Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält

Letar tält inför nästa år. Friluftslivet består av snällare sommarfjällvandringar och campande i skog. Hittills klarat det med ett 500-kronors stormarknadstält som har varit obegripligt bra i tolv år för dom pengarna men nu måste det till något bättre. Tar dock emot att 6-8000 på ett tält som används ganska sparsamt. Har tittat på Vaude Arco 3P http://www.outnorth.se/vaude/arco-3p.php?nosto=productpage-nosto-1 och Fjällmark Arctic 3P http://www.friluftsvaror.se/fjalltalt/622-fjallmark-arctic-3p

Någon som har erfarenheter av dom?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Reklamens förtrollade värld

Vllseledande illustrationer följer många tältbeskrivningar.

Mina sovsäckar är styvt 2 m på utsidan, mitt liggunderlag knappt 2m och ändå är det i många av tältillustrationerna små prydliga sovsäckar på tältens golv med massvis med luft omkring.

Det är rekommendabelt att till tältutställningen medföra liggunderlag och sovsäck samt 3 m måttband. Skriv sen upp hur många verkliga cm det blir över på längden och bredden.

Skillnaderna mot en skalritning och reklamens barnsovsäckar är total.

go tur

Har själv haft ett Vaude tält, dock inte den modellen, samt har lånat ett annat Vaude, mitt var 2 personers, visst, du kunde kanske tvinga in 2 personer, de skulle dock vara jättetrångt och inget utrymme för packningen.
Det jag lånade var ett 3 personers som jag använde under et par dagar på sörmlandsleden, vi var 2 personer och det var lagom för oss, att klämma in 3 i det skulle inte funka.
Så storlekarna är överskattade på tälten.

Har just räknat med att det nog är extremt sällan det kommer att vara mer än två pers i tältet men vill ända ha ett tre personers för att kunna ha plats för packning också och kunna vända på sig. Marmot såg ut som ett vettigt alternativ som jag inte har uppmärksammat tidigare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips