Fjällvandra i gummistövlar ?

Jag skulle vilja höra era erfarenheter av att fjällvandra i gummistövlar ?
En del säger absolut inte,andra att de alltid använder sina gummistövlar (då bra stövlar tex Sarek Tretorn mfl)
Närmast 7 dgrs vandring ca 10 km/dag med 2 lägerdagar av dessa.
Har vandrat en del i fjällen men ej en hel vecka i gummistövlar.
Kan vara en hel del blöta områden,därav funderingen.
 
Jag tror du slår huvudet på spiken i din iakttagelse att det är en högst individuell preferens. Jag skulle själv aldrig vandra i gummistövlar - jag föredrar lättare skor, typ trailrunners, och lider mer av en tät sko/känga/stövel där jag blir fuktig/blöt inifrån och aldrig av med det, än att bli blöt utifrån i en väldränerad sko.
MEN. Jag har ett par väninnor som inte vandrar i något annat än gummistövlar och är hur nöjda som helst med det.
Om du utifrån hur du tidigare vandrat med gummistövlar tror att det skulle kunna funka under fler dagar ska du väl absolut prova. Det enda att överväga är kanske om du på denna vandringen kommer bära mycket tyngre än du tidigare gjort när du vandrat med gummistövlar - och fundera om dämpning och vriststöd kan bli ett problem.
 
I de svenska fjällen vandrade alla i stövlar på 60,70 och delar av 80 talet. Det går naturligtvis utmärkt. Skillnaden idag är ju att folk främst vandrar på anordnade leder, och inte går i fri terräng, därför kängor, och naturligtvis modet från Alperna. Men man bör naturligtvis se till att man väljer stövlar som passar för bandring, har tillräckligt bra sulor och läst.
 
Känner en del som vandrar i gummistövlar oavsett väder, själv gör jag det ibland när jag vandrar i skog för fisketurer och tycker det är helt ok.

Är en smaksak helt enkelt.

Go tur
 
Var och när?

Jag har alltid kängvandrat men undrar: var ska du vandra - och när? Ska du t ex gå ledat? Stenigt? Blockigt?

Är det mest led är det ju torrare, t ex. Mkt sten och block är nog tufft utan rejält stöd. Även led kan vara stenig och blockrik bitvis.
 
Jag har vandrat en vecka i fjällen med Tretorn Sarek och det funkade fint även om jag minns att det blev lite varmt ibland. Jag gick också ca en mil om dagen och de flesta milen var med skaften nedfällda. Hade dock kompletterat med ett bara lätta lägertofflor så du slipper ha dem på mer än vid vandring.

Nackdelen jämfört med kängor som jag ser det är sämre komfort och risk att fötterna blir fuktiga inifrån vilket kan leda till skavsår.
 
I de svenska fjällen vandrade alla i stövlar på 60,70 och delar av 80 talet.

Det här är också min erfarenhet. När jag var tonåring på 80-talet var det stövlar som gällde för fjällvandring. Nu är kängor så pass bra och vattentåliga att i princip alla väljer dem istället. Kängor är dessutom bekvämare, varmare och andas bättre.

Gore-Tex kängor tar två dagar att torka efter en rejäl blöta. Kängor utan Gore-Tex tar en dag. Mätta dem med skofett.
 
Men kängorna har ju inte blivit högre! Utan orsaken till att folk väljer kängor är helt enkelt att de vandrar på leder med träspänger numera, de undviker att gå där det är blött (ca 70% av den svenska fjällvärlden!). I alperna och i Norge vandrar man i branta fjäll med kängor, medan man i Ryssland och Alaska vandrar i stövlar, sedan får man själv bedöma om de svenska fjällen liknar alperna eller Alaska!
 
Vad utmärker stövlar ämnade för vandring
Är det en styvare sula som inte böjs lika lätt?

Sulan ska ha trä-, plast- eller stålgelänk för att ge stadga och medge vandring i t.ex. stenskravel.
Vandringsstövlar har generellt sett en bättre/tightare passform än andra stövlar.
Skaften bör vara (lätt) nedvikbara. (Det är ganska stor skillnad mellan att gå med ovikta o rejält nedvikta stövelskaft).
 
Men kängorna har ju inte blivit högre! Utan orsaken till att folk väljer kängor är helt enkelt att de vandrar på leder med träspänger numera, de undviker att gå där det är blött (ca 70% av den svenska fjällvärlden!). I alperna och i Norge vandrar man i branta fjäll med kängor, medan man i Ryssland och Alaska vandrar i stövlar, sedan får man själv bedöma om de svenska fjällen liknar alperna eller Alaska!

Majoriteten av fjällvandrare som hade stövlar på 80-talet vandrade även då på vandringsleder med träspänger och broar
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.