Fjällvandra söderut

Hej!

Jag har länge bott uppe i Västerbotten och Norrbotten och av naturliga skäl främst fjällvandrat där. Nu har jag dock flyttat ner till Blekinge och har ganska exakt noll koll på trevliga turer i södra delarna av vårt fjäll.

Vart, så långt söderut som möjligt i fjällkedjan, tycker ni att det är trevligt att vandra?

Fulufjället

Lättillgängligt, lättgånget. Stugor skötta av länsstyrelsen, obemannade och mycket låga priser jfr med STF. Egna liggunderlag och sovsäckar behövs i många av dom. Litet väl platt för att vara fjällterräng men känslan finns där.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lättillgängligt, lättgånget. Stugor skötta av länsstyrelsen, obemannade och mycket låga priser jfr med STF. Egna liggunderlag och sovsäckar behövs i många av dom. Litet väl platt för att vara fjällterräng men känslan finns där.

Har annars tält och sover gärna ute, det kanske jag skulle varit tydlig med! Kan förvisso tänka mig stuga med, men det är inget krav.

Jag gillar Härjedalen. Också bott och vandrat mycket i Lappland tidigare. Nu utgår jag gärna från Ramundberget eller Tänndalen. Trivsamma fjäll, inte så djupa dalar som längre norröver. Inte så skuggigt och lättare att gå lite som man vill. Rogen är också fint!

Från Blekinge skulle jag satsa på södra/mellersta Norge. För lika lång sträcka som Sveriges sydligaste fjäll får du mycket mer fjällkänsla med cirka samma avstånd i Norge. Typ Hardangervidda eller Jotunheimen.

Från Blekinge skulle jag satsa på södra/mellersta Norge. För lika lång sträcka som Sveriges sydligaste fjäll får du mycket mer fjällkänsla med cirka samma avstånd i Norge. Typ Hardangervidda eller Jotunheimen.

Ah! Bildgooglade lite, ser ju väldigt trevligt ut på bägge platserna. Har du varit på någon av platserna?

Ah! Bildgooglade lite, ser ju väldigt trevligt ut på bägge platserna. Har du varit på någon av platserna?

Ja jag var i Jotunheimen förra september, väldigt vacker natur. Rekommenderas! Även om det finns höga fjälltoppar (Glittertind och Galdhöpiggen bla) så är det fint ledat om man känner för att gå på led.

Som sagt var jag där under lågsäsong eftersom jag är av den folkskygga typen när jag drar till fjälls. Under högsäsong tror jag det är hårt tryck på lederna.

Info/guide till Jotunheimen:
http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8

Ja jag var i Jotunheimen förra september, väldigt vacker natur. Rekommenderas! Även om det finns höga fjälltoppar (Glittertind och Galghöpiggen bla) så är det fint ledat om man känner för att gå på led.

Som sagt var jag där under lågsäsong eftersom jag är av den folkskygga typen när jag drar till fjälls. Under högsäsong tror jag det är hårt tryck på lederna.

Ja.. Jag är också lite av den folkskyggare karaktären med tanke på mitt Västerbottniska arv =)

När i september var du där?

Har du testat Hardangervidda?

Ja.. Jag är också lite av den folkskyggare karaktären med tanke på mitt Västerbottniska arv =)

När i september var du där?

Har du testat Hardangervidda?

Härligt att höra. Favoriten är Sarek där man verkligen får vara ensam om man vill :)

Jag har inte varit i Hardangervidda än men det området står helt klart med på listan över framtida vandringar.

Jag var där 5-8 september.

Härligt att höra. Favoriten är Sarek där man verkligen får vara ensam om man vill :)

Jag har inte varit i Hardangervidda än men det området står helt klart med på listan över framtida vandringar.

Jag var där 5-8 september.

Ah, ja Sarek är fantastiskt! Ärligt talat får man oftast vara själv bara man lämnar Kungsleden ;)

Låter som nästa sommars projekt då :)

Ja jag var i Jotunheimen förra september, väldigt vacker natur. Rekommenderas! Även om det finns höga fjälltoppar (Glittertind och Galdhöpiggen bla) så är det fint ledat om man känner för att gå på led.

Info/guide till Jotunheimen:
http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8

Ska passa på att fråga hur det var att vandra i Jotunheimen med. Tänkte försöka dra med lite oerfarna vänner och försöka frälsa dem, är det lätt att vandra där? Vill inte ta med dem ut på något allt för svårt och ovänligt för nybörjare.

Jag har varit sju gånger i Jotunheimen. 1994 gick jag mellan stugor, 2002 med tält. Tre gånger gick jag dit genom SKarvheimen, med början i Myrdal eller Finse (tåg!), de övriga gångerna började eller slutade jag i Breheimen, som är ett klart vildare område. Det finns massor med bilder på http://www.huthyfs.com

Sista gången, 2010, var jag knappt 66 år, så jag kanske inte ska yttra mig om svårigheter. Det är mindre höjdskillnader än i Alperna, men större än i fjällen i övrigt. Det finns en del rätt steniga partier och andra närmast pastorala. De södra delarna besöks inte av så många, och är mycket fina.

Går man med tält (rekommenderas!) och är uppe i god tid slipper man bli nedsprungen, eftersom frukost på stugorna serveras klockan 8.

Jag har förstås aldrig bestigit någon topp eller gått Besseggen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips