Fixa cyklen inför vätternrundan

Tjena!

Vad är det viktigaste man behöver tänka på om man skall fixa om hojjen inför vätternrundan? Jag har en Cannondale MTB.
Däck?
Sadel?
Styre?

Finns det någon som kan tipsa om en lämplig träningsled i Stockholms trakten (mod längre, 10mil)?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vissa vilda rykten gör gällande att den skulle vara bortemot 30mil....

Finns det några vettiga människor som kört vätternrundan på MTB med slicks, eller är det betydligt bättre att försöka få tag på en racer?

Är Cykloteket ett bra ställe att lämna in hojjen på service och be om råd och tips?
 
Bernt Johansson

afropavo; sa:
Finns det några vettiga människor som kört vätternrundan på MTB med slicks, eller är det betydligt bättre att försöka få tag på en racer?
Bernt Johansson har kört VR på MTB med slicks för ett gäng år sedan och det gick fort... :)
Han hade dock drevat om vevpartiet en del för att få bättre utväxling.
 
afropavo; sa:
Finns det några vettiga människor som kört vätternrundan på MTB med slicks, eller är det betydligt bättre att försöka få tag på en racer?

Om Du är van vid hojen, trivs med ställningen, och cyklar mycket på den tror jag det är det bästa för dig. Det är trots allt på kondition och styrka det hänger.

Är du inte van vid racer, och STI/Ergo, är det inte ens säkert att det går fortare med en racer.

När det gäller däck tänk på att rätt tryck är centralt för att det ska rulla snabbt. Jag har mer än dubbelt så högt tryck på min racer, jämfört med min MTB. Konsten är att ligga på 95-98 procent av maxtrycket (står på däcksidan) och för det måste man ha manometer. Någon annan kanske kan upplysa dig om det finns pumpar med sådana vid startområdet. Har du för lågt tryck tappar du fart, för högt så kan däcket smälla, och det är inte lätt att veta skillnaden mellan 8 o 9 bar utan manometer.


Är Cykloteket ett bra ställe att lämna in hojjen på service och be om råd och tips?

Det beror väl ytterst på vem som jobbar med cykeln. Cykloteket har byggt hjul åt oss och vi har varit genomgående nöjda.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Cannondale å runda...

Jag har kört två rundor på min Cannondale MTB och lånat ut den för ytterligare en runda. Det har funkat kanon. Den enda justeringen jag gjort är att sätta på ett par slicks.

Vad gäller träningsrunda så är min favorit i stockholm:

Från Slussen via Nacka, Gustavsberg, Värmdö och Rindö till Vaxholm.

Från Vaxholm via Nibble, Hägernäs, Täby och Danderyd till Slussen.

Totalt 100 km, man stannar å fikar i Vaxholm (halvvägs), snickers macka å vatten eller Pizza på pizzerian – beroende på väder och humör.

Tid: 4-5h för hela turen Slussen-Slussen inkl fika och färjor (i mitt tempo).

Lycka till... /Albert
 
Kloka råd

Självklart kan du åka V-rundan på MTB om du följer råden om slicks, barends och Wärmdö-Waxholm. Skulle bara vilja tillägga att det går att ta en träningsrunda åt andra hållet oxå. Bromma-Nockeby-Lovö-Ekerö-Norsborg-Botkyrka. Oxå med färja över vattnet.
 
Många goda råd! Tackar ödmjukast.
Någon påpekade att man borde byta bakdrev för bättre utväxling. Hur dyra kan dessa tänkas vara om man nöjer sig med "normala" grejer?

Och cykelvägar norr om stan? Typ om man utgår från Sollentuna. Är det möjligt att ta sig ut mot Åkersberga/Österåker via cykelvägar motsv?

Oj, vad frågvis man kan vara...
 
afropavo; sa:
Många goda råd! Tackar ödmjukast.
Någon påpekade att man borde byta bakdrev för bättre utväxling. Hur dyra kan dessa tänkas vara om man nöjer sig med "normala" grejer?
De alternativ som kan vara eftersträvansvärda är att få fler tänder fram och/eller färre tänder bak. Ta dock först en rejäl testrunda och känn efter hur det känns. Om behovet känns litet så är det nog onödigt dyrt. Om du känner att du verkligen vill ha bättre utväxling så är det nog enklast att gå till en seriös handlare och höra vad de kan erbjuda.
 
afropavo; sa:
Någon påpekade att man borde byta bakdrev för bättre utväxling. Hur dyra kan dessa tänkas vara om man nöjer sig med "normala" grejer?

Tvärtom. Om man är ytterst stark kan det löna sig att byta framklingor, racerhojar brukar ha 53T på stora klingan medan MTB har 44 el 46, racerkassetterna ligger på 12-27T. Ofta har de mindre spännvidd, typ 11-21. Om du cyklar så fort att du får så hög kadens att det känns som om du spinner i tomma intet när du ligger på största klingan och minsta drevet är det intressant att byta.

Det är faktiskt vanligare att landsvägscyklister använder MTB-delar. Har man tvådelat fram, vilket de flesta har, kan en 11-34T kassett och en XTR el XT bakväxel vara mycket användbart vid klättring på branta bergsvägar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips