Fjällräddningen, erfarenheter?

Någon med erfarenhet att få hjälp med transport från fjället? Ligger i tältet med ryggskott och undrar hur jag ska göra. Fint väder i för sig och fin utsikt och jag kan vila ett par dagar här men kan inte gå många steg.
Kostar det att bli hämtad? Och vem bestämmer att det är nödvändigt? Jag tror inte jag kan gå ner själv även det är bara ca 5 km till bilvägen.

Kostar inget, om du inte kan gå själv så klart du ska ringa ! Du kan ju prova att vila en dag först ? Tror även man får råd när man ringer, och kan diskutera saken.
Edit: Spara batteriet, och tappa inte phone i sjön !

Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Förstår inte din prio här

Du har alltså mobiltäckning, men kontaktar utsidan istället för att kontakt sjukvården och be om råd?

Konstigt tycker jag.

Inte så mkt kunskaper jfr med doktorn som är med i tråden.
Hur fort det går över är ju beroende på mkt bl på hur det skett om du har stavar att stödja dig på,hur bra liggunderlag och mark du tältat på,hur varma kläder du har osv.
Jag har ofta lite ont i ryggen utan att det är något mer än lite sträckningar i muskler,då går det över om man rör sig lite på någon dag.
Jag skulle ta det lugnt en dag men ändå gå ut ur tältet och göra lite gymnastik ev hänga ut ryggen från något träd eller ev en klippavsats.
Har man någon Paracetamol i kroppen kan man ju gå 5 km iaf om det inte är väldigt kuperat.
Jag träffade en person 2021 på Abisko Ö som fått betala ca 4-5000 sk för en trp med Helik.var liknande grad av skada.
Fjällräddning är till för livshotande skador.
Jag hade en skada förra sommaren på skenbenet en svullnad stor som 2 golfbollar men med Lång bred hårt vindad Dauerbinda(märke på bra elastisk binda) lindad så gick svullnaden ned på 1/2 dygn så jag kunde gå och belasta benet och utesluta benbrott vilket jag först trodde.
Jag var utanför mobiltäckning och så blåsigt och dimmigt så någon räddning den kvällen hade det ju ändå inte blivit med Heli och flera mil bort från vägar för att bli nådd snabbt av fotpatrull.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Förstår inte din prio här

Du har alltså mobiltäckning, men kontaktar utsidan istället för att kontakt sjukvården och be om råd?

Konstigt tycker jag.
Ja men precis. Jag har mottagning men tänkte bara höra med folk om deras erfarenheter. Jag har mat o vatten o kan vila ett tag och så längre benen inte domnar bort så är det antagligen inte allvarligt ryggskada.

Men man tänker olika så klart, du kanske skulle ringa sjukvården direkt.

Ja men precis. Jag har mottagning men tänkte bara höra med folk om deras erfarenheter. Jag har mat o vatten o kan vila ett tag och så längre benen inte domnar bort så är det antagligen inte allvarligt ryggskada.

Har du skadat ryggen? Alltså fallit och slagit i ryggen eller vridit den hastigt/kraftigt?
Om du inte har ett tydligt trauma + inga domningar eller tydligt utstrålande smärtor i benen eller underlivet + inga problem med att känna när du blir kissnödig = troligen lugnt att vänta och avlasta ryggen några dagar. Ta nåt inflammationsdämpande om du har.

Hör av lite om hur du skadat dig och ev om kontaktat räddningstjänst vilka frågor du fick och deras svar och bedömning.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.