Fiske är det en sport eller djurmisshandel

Vad tycker du om att grisarna i Sverige före slakt gasas med koldioxid tills de är medvetslösa? Om du jobbat på ett grisslakteri så har du förmodligen hört grisarnas dödsångestskrik. Sedan är det helt korrekt att slakt och djurhållning är mycket sämre i en del andra länder.

Det andra alternativet är att dom avlivas via en strömförande metallklämma som sätts på deras tinning.
Jag har även styckat gris i några år och just såna grisar, och det hade på ganska många grisar blivit såna muskelspänningar så att bogbladen (skulderbladen) var sönderbrutna.
Vet inte om den avlivningsmetoden är mer etisk. Gasen gör åtminstone så att grisen är medvetslös och Argongas är såklart mer etiskt.

Grisar skriker som om dom har dödsångest för minsta lilla skitsak och det går inte att avgöra att det är dödsångest när dom skriker inför slakt.

I Spanien, Grekland och många fler länder avlivas grisar med ett knivsnitt rakt över strupen utan någon som helst bedövning, och sen får dom dö genom förblödning. Det är definitivt djurmisshandel och inte etiskt.

Muslimer och Judar dödar sina nötkreatur på samma vis samtidigt som en Imam eller en Rabbin läser ur sina heliga böcker för djuren. det kallas Halal och kocherslakt. En helt vansinnig metod i religionens tecken!

I Sverige skjuts nötkreaturen i pannan med ett gevär som har en 7,62 patron och grisar blir oftast avlivade med en slaktmask - en metalltub som laddas med ett knallskott så att en metallpinne åker in i grisens pannben. Även nötkreatur avlivas på det viset i Sverige, men med ett kraftigare knallskott.
Det blir en omedelbar avlivning och jag tror att det är det mest etiska sättet.

Det här sidospåret som tidigare inlägg meddelat, är helt utanför tråden så jag väljer framöver att hålla mig till trådens huvudfråga.

Det andra alternativet är att dom avlivas via en strömförande metallklämma som sätts på deras tinning.
Jag har även styckat gris i några år och just såna grisar, och det hade på ganska många grisar blivit såna muskelspänningar så att bogbladen (skulderbladen) var sönderbrutna.
Vet inte om den avlivningsmetoden är mer etisk. Gasen gör åtminstone så att grisen är medvetslös och Argongas är såklart mer etiskt.

Grisar skriker som om dom har dödsångest för minsta lilla skitsak och det går inte att avgöra att det är dödsångest när dom skriker inför slakt.

I Spanien, Grekland och många fler länder avlivas grisar med ett knivsnitt rakt över strupen utan någon som helst bedövning, och sen får dom dö genom förblödning. Det är definitivt djurmisshandel och inte etiskt.

Muslimer och Judar dödar sina nötkreatur på samma vis samtidigt som en Imam eller en Rabbin läser ur sina heliga böcker för djuren. det kallas Halal och kocherslakt. En helt vansinnig metod i religionens tecken!

I Sverige skjuts nötkreaturen i pannan med ett gevär som har en 7,62 patron och grisar blir oftast avlivade med en slaktmask - en metalltub som laddas med ett knallskott så att en metallpinne åker in i grisens pannben. Även nötkreatur avlivas på det viset i Sverige, men med ett kraftigare knallskott.
Det blir en omedelbar avlivning och jag tror att det är det mest etiska sättet.

Det här sidospåret som tidigare inlägg meddelat, är helt utanför tråden så jag väljer framöver att hålla mig till trådens huvudfråga.
Du inledde sidospåret, men nu blev det besvärligt för dig med argumentationen och då påpekar du att det är ett sidospår helt utanför trådens huvudfråga. Ett oärligt sätt att debattera på.
Dessutom, argumentet att det finns andra länder som är ännu värre duger inte. Då skulle du kunnat köpa danskt kött eftersom Danmark inte är sämst i världen. Jag anar ett inte så litet dåligt samvete hos dig.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Enklast är väl att samanfatta att fiske inte är djurplågeri.
djurplågeri är juridiskt olagligt och det är inte fiske.
Tvärt om säljer Svenska myndigheter fiskekort i många sjöar och vattendrag samt upplåter fritt fiske i havet och i våra fem största sjöar.

Dessutom rekomenderar vår myndighet Livsmedelsverkat Svenska folket att äta mera fisk, gott, nyttigt och samtidigt en väldigt stimulerande och givande friluftsverksamhet om man fiskar den själv. :)

"Mer fisk! Ät fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan"

Så är det. ;)

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.