Jag har inte tagit stark ställning för hur fjällräddning (och sjöräddning) bör finansieras, det är därför mitt inlägg är formulerat som det är. Jag konstaterar dock att det är väldigt olika i olika länder inom EU. Då jag själv åker skidor i Frankrike känner jag mig tvingad att teckna en extra försäkring som täcker helikopterevakuering där.
Att rycka ut och fjällrädda någon med helikopter är en kostnad men visst är det vinst att rädda liv (förutom det känslomässiga) för någon som kan fortsätta leva, jobba, studera, spendera osv men någon ska trots allt betala för räddningen: staten, ett försäkringsbolag eller den enskilde räddade.
Jag tror de flesta fall av fjällräddning är befogade och att de är kompetenta att avgöra när det behövs men jag har också läst om fall där nog inringare överdrivit hur allvarligt det är för att bli hämtade och där kan man undra om det borde få någon konsekvens - kanske de upptog en resurs som bättre behövdes på annat håll.
Jag tror gott om folk i allmänhet (tilll de ev bevisat motsatsen) men det finns tyvärr också undantag, som ibland visar sig. Jag tycker man ska kunna se sig i spegeln och stå för sina handlingar och att ringa efter hjälp i onödan tycker jag ska få en konsekvens, t ex om man uppenbart ljugit. Orsak -> verkan, handling-> konsekvens.
/Patrik
Tack för svar.
Vad tror du om tanken som flera lyft i tråden att fjällräddningen gör att fler ger sig ut i fjällen?
Vilket alltså leder till fler räddningsaktioner men även bättre folkhälsa och att utlänningar och svenskar semestrar i sverige vilket leder till bättre ekonomi för de norrländska kommunerna och för svenska staten?
Att de som inte har råd med dyr försäkring i frankrike (vet ej hur det funkar själv men ändå) väljer att besöka sverige och betala skatt och stötta vårt näringsliv.
De positiva effekterna, även rent ekonomiskt, är ju mycket bredare än enbart att räddade personer kan fortsätta sitt arbetsliv.
Polisens statistik för fjällräddningsinsatser under 2019.
polisen.se
333 räddningsinsatser på ett helt år. Massor av folk på fjällen. Massor av företag som bokstavligen möjliggör att folk kan leva och arbeta i fjällnära orter.
Som jämförelse fick facebook nyligen 100 miljoner för att etablera sig i luleå och ytterligare 160 miljoner i skattelättnader. För 44 arbetstillfällen..
Fjällräddningens budget är väl på mindre än 15 miljoner per år.
För övrigt, falsklarm orsakade av automatiska system är ett växande problem hos brandkåren och de tar ut en avgift på närmare 10000kr för sådana larm.. Att automatiska falsklarm kan kosta verkar rimligt även enligt mig.
Men det stora problemet om fjällräddningen skulle börja ta hand om skoskav etc är inte ekononiskt eller moraliskt som jag ser det. Utan att det kan leda till att folk tror att de är tryggare än de är. För i stora delar av fjällen kan du inte ringa efter hjälp, speciellt i dåligt väder. Det är farligt på riktigt. Så ta hand om er därute, inte för fjällräddningens skull utan för att kroppen är ömtålig och alla skador läker inte felfritt och dessutom är det riktigt riktigt jobbigt att vara blöt och kall och vilse!!