Fiske tips på dagstur Kebnekaise

Hej!
Fundering, finns det fiskemöjligeter i närheten av Kebnekaise?

Ska dit i slutet av augusti och det vore kul att fiska nånstans på denna resan?
Helst på lagom avstånd från fjällstationen, men finns inget där i närheten så tar jag glatt emot tips på omkringliggande fiske också :)

om nån vet nått :)
 
När du vandrar mellan Kebnekaise & Singi går du i ett stort pass en bra bit. Där finns vattendrag & en sjö när landskapet öppnar sig igen på andra sidan. Där fanns rikligt med fisk i aug i år, men ligger nog en mil från fjällstationen (där man btw kan köpa fiskekort för både Gällivare & Kiruna)

Min lina var dessvärre torr så jag kastade av mina två drag jag hade med mig direkt :( Stor idé att släpa runt på det spöet när min vandring bara hade börjat!

För övrigt finns det fisk typ överallt där uppe så tveka inte när lusten faller in!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vad får man för fisk där uppe och vilken sorts drag använder ni? Funderar på att ev. ta med flugspö men det kanske är för blåsigt där?
 
Fisket omkring Kebnekaise är inte alls bra. Ska man fiska är det inte här man ska göra det utan på andra platser i fjällvärlden. Alltför högalpint och kargt här uppe för att husera nått vidare bestånd av fiskbar fisk.
 

avslutad210712

Gäst
Kebnekaise är definitivt inte det första stället jag skulle välja om jag vill fiska. Som tidigare nämts så finns det en del sjöar på leden mot Singi men där var det heldött när jag testade för någo år sedan och då menar jag inte bara napp utan det var heldött även vad det gäller vak.

Visst finns det en del sjöar som enligt rykten skall innehålla fisk men då pratar vi knappast om avstånd som kan betecknas som dagsturer.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Enda stället jag fått fisk däromkring är i jocken nedanför Singistugorna. Ganska små öringar, men goda stekta på mackan:)

I övrigt är det som tidigare nämnts för högalpint med genomgående glaciärsmältvatten som inte fisken trivs i. Kommer du däremot lite nerströms där grumligheten blivit mindre, ex vid Singistugorna, trivs fisken bättre. Går du sträcka ner mot Vakkotavara eller upp västerut mot Hukejaure finns betydligt bättre möjligheter till fiske. Jag har själv svårt att lämna fiskegrejorna hemma på en vandring;)...ett 6-del 9ft #6 flugspö/5-del 7,5ft spinnspö kombo passar lätt utanpå ryggsäcken:)
 
Enda stället jag fått fisk däromkring är i jocken nedanför Singistugorna. Ganska små öringar, men goda stekta på mackan:)

I övrigt är det som tidigare nämnts för högalpint med genomgående glaciärsmältvatten som inte fisken trivs i. Kommer du däremot lite nerströms där grumligheten blivit mindre, ex vid Singistugorna, trivs fisken bättre. Går du sträcka ner mot Vakkotavara eller upp västerut mot Hukejaure finns betydligt bättre möjligheter till fiske. Jag har själv svårt att lämna fiskegrejorna hemma på en vandring;)...ett 6-del 9ft #6 flugspö/5-del 7,5ft spinnspö kombo passar lätt utanpå ryggsäcken:)

Åja, så jättsmå kan de inte vara om de har hamnat på mackan. Minimimåttet för öring på Kirunakortet är 35 cm.
Och ingen vuxen människa tar väl upp öring under minimimåttet? ;-)
 
Åja, så jättsmå kan de inte vara om de har hamnat på mackan. Minimimåttet för öring på Kirunakortet är 35 cm.
Och ingen vuxen människa tar väl upp öring under minimimåttet? ;-)

Nu var det här 25 år sedan, så kommer inte ihåg vad minimimåtet var då? Vet dock att jag alltid respekterar det (brukar märka minimimåtet på spöet beroende på var jag skall fiska). Senaste gångerna jag gått Abisko-Nikka har jag inte haft med fiskeprylarna då jag vet att fiskemöjligheterna är begränsade på just denna sträcka.
 
Nu var det här 25 år sedan, så kommer inte ihåg vad minimimåtet var då? Vet dock att jag alltid respekterar det (brukar märka minimimåtet på spöet beroende på var jag skall fiska). Senaste gångerna jag gått Abisko-Nikka har jag inte haft med fiskeprylarna då jag vet att fiskemöjligheterna är begränsade på just denna sträcka.

Jag tror dig. Kunde inte låta bli att retas lite bara... :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.