Fjällräven Friluft 35

Har funderingar på att skaffa en Fjällräven Friluft 35 att använda som dagtursäck, bl.a. när jag är ute på fiskerunda över dagen eller en vanlig runda över dagen. Tycker den verkar vara vettig med sidofickorna att stoppa spötuben/ tuberna i och flaska eller termos. Någon här på forumet som använder eller har någon erfarenhet av en Friluft säck? Har själv ingen erfarenhet av denna typ av lätta säckar. Har ju lite funderingar angående bl.a. hållbarhet. Satt väldigt bra när jag testade i affären, förvisso bara med lätt utfyllnad ;) Med vänlig hälsning, Bosse
 
Har funderingar på att skaffa en Fjällräven Friluft 35 att använda som dagtursäck, bl.a. när jag är ute på fiskerunda över dagen eller en vanlig runda över dagen. Tycker den verkar vara vettig med sidofickorna att stoppa spötuben/ tuberna i och flaska eller termos. Någon här på forumet som använder eller har någon erfarenhet av en Friluft säck? Har själv ingen erfarenhet av denna typ av lätta säckar. Har ju lite funderingar angående bl.a. hållbarhet. Satt väldigt bra när jag testade i affären, förvisso bara med lätt utfyllnad ;) Med vänlig hälsning, Bosse

Jag tycker att den känns riktigt trevlig, men om du är över 180cm kan jag rekommendera Osprey Exos. Den finns i storlek L vilken passar mig som är 190cm. Friluft finns endast i en storlek, och den är kort.
 
En dagsturssäck på 30-35 l behöver inte väga 1,3 kg. Många av dagens småsäckar är så fiffiga och utrustade så man kan ibland undra om de är designade av någon kommite. KISS bör vara fältropet.
Min klättersäck med praktiska finesser som går att bruka och används, snölås, fäste för isyxa/stativ, firningsögla, fäste för stegjärn samt givetvis ett hål på 30-40l, 365g.
En effekt vid sidan om onödig vikt är att alla finesserna fördyrar produkten, huruvida man vill ha vad som fungerar eller vad som tillverkarna försöker sälja är alltid upp till den som skall bära och betala. YMMV
 
Tack för kommentarer och synpukter!
"Dyr och tung", trodde jag hittat en lätt säck till en bra peng....jaja där ser man :) Har jämfört med en gammal Lundhagssäck på 40 liter och massor med fickor.
Angående min längd bör inte detta var något problem, 176cm över havet, har krympt från 183cm p.g.a. en rygg som inte är i bästa skick. Sedd bakifrån är det en riktigt rejäl krökning på nedre delen av ryggen.
Verkar vara en otroligt lätt säck, 30-40L och en vikt på 365g och samtidigt då med vettiga funktioner, var hittar man en sådan säck?
Ny på forumet och undrar vad förkortningarna står för? KISS YMMV

Som sagt, ryggproblemet är en del av orsaken till att jag försöker få tag i lättare utrustning.

En God Jul på er
Bosse
 
Tack för kommentarer och synpukter!
"Dyr och tung", trodde jag hittat en lätt säck till en bra peng....jaja där ser man :) Har jämfört med en gammal Lundhagssäck på 40 liter och massor med fickor.
Angående min längd bör inte detta var något problem, 176cm över havet, har krympt från 183cm p.g.a. en rygg som inte är i bästa skick. Sedd bakifrån är det en riktigt rejäl krökning på nedre delen av ryggen.
Verkar vara en otroligt lätt säck, 30-40L och en vikt på 365g och samtidigt då med vettiga funktioner, var hittar man en sådan säck?
Ny på forumet och undrar vad förkortningarna står för? KISS YMMV

Som sagt, ryggproblemet är en del av orsaken till att jag försöker få tag i lättare utrustning.

En God Jul på er
Bosse
KISS betydde från början: "Keep it simple, stupid" men förkortningen betyder sedermera snarare: "Keep it silly simple" eller "Keep it stupidly simple".

Betydelsen är att man skall hålla saker och ting enkla utan att krångla till det.

~Paul~
 
Om inte jag minns fel är FR klättersäcken rätt lik den gamla militära uppdragssäcken. En sådan kan du nog hitta på någon surplusbutik om du är intresserad och letar lite.

Som jag minns den var det en packpåse med remmar. Lätt men med bäregenskaper som en ordinär gympapåse :)

Uffe
 
Jag tycker att den känns riktigt trevlig, men om du är över 180cm kan jag rekommendera Osprey Exos. Den finns i storlek L vilken passar mig som är 190cm. Friluft finns endast i en storlek, och den är kort.

Kan definitivt hålla med om att det kan vara värt att prova Osptey Exos - den är något så ovanligt som en lätt ramryggsäck. Den storlek jag har (170 cm) sitter extremt bra på ryggen och tack vare ramen är den stabil, lättpackad och luftande.
 
Bekvämligheten med alla mjuka o lätta säckar är helt avhängigt av hur man packar, men eftersom den som bär brukar packa kan det bli riktigt bra. Den som packar ryggsäck som gympapåse får skylla sig själv!
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
nilsj Fjällräven Utrustning allmänt 5
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Mats Mejdevi Fjällräven gyrosystem Utrustning allmänt 5
MWox Fjällräven Gyro Utrustning allmänt 5
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Kodiaken Fjällräven ryggsäck, modell? Utrustning allmänt 14
lukber Fjällräven popout III Utrustning allmänt 0
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
pocahontas73 Fjällräven Kajka?? Utrustning allmänt 11
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
marcuså Travel Silk Sheet fjällräven Utrustning allmänt 4
erikhaglund Fjällräven C2C Utrustning allmänt 1
MrFrenzy Fjällräven & kvalitet Utrustning allmänt 16
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
mtallberg Regnkläder från Fjällräven? Utrustning allmänt 2
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.