Fjällräven Friluft 35

Har funderingar på att skaffa en Fjällräven Friluft 35 att använda som dagtursäck, bl.a. när jag är ute på fiskerunda över dagen eller en vanlig runda över dagen. Tycker den verkar vara vettig med sidofickorna att stoppa spötuben/ tuberna i och flaska eller termos. Någon här på forumet som använder eller har någon erfarenhet av en Friluft säck? Har själv ingen erfarenhet av denna typ av lätta säckar. Har ju lite funderingar angående bl.a. hållbarhet. Satt väldigt bra när jag testade i affären, förvisso bara med lätt utfyllnad ;) Med vänlig hälsning, Bosse
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har funderingar på att skaffa en Fjällräven Friluft 35 att använda som dagtursäck, bl.a. när jag är ute på fiskerunda över dagen eller en vanlig runda över dagen. Tycker den verkar vara vettig med sidofickorna att stoppa spötuben/ tuberna i och flaska eller termos. Någon här på forumet som använder eller har någon erfarenhet av en Friluft säck? Har själv ingen erfarenhet av denna typ av lätta säckar. Har ju lite funderingar angående bl.a. hållbarhet. Satt väldigt bra när jag testade i affären, förvisso bara med lätt utfyllnad ;) Med vänlig hälsning, Bosse

Jag tycker att den känns riktigt trevlig, men om du är över 180cm kan jag rekommendera Osprey Exos. Den finns i storlek L vilken passar mig som är 190cm. Friluft finns endast i en storlek, och den är kort.
 
En dagsturssäck på 30-35 l behöver inte väga 1,3 kg. Många av dagens småsäckar är så fiffiga och utrustade så man kan ibland undra om de är designade av någon kommite. KISS bör vara fältropet.
Min klättersäck med praktiska finesser som går att bruka och används, snölås, fäste för isyxa/stativ, firningsögla, fäste för stegjärn samt givetvis ett hål på 30-40l, 365g.
En effekt vid sidan om onödig vikt är att alla finesserna fördyrar produkten, huruvida man vill ha vad som fungerar eller vad som tillverkarna försöker sälja är alltid upp till den som skall bära och betala. YMMV
 
Tack för kommentarer och synpukter!
"Dyr och tung", trodde jag hittat en lätt säck till en bra peng....jaja där ser man :) Har jämfört med en gammal Lundhagssäck på 40 liter och massor med fickor.
Angående min längd bör inte detta var något problem, 176cm över havet, har krympt från 183cm p.g.a. en rygg som inte är i bästa skick. Sedd bakifrån är det en riktigt rejäl krökning på nedre delen av ryggen.
Verkar vara en otroligt lätt säck, 30-40L och en vikt på 365g och samtidigt då med vettiga funktioner, var hittar man en sådan säck?
Ny på forumet och undrar vad förkortningarna står för? KISS YMMV

Som sagt, ryggproblemet är en del av orsaken till att jag försöker få tag i lättare utrustning.

En God Jul på er
Bosse
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tack för kommentarer och synpukter!
"Dyr och tung", trodde jag hittat en lätt säck till en bra peng....jaja där ser man :) Har jämfört med en gammal Lundhagssäck på 40 liter och massor med fickor.
Angående min längd bör inte detta var något problem, 176cm över havet, har krympt från 183cm p.g.a. en rygg som inte är i bästa skick. Sedd bakifrån är det en riktigt rejäl krökning på nedre delen av ryggen.
Verkar vara en otroligt lätt säck, 30-40L och en vikt på 365g och samtidigt då med vettiga funktioner, var hittar man en sådan säck?
Ny på forumet och undrar vad förkortningarna står för? KISS YMMV

Som sagt, ryggproblemet är en del av orsaken till att jag försöker få tag i lättare utrustning.

En God Jul på er
Bosse
KISS betydde från början: "Keep it simple, stupid" men förkortningen betyder sedermera snarare: "Keep it silly simple" eller "Keep it stupidly simple".

Betydelsen är att man skall hålla saker och ting enkla utan att krångla till det.

~Paul~
 
Om inte jag minns fel är FR klättersäcken rätt lik den gamla militära uppdragssäcken. En sådan kan du nog hitta på någon surplusbutik om du är intresserad och letar lite.

Som jag minns den var det en packpåse med remmar. Lätt men med bäregenskaper som en ordinär gympapåse :)

Uffe
 
Jag tycker att den känns riktigt trevlig, men om du är över 180cm kan jag rekommendera Osprey Exos. Den finns i storlek L vilken passar mig som är 190cm. Friluft finns endast i en storlek, och den är kort.

Kan definitivt hålla med om att det kan vara värt att prova Osptey Exos - den är något så ovanligt som en lätt ramryggsäck. Den storlek jag har (170 cm) sitter extremt bra på ryggen och tack vare ramen är den stabil, lättpackad och luftande.
 
Bekvämligheten med alla mjuka o lätta säckar är helt avhängigt av hur man packar, men eftersom den som bär brukar packa kan det bli riktigt bra. Den som packar ryggsäck som gympapåse får skylla sig själv!
go tur
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.