Fjällräven Abisko View 2

Någon som har koll?

Detta marknadsförs som 3-säsongstält. Men stämmer det verkligen? Är bara mesh inne och är orolig för onödigt mycket drag.
Ska ha det endast solo alternativ kunna ta med min 9-åring ibland.
Ska användas vår sommar/sensommar för skogs- och fjällvandring. Men pallar det för fjällen vår/sommar/höst med all mesh i innertältet?
Vikten ser jag inte som ett problem.

Jag gillar inte drag och vill effektivt kunna reglera ventilationen i innertältet beroende på vind och temperatur, så jag skulle inte välja ett tält med innertältet i enbart mesh för fjällvandring oavsett årstid.
Även svala och riktigt vindstilla nätter kan lätt rejält med kondens bildas på insidan av yttertältet och med innertält av mesh kan det droppa ner på er och sovsäckarna.

Senast ändrad:
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Ser inte ut att vara enbart mesh inne utan "enbart" mot absiderna.
Beror lite på vad man menar med 3-säsongstält också.
Har ett Hilleberg Anjan 2 med mesh mot absiden och haft några nätter med någon minusgrad och lätt snöfall där det känts märkbart varmare i innertältet trots mesh.

Kan inte uttala mig om drag i Fjällräventältet, men efter hur det ser ut gissar jag att det inte är några problem.
Men är det inte lite tungt för ett modernt 3-säsongerstält?

Ser inte ut att vara enbart mesh inne utan "enbart" mot absiderna.
Beror lite på vad man menar med 3-säsongstält också.
Har ett Hilleberg Anjan 2 med mesh mot absiden och haft några nätter med någon minusgrad och lätt snöfall där det känts märkbart varmare i innertältet trots mesh.

Kan inte uttala mig om drag i Fjällräventältet, men efter hur det ser ut gissar jag att det inte är några problem.
Men är det inte lite tungt för ett modernt 3-säsongerstält?

Kikade själv på detta tält under en tid, då det ser så härligt ut med möjligheten att kunna öppna upp det fullt på två sidor och så har det samtidigt en bra höjd.

Men med tanke på dess vikt och pris så är det lite svårt att motivera ett inköp av detta när man har skaffat ett X-Mid 2 ifrån Durston... vilket inte ens väger ett kilo, till halva priset.

Jag vandrar nästan aldrig ensam numera... så då vill jag ha ett bra och lätt tält för två personer. Vi provade ett tag med tyngre tält. Vikten löser man enkelt genom att omfördela packningen så att den ena personen får bära t.ex. bådas sovsäckar och liggunderlag osv. Men ett tält som tar upp mycket plats är ändå jobbigt att ha med sig.

Jag har ägt ett Abisko View 2 i ett par år och är väldigt nöjd. Tältet har generös sitthöjd och dubbla absider där man enkelt får plats med både matlagning och packning under fjällvandring. Förvaringsfickorna är stora, många och mycket bra. Väldigt funktionellt och organisering blir enkelt. Det bästa är så klart möjligheten att öppna upp tältet helt och verkligen ta vara på utsikten, vilket gör det värt att jaga de vackraste tältplatserna. Regn och kondens droppar inte ner i sovdelen tack vare det skyddande innertaket, och jag upplever jag det inte som dragigt på grund av den låga ytterduken. Brukar å andra sidan alltid sova med bara myggnät eller helt öppet innertält för att jag vill ha god ventilation, även på vintern, så jag kanske är fel person att uttala mig om drag.

Det är däremot inte ett lätt tält. Det lutar mer åt bekväm “glamping”, vilket också var anledningen till att jag köpte det. Det passar bäst när man vill ha komfort och kunna använda tältet till mer än bara väderskydd — som att slå upp det som vindskydd vid en sjö, eller ligga och blicka ut över en dalgång utan att störas av mygg.

Vill man vandra lätt, långt och endast nyttja sitt tält som ett väderskydd finns det många andra, betydligt lättare alternativ. Men för mer njutbara turer, särskilt kortare helgturer och dylikt, tycker jag att Abisko View 2 är fantastiskt.

Senast ändrad:
Jag har använt tältet i många år, i både svenska och norska fjällen och paddling i skärgården. Mycket bra tält och allt som @FernetBranca beskriver liknar mina erfarenheter av tältet. De gångerna jag och min partner använt tältet tex i Jotunheimen och det blåst kraftigt så har vi inte känt av draget eller vinden eftersom ytterduken går ända ner till marken. Jag och min partner kör lättpackning men har ändå tagit med Abisko View 2 många gånger pga det är ett praktiskt och mysigt tält :)

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.