Fjällräven ryggsäck, modell?

Har en gammal fjällräven ryggsäck och har försökt finna information om denna men utan framgång. Hade varit intressant och veta främst modell namn och hur många liter den är på.

Ledsen att bilderna är liggande (vet inte varför?)
 

Bilagor

  • 20130515_160225.jpg
    20130515_160225.jpg
    42 KB · Visningar: 8,436
  • 20130515_160347.jpg
    20130515_160347.jpg
    41.3 KB · Visningar: 5,135
Säcken är den på 50 L utan fickor i locket och utan snölås om jag ser rätt...? Har för mig att kombinationen med 50L säck och stor ram (utan hylla) hette turist, men jag kan minnas fel... I kombination med den mindre ramen, den med hylla, så kallades den nepal, efterföljande modell (med snölås och fickor i locket) nepal vinter.

Trevliga och lätta, minus för stryktåligheten dock.

Edit: den ser lite längre ut än den 50L jag minns, kan det vara en tidig 70-literssäck månne..? Men den ser ut att sakna fickor i locket, vilket dessa hade...
 
Säcken är den på 50 L utan fickor i locket och utan snölås om jag ser rätt...? Har för mig att kombinationen med 50L säck och stor ram (utan hylla) hette turist, men jag kan minnas fel... I kombination med den mindre ramen, den med hylla, så kallades den nepal, efterföljande modell (med snölås och fickor i locket) nepal vinter.

Trevliga och lätta, minus för stryktåligheten dock.

Edit: den ser lite längre ut än den 50L jag minns, kan det vara en tidig 70-literssäck månne..? Men den ser ut att sakna fickor i locket, vilket dessa hade...

Det finns inga fickor i locket. Det enda som finns förutom säcken är de 2 sido facken. Vad är max last i en säck som denna?
 
Anar jag en "ögla" nertill på ramen? I så fall skulle det kunna vara Raven Gyro, vad jag minns 50 eller 60 liters. Fast jag har för mig att Raven hade en ficka på locket.
 
Säcken ser så pass kort ut på den ramen att det nog som joru påpekat är en 50l säck, jag har en grön Nepal (som har en kortare ram med hylla) i garaget och det ser ut att vara samma säck.
 
Anar jag en "ögla" nertill på ramen? I så fall skulle det kunna vara Raven Gyro, vad jag minns 50 eller 60 liters. Fast jag har för mig att Raven hade en ficka på locket.

Svårt att se i denna vinkel, men tror att det är en vanlig rak ram utan gyro öglor (TS kanske kan bekräfta detta?). Gyro modellen kom i början av 80-talet och då var ramarna (i varje fall på mina säckar) svarteloxerade. Tror därför att detta är 70-tals säck?
Raven Gyro hade en 70l säck med 4 ytterfickor och både invändig och utvändig ficka på locket. Alla ytterfickor och huvudsäcken hade snölås.

Även Nepal säcken (i varje fall på den som jag har från mitten av 80-talet) har en utvändig ficka på locket. Detta stärker min tro att detta är en äldre säck.
 
Svårt att se i denna vinkel, men tror att det är en vanlig rak ram utan gyro öglor (TS kanske kan bekräfta detta?). Gyro modellen kom i början av 80-talet och då var ramarna (i varje fall på mina säckar) svarteloxerade. Tror därför att detta är 70-tals säck?
Raven Gyro hade en 70l säck med 4 ytterfickor och både invändig och utvändig ficka på locket. Alla ytterfickor och huvudsäcken hade snölås.

Även Nepal säcken (i varje fall på den som jag har från mitten av 80-talet) har en utvändig ficka på locket. Detta stärker min tro att detta är en äldre säck.

Det stämmer, det en rak alu ram. Min far har sagt det inte är en Gyro, men han vet dock inte vad denna modell heter. Tyvärr sålde jag en Gyro för ett tag sen. Men denna säck är trevlig och får bli min ryggvärmare under vandringen i sommar.
 
Hörde det inte en 30 packsäck även till Nepal?
Vi köpte en Expedition 70+30 l och ram med hylla i slutet på sextiotalet, Den finns kvar med uppgraderat höftbälte och några lagningar.
Då hade FR på stora ramar 50, 70 och 90l säckar, det fanns även ramförlängare samt lösa ytterfickor, långa och köksstora att komplettera med. 70 och 90 l säckarena hade lockfickor och fanns både med och utan snölås, även olika kvaliteter på tyget från steelnylon till en extrastark väv via 1000F.
Det dröjde ett tag innan Gyromodellen kom. Brandkårsramen kom därimellan.
100 l ill under 2 kg är fortfarande rätt godkänt. 40 år senare.
 
Svårt att se i denna vinkel, men tror att det är en vanlig rak ram utan gyro öglor (TS kanske kan bekräfta detta?). Gyro modellen kom i början av 80-talet och då var ramarna (i varje fall på mina säckar) svarteloxerade. Tror därför att detta är 70-tals säck?
Raven Gyro hade en 70l säck med 4 ytterfickor och både invändig och utvändig ficka på locket. Alla ytterfickor och huvudsäcken hade snölås.

Även Nepal säcken (i varje fall på den som jag har från mitten av 80-talet) har en utvändig ficka på locket. Detta stärker min tro att detta är en äldre säck.

Ja, håller med om dateringen, på 80-talet började de svarteloxerade komma så detta är 70-tal eller tidigare.

Gyro kom på 70-talet, provade själv en 1978, fast fastnade inte för konstruktionen förrän 2012, det tog ett tag att ställa in den rätt ;)...

//J
 
Hörde det inte en 30 packsäck även till Nepal?

I varje fall inte till den Nepal säck vi köpte ca 1985, utan ramen är kortare än den på TS bilder, svarteloxerad och har en bockad hylla längst ner. Ganska perfekt plats under säcken för ett liggunderlag som på den tiden var ett rullat i cellplast. Avbärarbältet ingick inte i säcken utan fick köpas separat.
 
Jag är ute och rastar min gamla Raven Gyro 70 l plus påse under med svarteloxerad ram och toppförlängare därtill ibland. Vikten ligger på drygt 2 kilo. Packad över 30 ibland. När jag se de medlidsamma eller förundrande blickarna inser jag att åren gått. Inte bara för säcken.
Med min Haglöfs OXY känner jag mig däremot som en yngling pigg och vacker...
Min nästa säck i mitt nästa liv blir nog en Bergans Powerframe. Då får jag utrymme tillräckligt för allt jag inte behöver men som sätter guldkant på tillvaron.
 
Det finns inga fickor i locket. Det enda som finns förutom säcken är de 2 sido facken. Vad är max last i en säck som denna?

Det är ramen och din kropp som utgör lastgräns. Själv bär jag bekvämt uppåt 30 kg i de raka ramsäckarna och ännu bekvämare med gyroramen. Med moderna bärremmar kan man lägga på ytterligare kilon om man behagar.

...på påskturen vägde säcken 24 kg inklusive 2L vatten/dag och mat/bränsle för 6 dygn. Inga problem i en snart 30 år gammal säck...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
nilsj Fjällräven Utrustning allmänt 5
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Mats Mejdevi Fjällräven gyrosystem Utrustning allmänt 5
MWox Fjällräven Gyro Utrustning allmänt 5
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Mansson Fjällräven Friluft 35 Utrustning allmänt 19
lukber Fjällräven popout III Utrustning allmänt 0
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
pocahontas73 Fjällräven Kajka?? Utrustning allmänt 11
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
marcuså Travel Silk Sheet fjällräven Utrustning allmänt 4
erikhaglund Fjällräven C2C Utrustning allmänt 1
MrFrenzy Fjällräven & kvalitet Utrustning allmänt 16
mtallberg Regnkläder från Fjällräven? Utrustning allmänt 2
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.