onödan tycker jag ska få en konsekvens, t ex om man uppenbart ljugit. Orsak -> verkan, handling-> konsekvens.

/Patrik
 
Jag har inte tagit stark ställning för hur fjällräddning (och sjöräddning) bör finansieras, det är därför mitt inlägg är formulerat som det är. Jag konstaterar dock att det är väldigt olika i olika länder inom EU. Då jag själv åker skidor i Frankrike känner jag mig tvingad att teckna en extra försäkring som täcker helikopterevakuering där.
Att rycka ut och fjällrädda någon med helikopter är en kostnad men visst är det vinst att rädda liv (förutom det känslomässiga) för någon som kan fortsätta leva, jobba, studera, spendera osv men någon ska trots allt betala för räddningen: staten, ett försäkringsbolag eller den enskilde räddade.

Jag tror de flesta fall av fjällräddning är befogade och att de är kompetenta att avgöra när det behövs men jag har också läst om fall där nog inringare överdrivit hur allvarligt det är för att bli hämtade och där kan man undra om det borde få någon konsekvens - kanske de upptog en resurs som bättre behövdes på annat håll.
Jag tror gott om folk i allmänhet (tilll de ev bevisat motsatsen) men det finns tyvärr också undantag, som ibland visar sig. Jag tycker man ska kunna se sig i spegeln och stå för sina handlingar och att ringa efter hjälp i onödan tycker jag ska få en konsekvens, t ex om man uppenbart ljugit. Orsak -> verkan, handling-> konsekvens.

/Patrik

Tack för svar.

Vad tror du om tanken som flera lyft i tråden att fjällräddningen gör att fler ger sig ut i fjällen?

Vilket alltså leder till fler räddningsaktioner men även bättre folkhälsa och att utlänningar och svenskar semestrar i sverige vilket leder till bättre ekonomi för de norrländska kommunerna och för svenska staten?

Att de som inte har råd med dyr försäkring i frankrike (vet ej hur det funkar själv men ändå) väljer att besöka sverige och betala skatt och stötta vårt näringsliv.

De positiva effekterna, även rent ekonomiskt, är ju mycket bredare än enbart att räddade personer kan fortsätta sitt arbetsliv.


333 räddningsinsatser på ett helt år. Massor av folk på fjällen. Massor av företag som bokstavligen möjliggör att folk kan leva och arbeta i fjällnära orter.
Som jämförelse fick facebook nyligen 100 miljoner för att etablera sig i luleå och ytterligare 160 miljoner i skattelättnader. För 44 arbetstillfällen..

Fjällräddningens budget är väl på mindre än 15 miljoner per år.

För övrigt, falsklarm orsakade av automatiska system är ett växande problem hos brandkåren och de tar ut en avgift på närmare 10000kr för sådana larm.. Att automatiska falsklarm kan kosta verkar rimligt även enligt mig.

Men det stora problemet om fjällräddningen skulle börja ta hand om skoskav etc är inte ekononiskt eller moraliskt som jag ser det. Utan att det kan leda till att folk tror att de är tryggare än de är. För i stora delar av fjällen kan du inte ringa efter hjälp, speciellt i dåligt väder. Det är farligt på riktigt. Så ta hand om er därute, inte för fjällräddningens skull utan för att kroppen är ömtålig och alla skador läker inte felfritt och dessutom är det riktigt riktigt jobbigt att vara blöt och kall och vilse!!
 
Sätter man fjällräddningen i relation till mycket annat i samhället idag, så rör det sig ju om väldigt låga kostnader. Visst förekommer det säkert ett och annat tveksamt uppdrag, men alternativet - att man blir än mer restriktiv eller att kostnaden i högre grad läggs på den enskilde tycker jag inte passar i ett högskatteland, där också besöksnäring är en viktig del av lokala ekonomier. Tyvärr är det ju många andra saker som kanske också borde vara än mer prioriterade där skolor och samhällsservice läggs ner, polisnärvaro tas bort/centraliseras, tåg/busslinjer läggs ner osv osv.

Dock så är det väl inte alltid positivt om fler besöker fjällen. Inom vissa områden är besökstrycket stort och under vissa tider (t ex försommaren) är områden än mer känsliga då renarna har nyfödda kalvar. Fjällvandring kan ju se ut på lite olika sätt också, men de som kommer med färdigpackade ryggsäckar och egen mat, avsätter väldigt lite pengar lokalt samtidigt som det ändå måste finnas en dimensionering avseende ex transporter, renhållning osv. Den påminner i det lite om "all-inclusive" turism som inte avsätter så mycket lokalt. Det är förstås positivt att människor är ute och rör sig, men det finns inget självändamål i fler vandrare-i-sig.

Till skillnad från ex finska Lappland, så arbetar den regionala organisationen Swedish Lapland snarare mot mer småskalighet och ökad kvalitet, inte minst för att undvika en del av den känsla av massturism som man har i delar på den finska sidan.
 
Jag tycker man ska kunna se sig i spegeln och stå för sina handlingar och att ringa efter hjälp i onödan tycker jag ska få en konsekvens, t ex om man uppenbart ljugit. Orsak -> verkan, handling-> konsekvens.

/Patrik
Svårt att veta vilka som har ljugit medvetet och vilka som bara har varit rädda, okunniga och klantiga. Dessutom skickas det ut otroligt mycket räddningsinsatser utanför fjällen också, som säkert kostar pengar, och hur ska man resonera när det gäller vem som ska betala för dem?

För att ta ett exempel, så gick min då 12-årige son vilse under en orienteringsövning härom året. När vi efter knappt två timmar ringde polisen, bara för att informera och få besked om någon hittade honom, var de på väg att skicka ut hundar och helikoptrar för att leta. Precis då dök han upp i ett bostadsområde i närheten, men det hade varit dyrt om de hade påbörjat sitt letande. Han var aldrig i fara, det var rätt varmt ute, skogen är inte jättestor, någon mil mellan vägarna som omringar den, så förutsatt att han inte var skadad så hade han hittat ut till slut. Men polisen tyckte att det var allvarligare än vad jag uppfattade det som. Jag kan tycka att de "onödiga" utryckningar som det har talats om i tråden i regel har varit minst lika nödvändiga som att ge sig ut med hela polisstyrkan här.
 
Hur ska de bli förståndiga om de har korkade föräldrar? Barn brukar ju bli som föräldrarna vare sig de vill eller inte.
Nej, det blir de inte, evolutionen innebär det motsatta. Varje generation innebär förändring, oftast bättre ibland sämre. Den största skillnaden för oss människor kommer dock av att vi kan ackumulera kunskap till nästa generation för att bygga vidare på en mycket snabbare utveckling. Annars hade vi fortfarande trampat omkring barfota istället för att diskutera på utsidan.
 
När det gäller fjällvandring så är det egen erfarenhet & träning som gäller. Egna turer med camping, ibland när man är trött & med taskigt väder. Självförtroende, kunskap om att man klarar sig även om man inte vet var man är, och att det inte spelar någon roll. Fuck everybody och speciellt alla jävla lågtryck med regn ! Take it easy. Inget jag fått från mina föräldrar --
 
Nej, det blir de inte, evolutionen innebär det motsatta. Varje generation innebär förändring, oftast bättre ibland sämre. Den största skillnaden för oss människor kommer dock av att vi kan ackumulera kunskap till nästa generation för att bygga vidare på en mycket snabbare utveckling. Annars hade vi fortfarande trampat omkring barfota istället för att diskutera på utsidan.
Det där är nog inget som står i kontrast till det jag skrev, men varsågod och förneka den vetenskapliga biten om "arv & miljö" som KarolinaP gör. Tror dock inte att det är så många forskare som håller med er.
 
Senast redigerad av en moderator:
När man är nybörjare är även enkla saker svårt. Det är väldigt lätt att göra sig lustig över alla som inte fattat det man själv äntligen fattat.

Men ju fler nybörjare vi har idag desto mer experter imorgon.

Och all vi utsidemedlemmar och vill töja vår egna gränser och råkar ut för något har ju bara otur till skillnad från alla 08or och andra som inte har den blekastean aning men kanske otur med sina föräldrar.
 
Jag tycker det här är en viktig tråd så kan vi hålla oss till saken och sluta med personangreppen? Det spelar väl ingen roll hur mycket inverkan arv har i förhållande till miljö. Skulle vi bara formas av vad våra föräldrar vet skulle vi som sagt fortfarande gå omkring barfota och bo i grottor. Jag har lärt mig massor av mina föräldrar men de är även stolta över allt jag lärt mig på egen hand eller i andra sammanhang. Det är väl ingen idé att gå i skola eller studera ifall sådant inte skulle kunna påverka en. Jag tror alltså att barnen ifråga (trådens tema) nog fick med sig en hel del matnyttigt av att behöva bli räddade. Om det var en onödig räddningsinsats kan vi däremot inte veta.
 
Din slutledningsförmåga är inge vidare ålänningen om det var mina ord du syftade till. Läs om läs rätt isf och visa var jag skrev att det bara är arv & miljö som formar oss.

Och va det inte du som tyckte att jag "la ord i din mun" nyss?....*host host*
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.