Fjällräven Kajka??

Någon som har en Fjällräven Kajka? Sitter den bra/skönt? Är den väldigt tung?
Är det värt vikten om den sitter bra?
Vilken storlek för några dagars fjällvandring med tält?
 
jag har en 75:a och skulle nog välja en annan om jag valde i dagsläget. Den känns onödigt tung om jag jämför med min flickväns osprey ariel som jag tycker också god bärkomfort.
 
Var ute hos Naturkompaniet idag för att prova lite ryggsäckar. Tyvärr kom jag lite sent och det blev enbart Kajkan och en Norröna. Han fyllde båda ryggsäckar med samma vikt. Måste säga att skillnaden kändes som dag o natt. Kajkan satt som ett smäck på ryggen medan Norröna kändes inte alls lika gedigen. Kajkan må vara dyrt och kanske några 100 gram tyngre men när den väl sitter bra på ryggen så känns inte vikten alls lika mycket som hos tex Norröna. Då tycker jag det är värt det!

Jag har själv just nu en 50L Lundhags av äldre modell (lånat av en kompis). Storleken skulle väl duga bra för ca 1 veckas vandring med stugövernattning (jag bär inte på köket, har silkes sovsäck och inget tält). Men den jag provade idag var 65L och enligt expertisen är det den storleken som behövs om man bär med sig tält, sovsäck och kök och går ca 1 vecka. Min Lundhags sitter tyvärr inte bra över brösten och därför behöver jag en ny.

Jag ska prova fler ryggsäckar men jag uppskattar hos Kajkan att man kan packa från framsidan, att den har så många fack (jag hittar aldrig något i mina handväskor och samma kommer att hända om jag har för få fack!), att överdelen går att använda separat, att det finns fickor på höftbälte (jätteskönt om man har kameran nära, en näsduk, lipsyl, etc), att man kan öppna bottendelen så att handduken och diverse kan torka!. Troligtvis blir det den till slut. Det måste ju vara nåt med den om den har vunnit en del priser och är den mesta sålda ryggsäcken (i Sverige? Europa???).
 
Senast ändrad:
Kajkan är jäkligt skön håller helt klart med. Synd bara att den är så tung men jag fick höra från Fjällräven att nästa år kommer det en Abisko som skall vara som Kajka men med lättare tyg. Så jag skall nog släpa på min gamla rygga fram till dess.

Jag vandrar med en Haglöf Climber 50 som får följa med på 4-7 dagarsturer men den är för 7 dagar rätt full. Saknar fler fickor, dena saknar bla sidofickor och min lilla 20 l Haglöf Airbac har skämt bort mig med nätfickor på höftbältet. De är bara så bra att ha.

Kajkan avlastar vikten riktigt bra tycker jag så de extra kilot den väger jämfört med andra säckar kan nog vara värda att ta trots allt. Stor skillnad på att bära 15 kg i en halvtaskig ryggsäck mot i en som sitter som en smäck på ryggen.
 
Kajkan är jäkligt skön håller helt klart med. Synd bara att den är så tung men jag fick höra från Fjällräven att nästa år kommer det en Abisko som skall vara som Kajka men med lättare tyg. Så jag skall nog släpa på min gamla rygga fram till dess.

Jag vandrar med en Haglöf Climber 50 som får följa med på 4-7 dagarsturer men den är för 7 dagar rätt full. Saknar fler fickor, dena saknar bla sidofickor och min lilla 20 l Haglöf Airbac har skämt bort mig med nätfickor på höftbältet. De är bara så bra att ha.

Kajkan avlastar vikten riktigt bra tycker jag så de extra kilot den väger jämfört med andra säckar kan nog vara värda att ta trots allt. Stor skillnad på att bära 15 kg i en halvtaskig ryggsäck mot i en som sitter som en smäck på ryggen.

Ja, fickor på höftbältet saknar jag verkligen på nuvarande ryggan! Det är alltid något som man vill pilla fram under turen och att hålla på med jackfickorna är rätt så irriterande!

Aha. Tar fjällräven fram en lättare "Kajka"? Det var ju intressant. Men jag tror inte jag orkar vänta tills nästa år och äventyra min första fjällupplevelse med en dålig sittande ryggsäck.

Har funderat nu över helgen och drar ut snart för att eventuellt köpa en rygga. Det har ju även skrivits mycket om Ospreys ryggsäckar. Ska nog prova en sådan med. Men det jag också gillar med Kajkan är den snygga, gedigna och avskalade designen. Den är inte lika plottrig som andra och den svarta kan man ju nästan kalla för stilren!

Pocahontas, har du bestämt dig?
 
Kajka köpt!

Har nu köpt en Kajka M 65L.
Såhär gick det till:
Först till Sportkompaniet. Jag försöker få hjälp med att prova några ryggsäckar men de är alldeles för få i butiken och det är aldrig nån som man får tag på.

Alewalds: Ett stort sortiment men kunskapen just hos min expertis var inget vidare. Jag ville jämföra Kajkan med andra ryggsäckar. Det är något annat att få prova en rygga med vikt i än helt utan vikt och jag fick ingen vikt! Då känns alla ryggsäckar bra. Provade en Lundhags. När han satte på mig Kajkan (W) märkte jag direkt att något inte stämmer, den kändes inte alls lika bra som tidigare. Han försökte att justera men hade tydligen ingen aning hur man gjorde. Det blev aldrig bra och jag tackade för mig och drog vidare.

Naturkompaniet: Killen där såg på en gång att tjejmodellen kanske inte var så bra för mig som vi trodde från början. Min rygg verkar vara längre än vanligt. Herrmodellen justerades, fylldes med vikt och det satt bra. Jag orkade inte prova fler som saknar alla bra funktion som Kajka har och bestämde mig för att köpa en Kajka, herrmodell 65L i svart.

Väl hemma packade jag den på en gång för att lära mig allt. På helgen ska den provas i skogen! Det enda negativa som jag har just nu är att tyget kanske inte verkar så gedigen som jag trodde från början? Från långt håll ser det bra ut men från nära håll ser det faktiskt billigt ut? Lite damm syns direkt. Vet inte om det stör mig egentligen men för det priset hade jag ändå förväntat mig något annat.
 
Damm? :) Klart man blir lite skitig när man är ute. Jag har en 100l i grönt och är ganska nöjd efter flera vandringar med allt från 20-32 kg. Fickorna på höftbältet är kanon (kamera, GPS och godis) medan den där torkmojängen i botten bara är en försäljningsgimmick - hur skulle nåt kunna torka hopknölat där? Den stora frontöppningen är bra men det är svårt att packa smart/komprimerat. Blir gärna att man får försöka trycka ihop inehållet uppifrån när man stängt fronten. Jag ger min ryggsäck 3,5 i betyg men kommer att köra vidare med den. Den hade väldigt mycket gärna fått vara lättare tom.
 
Visst blir den dammig/skitig lätt men det är ju bara att torka av den.

.

Jag har med en 100L säck, Jag gick med den för första gången nu i sommras(flugfiske resa) packad med 30kg,fick i allt i säcken,vill ej ha några saker på utsidan o det funkade bra tycker jag,och att det går öppna fronten är bra tycker jag när man har ryggsäcken liggande i absiden då är det lätt att komma åt grejorna man har i den,slippa gröta o böka uppifrån när man ska plocka ur något ur den.

en sak jag var lite missnöjd med är att det var lite svårt att hitta den perfekta inställningen på bärsystemet,men den sitter kanon när man fått till det.

/P
 
Skitig ryggsäck

...klart att den blir skitig. När man är ute så är det en given faktor - att allt blir skitigt. Men har man ett tyg som ser rent o prydligt ut, dammet bara skakas av på något magiskt sätt :) så är ju det trevligt ändå. Min Lundhags verkar ha ett sådant tyg eller åtminstone ser den ren ut hur jag än behandlar den ute.
 
Kajkan

Jag har bara positiva komentarer om Kajkan. sitter som en smäck, lagom stora sidofickor och topplock. jag är skitnöjd.

Ryggsäcken har många funktioner man hittar med tiden, som det att topplocket går att ta av och bli midjeväska (!?) att det finns ett nät vid "sovsäcks"-facket för att kunna torka kläder etc.. (!)

jag har burit en hel del tungt i min rycka och jag är super nöjd!
 
Någon som har en Fjällräven Kajka? Sitter den bra/skönt? Är den väldigt tung?
Är det värt vikten om den sitter bra?
Vilken storlek för några dagars fjällvandring med tält?

Vet inte pocahontas om du redan fått svar på dina frågor... har avslutat en veckas vandring i Sarek med en Kajka 85 och är mycket nöjd!
Som tom väger den väl något kring 3,3 kg, vilket jag inte ser som för tungt. Började min vandring med ca 25 kg och det var inga som helst problem att bära det. Hade säkert gått med lite till. Sitter bra, men du får testa med inställningarna. Jag föredrog ha den riktigt tight mot ryggen, och med det tunga lastat relativt högt upp nära ryggen.
De stora sidofickorna är ett stort plus. Topplocket som går att göra till en liten dagssäck förstår jag mig inte på (knepig att bära bekvämt), och inte heller nätet som finns i det nedre facket.

Summa summarum... jag är nöjd med mitt köp och kan rekommendera ryggsäcken.

Edit: 85 liters säcken hade nog fint räckt till en 10 dagars vandring med tält (åtminstone så länge inte du behöver själv bära precis allt). För några dagars fjällvandring klarar du dig med de mindre modellerna.
 
Någon som har en Fjällräven Kajka? Sitter den bra/skönt? Är den väldigt tung?
Är det värt vikten om den sitter bra?
Vilken storlek för några dagars fjällvandring med tält?

Bästa sättet att hitta rätt rygga är nog att testa olika modeller...finns ju fler tillverkare än Fjällräven och norröna :).

Testa med vikt de ryggor som uppfyller dina krav. Välj den som sitter skönast. Om två är likvärdiga, välj den lättaste eller, om du har någon x-faktor, den du gillar bäst :).

Lycka till :)

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
nilsj Fjällräven Utrustning allmänt 5
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Mats Mejdevi Fjällräven gyrosystem Utrustning allmänt 5
MWox Fjällräven Gyro Utrustning allmänt 5
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
Kodiaken Fjällräven ryggsäck, modell? Utrustning allmänt 14
Mansson Fjällräven Friluft 35 Utrustning allmänt 19
lukber Fjällräven popout III Utrustning allmänt 0
marcuså Travel Silk Sheet fjällräven Utrustning allmänt 4
erikhaglund Fjällräven C2C Utrustning allmänt 1
MrFrenzy Fjällräven & kvalitet Utrustning allmänt 16
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
mtallberg Regnkläder från Fjällräven? Utrustning allmänt 2
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
labbman Kajka 65 vs 75 Utrustning allmänt 9
Sailorboy81 passform kajka vs osprey Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Kajka 100 Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.