Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8?

Hej!
Står så som det ser ut nu står jag och väljer mellan ryggsäckarna
Fjällräven Kajka w 65 och lundhags V8 spirit w 60+10 l.
Ska backpacka i Australien och Asien och vill även kunna
använda den till fjällvandring när jag kommer hem.
Vad har ni för erfarenheter av dessa säckar?
Vilken skulle ni rekommendera?

Tack! :)
 
Har du provat någon av dem? Först ta den som du tycker sitter bäst!

Jag har haft en kajka 65. Den kändes väldigt stark och tålig, men designen kändes lite uråldrad!
Vikten var ganska mycket för hög i jämförelse till storleken!
Det var också svårt att få den betydligt mindre samt överpacka den vilket gjorde en becränsad!

Därför valde jag en osprey aether 70 som är mjukare och extremt mycket mer formbar! (Vem har prylar som är perfekt formade för att packas) samt väger mer än ett kilo mindre!
Förvånad över väskans hållbarhet, bevis på hur längt moderna matrial har gått!

Då lundhagsen också är i den moder a stilen med modern design så skulle jag rekommendera den va dom två! Men kolla på osprey, de gör väldigt bra säckar som år betydligt lättare!

Ps. Skrivet från mobilen .. så ha det med i tankarna när ni läser :)
 
Senast ändrad:
Jag har en Kajka och min bror har en V8. V8an är inte lika stabil eller lika bra funktioner. Tvivlar på att V8 är lika slitstark som en kaja.
 
Jag har en Kajka och tycker den är ganska oslagbar. Den är stabilt byggd, tålig, lätt att ställa in, enkel utan allt för mycket remmar och detaljer att hålla reda på, har en RIKTIG frontöppning där hela fronten kan öppnas, är tack vare sin design och utformning lätt att hantera även på t ex tåg/flyg. Bärsystemet är oerhört välbyggt och har förmågan att fördela belastningen på ett sätt som gör att säcken blir väldigt lätt att bära (har skrivit en recension här på Utsidan).Om jag lyckas slita ut min Kajka någon gång, så kommer jag inte tveka en sekund på att köpa en ny igen.

Viktigast av allt dock; prova i butik med packad säck och välj den som sitter bäst.

// Lelle
 
Det där med att välja ryggsäck är svårt, men viktigt. Jag har själv en Lundhags v8 (75+10) och min fru har en Kajka 65 W och vi är bägge två nöjda med våra ryggsäckar.

De sitter bra när de är packade och är lätta att justera. Dock är de kanske lite tunga om man jämför med Ospreys säckar, men säckens tyngd kan ju även tyda på en stabil säck och robust säck.

Det finns ju minst två generationer av Lundhags v8:a, dels den med en extra avtagbar 10 liter dagturssäck och dels den gamla modellen som saknar denna extra dagstursäck. Jag har den nyare modellen. Lundhags flytande bärsystem är värd sin vikt guld.

Testa säckarna i butiken med vikt i. Köp hem på öppet köp och ta en tur runt kvarteret.
 
Jag har en Kajka 75 men har inte så stor erfarenhet av andra säckar.

Det jag gillar mest med Kajkan är:

  • Det avtagbara topplocket
  • Att sidofickorna rymmer mycket!
  • Frontöppningen
  • Bärsystemet

Anledningen till att jag valde den var helt enkelt att den satt fantastiskt bra på ryggen. Jag testade i butik med vikter och den kändes mycket lättare på ryggen. Den må väga lite mer men jag, och flera andra, upplever att den lyfter bort en hel del av vikten genom sitt bärsystem. Har aldrig upplevt den som tung :)

Återstår väl att se hur den håller men den känns väldigt slitstark.
 
Okej!
Tack för snabba och bra svar :) kommer nog göra så att jag beställer hem båda kajkan, den från lundgags och en från osprey och provar dom.
Verkar vara bra säckar alla tre, det enda negativa jag hört om kajkan är att den är lite tung.
 
Jo, Kajkan är lite tyngre men det kompenseras med råge av bärsystemet som trollar bort säckens egenvikt.

// Lelle
 
Kolla på Norröna Svalbard också. Skulle jag köpa en säck i den storleken och för bördor upp till drygt 20 kg så ligger den bra till. Lite tyngre och dyrare men jag är frälst Norröna-fan, äger en 10 l MTB-ryggsäck, en 75 liters Stetind och en 125 liters Recon.

(Jag är själv inte så imponerad av Kajkas bärsystem i jämförelse med andra, reklamerade min 100 liters efter två år och fick pengarna tillbaka. Vänd på dem och jämför t.ex. Norröna-säckarnas och Kajkas inställning av rygglängd. Kajka har bara nån rem för justering av rygglängd och även själva förstyvningen längs ryggraden är en rem modell grov).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
SvanSylt Djupa skavsår på höften från ryggsäcken Utrustning allmänt 9
NiklasBr Kapa remmar på ryggsäcken Utrustning allmänt 5
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
seobserver När börjad ryggsäcken bli en väska? Utrustning allmänt 64
såg regnskydd till ryggsäcken. Utrustning allmänt 16
dave1 Ryggsäcken som mobilladdare Utrustning allmänt 4
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
Avslmedl Kåda på ryggsäcken Utrustning allmänt 4
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
nilsj Fjällräven Utrustning allmänt 5
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Mats Mejdevi Fjällräven gyrosystem Utrustning allmänt 5
MWox Fjällräven Gyro Utrustning allmänt 5
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Kodiaken Fjällräven ryggsäck, modell? Utrustning allmänt 14
Mansson Fjällräven Friluft 35 Utrustning allmänt 19
lukber Fjällräven popout III Utrustning allmänt 0
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
pocahontas73 Fjällräven Kajka?? Utrustning allmänt 11
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
marcuså Travel Silk Sheet fjällräven Utrustning allmänt 4
erikhaglund Fjällräven C2C Utrustning allmänt 1
MrFrenzy Fjällräven & kvalitet Utrustning allmänt 16
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
mtallberg Regnkläder från Fjällräven? Utrustning allmänt 2
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
labbman Kajka 65 vs 75 Utrustning allmänt 9
Sailorboy81 passform kajka vs osprey Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Kajka 100 Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.