Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan

Hej
Jag ska fjällvandra till sommarn och behöver nya frilufsbyxor. Jag har funderat på fjällräven vidda pro och keb.
Vilken byxa är mest slitstark och håller i sömmar och liknande? Har läst kommentarer på outnorth att keb byxan inte är så slitstark och att sömmarna lätt går upp men att den är bekväm. Jag ska använda byxan för fjällvandring och i skogen då vill jag ha en byxa som är slitstark runt hela benet. Vind och väta löser jag med grönlands wax från fjällräven.
//Filip
 
Har ingen erfarenhet av Vidda pro men värt att tänka på är att keb byxan har rätt stora stretchpartier som jag är väldigt tveksam på om de är särskilt myggsäkra, är rätt säker på att myggorna lätt biter igenom.
Förskräckligt sköna fritidsbyxor är det iaf.
 
Vidda pro är helt klart mycket mer slitstark. G1000 kan man vaxa men inte stretch-tyget! Om du vill ha en riktig slitvarg så är nog vidda pro bäst.
 
Båda brallorna har ju sina för- och nackdelar. Stretchen i keb är jätteskön och gör också att den blir lite svalare än vidda pro som är helt i G1000. Men den är inte myggsäker. De biter lätt igenom stretchen. Vidda pro som är helt i G1000 blir aningen varmare och om jag inte missminner mig helt finns det heller ingen möjlighet att öppna upp för extra ventilation i exempelvis benen. Så soliga sommardagar kan den nog vara lite varm.

Keb gaiter har ju den fiffiga funktionen att du kan zippa av benet och vips har du ett par shorts. Och damasker om så önskas.

Har du kikat på gaiter trousers no.1? Väldigt slitstark friluftsbyxa för året runt bruk i G1000 och G1000 HD med möjlighet till att göra om till shorts? Lite dyrare men ett bra alternativ till keb gaiter byxan om man känner att man vill ha något rejälare :)
 
Vidda

Kollade själv på dessa, vidda vann, eftersom den e ledigare i passformen, slitstarkare och mer rubbust än Keben. Keben är dock svalare i gengälld.
 
Har vidda pro själv och har använt dom som vardagsbyxa i snart 2 år, flera dagar i veckan, riktigt mysiga brallor! Sen har jag använt dom mycket ute i skogen med. Det bästa med dom är att dom är de skönaste byxor jag ägt, kvalitén känns inte som den bästa man kan få. Har lagat dom i grenen där sömmen sprack, sen har lite sömmar på fickor börjat gå upp, sen har dom fått en stor reva nere vid hälen på ena benet.

Tror man kan få bättre byxa för pengarna. Men om du väljer mellan vidda och keb så köp vidda.
 
Vill du ha en slitstark byxa så är viddan bättre. Trouser No.1 är tänkt som en jaktbyxa från början och är väldigt slitstark med sitt heavy duty tyg i G1000, tyget gör den dock väldigt varm, men den har ventilation längst låret och kan även göras om till shorts. Viddan har ingen ventilation men fyller sin funktion utmärkt tycker jag. Keb finns som vanlig byxa som då har ventilation längst låret och från vaden till ankeln ungefär och finns i två längder, long och regular (även viddan har dessa längder). Keb gaiter är har bara ventilation längst låret men med den avtagbara delen som gör byxan till shorts och där byxbenet kan användas som gaiter (precis som trouser no.1).
Lycka till med valet!
 
Det beror förstås på vad du är ute efter. Jag har båda, använder utan tvekan keb mer än vidda, främst för de är fruktansvärt mycket skönare.

Keb är hundra gånger skönare och faktiskt mer tåliga än jag först trodde. Har haft dom i vått och torrt genom både skog och fjäll, natt som dag.

Köpte ett par vidda för att ha något mer hållbart när jag brottas med hunden. Nog för de känns något mer rejäla, men de är inte alls lika bekväma och lite sämre passform. Dock en bra vandringsbyxa, men ingen möjlighet till ventilation.

Skulle jag välja mellan dom skulle jag ta keb. Skönare, helt duglig hållbarhet och fler användningsområden, inte minst sommartid.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...