Fjällvandrare utan kunskap

Ha ha....jag är ledsen, men tror inte på dig :D Du har nog många drag av dina föräldrar. Såna ytliga saker som intressen och materiella ting är väl inte säkert de går i arv, men de mer djupgående personlighetsdragen och ens beteendemönster finns nog där. Hur man reagerar/beter sig osv på saker som sker. Sånt biter sig fast som covid-19 i ens undermedvetna tror jag.

Ju äldre man blir, ju mer inser man att man mer och mer börja likna ens förälder, men grattis! om du är undantaget som bekräftar naturlagen

Lite intressant att du drar slutsatser om saker du inte kan ha den blekaste aning om. Kände du mina föräldrar och mina syskon skulle du hålla med mig. Och tro på mig.

Jag kan inte tro på att saker går i arv, blodskam osv. Alla kan ändra sig. Men det kanske är så att vi har olika människosyn, en del tror positivt om andra medan en del tror negativt. Om det är så som du beskriver så kanske vi skulle gå på föräldrarnas betyg för att se om det är ”värt” att satsa på barnen redan innan det är dax för dem att börja i skolan. ”Tyvärr, din pappa klarade inte av att sitta still i skolan länge nog för att få betyg i alla ämnen. Och din mamma skolkade halva högstadiet för att hon inte mådde bra. Sådana saker går i arv så det är ingen idé att vi ens försöker utbilda dig. Du kommer ändå inte klara skolan. För ditt arv säger så.”

Fast nu är vi långt ifrån vad tråden ursprungligen handlade om. Jag tycker att det kan tyda på ett visst mått av eftertanke på att man tillkallar hjälp - innan det blir ett fall för både sjukvård och fjällräddning. Hellre en blöt och kall men räddad fjällvandrare än en som behöver sjukvårdens hjälp för att överleva hypotermi. Det man kanske behöver stöd med är att tänka efter före... T ex att ”våga fråga” som folk gör här på Utsidan. Jag svarar hellre på samma fråga sjutton gånger än att sjukvården ska behöva ta hand om dem...
 
Intressant att det ena stunden klagas över att folk inte har tillräcklig utrustning och sedan kommenteras det att norrmän har stora ryggsäckar. Tillräckligt med mat, varma kläder om man skadar sig och måste vänta på hjälp och så vidare tar plats. Skulle själv troligtvis gå med 40 L ryggsäck till Trolltunga. Varm tröja, regnkläder, lunch, vattenflaska, mobiltelefon, (skulle önska förstahjälpenset med aluminium filt skulle vara med men efter så många dagsturer utan att behöva det blir den hemma till det sker något,) kamerahus, stativ, vidvinkelobjektiv, teleobjektiv, gärna ännu ett teleobjektiv... Så ska det gärna vara lite extra plats i ryggsäcken så man inte måste ägna onödig tid på att få ur och i kameran när andra står och väntar.
Angående kostnad och pris för olika aktiviteter. I Norge (och säkert i Sverige) har myndigheterna satt ett pris på vad vi är värda, både i livet (men sjuka) och friska så vi kan jobba. Det gör att man lättare kan säga om dyra säkerhetsåtgärder är värt den extra kostnaden. Helsedirektoratet använde det talet och statistik för sannolikheten för att vi håller oss friska längre om vi motionerar. Om alla skulle motionera så mycket som rekommenderas skulle det var värt 455 miljarder norska kronor. Om man tänker på att friluftsliv är något många ägnar sig åt (i alla fall turer i närskogen) och har potensial till att nå ut till grupper som inte ägnar sig åt annan aktivitet tror jag nog att friluftslivet är den fritidsaktivitet som är värd mest. Under mitt liv har jag sett fler pensionärer på Kebnekaise än på fotbollsplaner. Jag har bara varit på Kebnekaise en gång, men ofta varit vid fotbollsplaner. Kostnaden för räddningsinsatser är liten i jämförelse med var friluftslivet är värt, även om man bara tar hänsyn till skatteintäkter från stugor, försäljning av utrustning och guider.
 
Intressant att det ena stunden klagas över att folk inte har tillräcklig utrustning och sedan kommenteras det att norrmän har stora ryggsäckar. Tillräckligt med mat, varma kläder om man skadar sig och måste vänta på hjälp och så vidare tar plats. Skulle själv troligtvis gå med 40 L ryggsäck till Trolltunga. Varm tröja, regnkläder, lunch, vattenflaska, mobiltelefon, (skulle önska förstahjälpenset med aluminium filt skulle vara med men efter så många dagsturer utan att behöva det blir den hemma till det sker något,) kamerahus, stativ, vidvinkelobjektiv, teleobjektiv, gärna ännu ett teleobjektiv... Så ska det gärna vara lite extra plats i ryggsäcken så man inte måste ägna onödig tid på att få ur och i kameran när andra står och väntar.
Angående kostnad och pris för olika aktiviteter. I Norge (och säkert i Sverige) har myndigheterna satt ett pris på vad vi är värda, både i livet (men sjuka) och friska så vi kan jobba. Det gör att man lättare kan säga om dyra säkerhetsåtgärder är värt den extra kostnaden. Helsedirektoratet använde det talet och statistik för sannolikheten för att vi håller oss friska längre om vi motionerar. Om alla skulle motionera så mycket som rekommenderas skulle det var värt 455 miljarder norska kronor. Om man tänker på att friluftsliv är något många ägnar sig åt (i alla fall turer i närskogen) och har potensial till att nå ut till grupper som inte ägnar sig åt annan aktivitet tror jag nog att friluftslivet är den fritidsaktivitet som är värd mest. Under mitt liv har jag sett fler pensionärer på Kebnekaise än på fotbollsplaner. Jag har bara varit på Kebnekaise en gång, men ofta varit vid fotbollsplaner. Kostnaden för räddningsinsatser är liten i jämförelse med var friluftslivet är värt, även om man bara tar hänsyn till skatteintäkter från stugor, försäljning av utrustning och guider.
 

avslutad210712

Gäst
Ju äldre man blir, ju mer inser man att man mer och mer börja likna ens förälder, men grattis! om du är undantaget som bekräftar naturlagen

*hahahahahahaha*

Ju äldre jag blir så är jag förvänad över att inte mina föräldrar lämnade bort mig som en trollunge. Vi har/hade vissa likheter men olikheterna väger över kraftigt *L*

Och jag är inte den bättre om man säger som så.......

Men visst

Att göra rätt för sig
Att stå upp för de svagare
Att inte skräpa ner
Att leva miljösnålt
 

avslutad210712

Gäst
Hur ska de bli förståndiga om de har korkade föräldrar? Barn brukar ju bli som föräldrarna vare sig de vill eller inte.

Fast vad är en korkad människa?

Är det jag som kan lösa differentialekvationer signalanalys etc som jag lärde mig på högskolenivå men som också klarar mig riktigt bra i naturen

Är det min klasskompis som gick ut grundskolan men inte mer men som klarar sig hur bra som helst i naturen och även i övrigt

Är det min kompis från universitet som var mycket "smartare" än mig i studierna men som är socialt inkompetent och garanterat inte klarar sig en km ut från asfalten

Eller är det någon på utsidan som kallar andra människor för korkade

Jag hatar människor som generaliserar. Därför gör jag det så ofta själv *L*

Rymdkram på dig.
 

avslutad210712

Gäst
Intressant att det ena stunden klagas över att folk inte har tillräcklig utrustning och sedan kommenteras det att norrmän har stora ryggsäckar. Tillräckligt med mat, varma kläder om man skadar sig och måste vänta på hjälp och så vidare tar plats. Skulle själv troligtvis gå med 40 L ryggsäck till Trolltunga. Varm tröja, regnkläder, lunch, vattenflaska, mobiltelefon, (skulle önska förstahjälpenset med aluminium filt skulle vara med men efter så många dagsturer utan att behöva det blir den hemma till det sker något,) kamerahus, stativ, vidvinkelobjektiv, teleobjektiv, gärna ännu ett teleobjektiv... Så ska det gärna vara lite extra plats i ryggsäcken så man inte måste ägna onödig tid på att få ur och i kameran när andra står och väntar.
Angående kostnad och pris för olika aktiviteter. I Norge (och säkert i Sverige) har myndigheterna satt ett pris på vad vi är värda, både i livet (men sjuka) och friska så vi kan jobba. Det gör att man lättare kan säga om dyra säkerhetsåtgärder är värt den extra kostnaden. Helsedirektoratet använde det talet och statistik för sannolikheten för att vi håller oss friska längre om vi motionerar. Om alla skulle motionera så mycket som rekommenderas skulle det var värt 455 miljarder norska kronor. Om man tänker på att friluftsliv är något många ägnar sig åt (i alla fall turer i närskogen) och har potensial till att nå ut till grupper som inte ägnar sig åt annan aktivitet tror jag nog att friluftslivet är den fritidsaktivitet som är värd mest. Under mitt liv har jag sett fler pensionärer på Kebnekaise än på fotbollsplaner. Jag har bara varit på Kebnekaise en gång, men ofta varit vid fotbollsplaner. Kostnaden för räddningsinsatser är liten i jämförelse med var friluftslivet är värt, även om man bara tar hänsyn till skatteintäkter från stugor, försäljning av utrustning och guider.

Det här är också alla tre tummarna upp

*f*n Björn - du börjar bli ett mes som inte bara hackar på folk*
 
Har bara träffat på två sortes människor som tänkt fel uppe bland bergen. Med klädval och behovet av stoppstäcka. Att gå i jeans och att åka skidor på snöfläckar utan att tänka på stoppbehovet. Dyngvåt i enda jensen och utan kalkylen av stoppyta efter nedfarten.
Förtänksamhet är klokt. Det har säkert varit någon med början till Lappsjuka, ursäkta Almgren, men med sällskap vek den.
Det är gott med fjällräddningen. Har själv aldrig behövt den ännu.

go tur
 
Att tro att man vet något alls om faktiska händelser baserat på tidningsnotiser och använda notiserna för att bekräfta sina egna fördomar är väl minst lika dumt som att lämna leden utan karta :p Inklusive potentiellt livsfarligt, dålig förebild för andra, lär barn skev verklighetsuppfattning m.m.
Skulle oroat mig för vissas barn om jag inte trodde folk kan växa upp och tänka själva trots allt :p

Flera har ju skrivit bra inlägg här som förklarar hur fjällräddningen är en vinstaffär för samhället.
Ni som lyfter frågan att den borde finansieras av brukare eller vill se ekonomiska konsekvenser för folk som ringer fjällräddningen och låter dem ta ställning till hjälpbehov, kan ni bemöta de här siffrorna?
Kan ni förklara hur fjällräddningen blir en samhällskostnad och varför just den är särskilt dyr kontra nyttan jämfört med andra samhällsfunktioner?
Eller är det en allmän önskan om att alla ska göra rätt för sig?
 
Många tack till fjällräddningen, skönt att det finns så duktiga och proffsiga personer som kan hjälpa till när det behövs och när det blir en kris-

Misstänker att ibland borde personerna i fråga ha klarat sig själva.

Är man van vid friluftsliv så är det lugnt att vara vilse i dimma och regn & storm , släng upp tältet och käka lite och ta det lugnt.

Gissar igen, ett gäng med barn på dagstur utan tält, vädret blir dåligt, ingen sikt, dom kommer vilse, och inser att dom inte kommer att hitta tillbaka till en stuga innan det blir mörkt. Såklart lite klantigt. Ringer fjällräddningen - Smart & bra beslut !!
 
Det som kan diskuteras är hur fjällräddning (och sjöräddning) ska finansieras. I Sverige går fjällräddning på skatten (och sjöräddning till stor del på gåvor till SSRS) och eftersom det är utan avgift att nyttja fjällräddning för svenska skattebetalare så gäller samma pris för EUmedborgare som inte betalar svensk skatt. I flera andra EU-länder kostar bergsräddning (dyra) pengar för den enskilde, vilket leder till att många tecknar en särskild
försäkring.
I andra änden av skalan finns kanske länder där ambulansen inte tar med dig om du inte kan visa upp ett försäkringsbevis.
Kan man i Sverige tvingas betala för "onödig utryckning"? Bra att tänka efter före man larmar men dumt att larma för sent. I England är det brottsligt att onödigt uppehålla en polisman.

Med hopp om skadefria vistelser i naturen!

/Patrik

Hur tycker du själv fjällräddningen ska finansieras?

Varför ser du inte fjällräddning inte är en uppenbar vinstaffär för samhället?

Och varför har du inte förtroende för fjällräddningens egen förmåga att avgöra när hjälp ska skickas?

Eller menar du att folk ringer till fjällräddningen och ljuger?

Edit: en fråga till.. du menar väl att utländska medborgare inte betalar svensk löneskatt. Vilket är sant ibland. De betalar dock skatt när de vistas i landet både genom moms (ofta en 5edel av alla priser) och genom att finansiera andras löner och skatter. Menar du att utländska turister leder till förlust för samhället när de nyttjar skattefinansierade leder och rastskydd eller är det just fjällräddningen som är förlusten?
 
Senast ändrad:
Och varför har du inte förtroende för fjällräddningens egen förmåga att avgöra när hjälp ska skickas?

Eller menar du att folk ringer till fjällräddningen och ljuger?
Jag vill också gärna tro att 112, vare sig det är ambulans, brandkår eller polis, fjäll- eller sjöräddning, har en bra kunskap att avgöra när de ska agera. Och även om det ibland sker misstag i bedömningarna, som om bedömningarna är att inte agera fast det skulle behövts dessvärre kan få förödande konsekvenser, så är det väl ändå mer rätt än fel överlag. Och hellre agera om det fungerar med övrig prioritering, än att låta bli. Gissar att det även finns situationer då man hellre agerar tidigt, än väntar tills de går för långt och blir mer komplicerade.

Som sagt, jag tror verkligen att fjällräddningen har erfarenhet att skilja på vad som "bara" är dålig förberedelse för situationen den larmande har hamnat i (tänk: "vanligt trött"), och vad som är en farlig situation, oavsett orsak (tänk: "så trött att det blir utmattning och risker för hälsan för sig själv eller andra", etc).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.