Fjällräven Classic - annan väg

Funderar på att ta en avstickare från Sälka via Nallo till Tjäkta istället för Sälka - Tjäkta (extremt tråkig och stenig väg). Någon som vet om förhållanden, terräng, stigning på just denna passagen? Visst, det är 7 km längre men jag har fått för mig att det är riktigt fint just runt Nallo. Någon som har bilder?
Självklart så måste jag komma ner till Tjäkta för att få stämpeln. Var kommer leden ner från Nallo till Tjäkta? Före/efter stugorna (checkpoint brukar ju ligga 2 km efter stugorna)?

AbiskoKebnekaiseSaltoluokta.gif

avslutad210712

Gäst
Ja det är riktigt fint runt Nallo. Från Sälka upp till Nallo är det rätt lättvandrat och några hundra meters höjdskillnad nästan direkt efter Sälka. Sen går det ner lite och sen är det uppåt från Nallo mot Sielmavaggi (har för mig att dalen heter så - har ingen karta just nu) och den biten är lite mer stenig att vandra. Tycker att den vägen är helt kanon om man har bra väder men om man har dåligt väder vete tusan om jag skulle rekommendera någon att gå den extra sträckan. Leden kommer ner en liten bit nedanför Tjäktja-stugan men om kontrollen är vid stugan så är det bara att lämna packningen och springa upp den lilla biten och få sin stämpel eller vad man nu får. Tyvärr regnade det när vi gick mellan Nallo och Tjäktja så kameran åkte ner i ryggsäcken så jag har inga bilder från den delen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bilder och beskrivning från Šielmmávággi här. Sten hela vägen från sjön 1078, men utsikten är makalös.

Bilder och beskrivning från Šielmmávággi här. Sten hela vägen från sjön 1078, men utsikten är makalös.
Du har inte en större bild på bilden du hade? Vart ligger sjön 1078?

Du har ju gått halva den sträckan jag vill gå och halva sträckan jag vill undvika (kanske det var där stenen var ;)

Fast jag måste ju erkänna att utsikten från toppen på passagen mot Čeakčavággi är ju magnifik. Kanske inte mycket som slår den vyn.

Senast ändrad:
Du har ju gått halva den sträckan jag vill gå och halva sträckan jag vill undvika (kanske det var där stenen var ;)

Om du tar vägen via Sielmavaggi (från Nallo) till Tjäktja får du mer sten (betydligt mer) än om du går över Tjäktjapasset. Så räkna inte med en lättare väg, men kanske finare.

Fast jag måste ju erkänna att utsikten från toppen på passagen mot Čeakčavággi är ju magnifik. Kanske inte mycket som slår den vyn.

Håller man sig mellan Nikkaluokta och Abisko tycker jag att utsikten från passet mellan Tarfala och Tjeuralako slår det mesta, även den ovan beskrivna.

Men som sagt så går inte vyn från Tjäktjapasset i bra väder av för hackor den heller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips