Fiske är det en sport eller djurmisshandel

Vad tycker du om att grisarna i Sverige före slakt gasas med koldioxid tills de är medvetslösa? Om du jobbat på ett grisslakteri så har du förmodligen hört grisarnas dödsångestskrik. Sedan är det helt korrekt att slakt och djurhållning är mycket sämre i en del andra länder.

Det andra alternativet är att dom avlivas via en strömförande metallklämma som sätts på deras tinning.
Jag har även styckat gris i några år och just såna grisar, och det hade på ganska många grisar blivit såna muskelspänningar så att bogbladen (skulderbladen) var sönderbrutna.
Vet inte om den avlivningsmetoden är mer etisk. Gasen gör åtminstone så att grisen är medvetslös och Argongas är såklart mer etiskt.

Grisar skriker som om dom har dödsångest för minsta lilla skitsak och det går inte att avgöra att det är dödsångest när dom skriker inför slakt.

I Spanien, Grekland och många fler länder avlivas grisar med ett knivsnitt rakt över strupen utan någon som helst bedövning, och sen får dom dö genom förblödning. Det är definitivt djurmisshandel och inte etiskt.

Muslimer och Judar dödar sina nötkreatur på samma vis samtidigt som en Imam eller en Rabbin läser ur sina heliga böcker för djuren. det kallas Halal och kocherslakt. En helt vansinnig metod i religionens tecken!

I Sverige skjuts nötkreaturen i pannan med ett gevär som har en 7,62 patron och grisar blir oftast avlivade med en slaktmask - en metalltub som laddas med ett knallskott så att en metallpinne åker in i grisens pannben. Även nötkreatur avlivas på det viset i Sverige, men med ett kraftigare knallskott.
Det blir en omedelbar avlivning och jag tror att det är det mest etiska sättet.

Det här sidospåret som tidigare inlägg meddelat, är helt utanför tråden så jag väljer framöver att hålla mig till trådens huvudfråga.

Det andra alternativet är att dom avlivas via en strömförande metallklämma som sätts på deras tinning.
Jag har även styckat gris i några år och just såna grisar, och det hade på ganska många grisar blivit såna muskelspänningar så att bogbladen (skulderbladen) var sönderbrutna.
Vet inte om den avlivningsmetoden är mer etisk. Gasen gör åtminstone så att grisen är medvetslös och Argongas är såklart mer etiskt.

Grisar skriker som om dom har dödsångest för minsta lilla skitsak och det går inte att avgöra att det är dödsångest när dom skriker inför slakt.

I Spanien, Grekland och många fler länder avlivas grisar med ett knivsnitt rakt över strupen utan någon som helst bedövning, och sen får dom dö genom förblödning. Det är definitivt djurmisshandel och inte etiskt.

Muslimer och Judar dödar sina nötkreatur på samma vis samtidigt som en Imam eller en Rabbin läser ur sina heliga böcker för djuren. det kallas Halal och kocherslakt. En helt vansinnig metod i religionens tecken!

I Sverige skjuts nötkreaturen i pannan med ett gevär som har en 7,62 patron och grisar blir oftast avlivade med en slaktmask - en metalltub som laddas med ett knallskott så att en metallpinne åker in i grisens pannben. Även nötkreatur avlivas på det viset i Sverige, men med ett kraftigare knallskott.
Det blir en omedelbar avlivning och jag tror att det är det mest etiska sättet.

Det här sidospåret som tidigare inlägg meddelat, är helt utanför tråden så jag väljer framöver att hålla mig till trådens huvudfråga.
Du inledde sidospåret, men nu blev det besvärligt för dig med argumentationen och då påpekar du att det är ett sidospår helt utanför trådens huvudfråga. Ett oärligt sätt att debattera på.
Dessutom, argumentet att det finns andra länder som är ännu värre duger inte. Då skulle du kunnat köpa danskt kött eftersom Danmark inte är sämst i världen. Jag anar ett inte så litet dåligt samvete hos dig.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Enklast är väl att samanfatta att fiske inte är djurplågeri.
djurplågeri är juridiskt olagligt och det är inte fiske.
Tvärt om säljer Svenska myndigheter fiskekort i många sjöar och vattendrag samt upplåter fritt fiske i havet och i våra fem största sjöar.

Dessutom rekomenderar vår myndighet Livsmedelsverkat Svenska folket att äta mera fisk, gott, nyttigt och samtidigt en väldigt stimulerande och givande friluftsverksamhet om man fiskar den själv. :)

"Mer fisk! Ät fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan"

Så är det. ;)

Senast ändrad:
Enklast är väl att samanfatta att fiske inte är djurplågeri.
djurplågeri är juridiskt olagligt och det är inte fiske.
Tvärt om säljer Svenska myndigheter fiskekort i många sjöar och vattendrag samt upplåter fritt fiske i havet och i våra fem största sjöar.

Dessutom rekomenderar vår myndighet Livsmedelsverkat Svenska folket att äta mera fisk, gott, nyttigt och samtidigt en väldigt stimulerande och givande friluftsverksamhet om man fiskar den själv. :)

"Mer fisk! Ät fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan"

Så är det. ;)
Livsmedelsverket lyckas hålla två olika tankar i huvudet samtidigt, små barn, ungdomar, ammande och gravida rekommenderas inte äta fet fisk från Östersjön mer än 2-3 ggr / år enligt:

/Patrik

Du inledde sidospåret, men nu blev det besvärligt för dig med argumentationen och då påpekar du att det är ett sidospår helt utanför trådens huvudfråga. Ett oärligt sätt att debattera på.
Dessutom, argumentet att det finns andra länder som är ännu värre duger inte. Då skulle du kunnat köpa danskt kött eftersom Danmark inte är sämst i världen. Jag anar ett inte så litet dåligt samvete hos dig.

Om du har lösningen för bättre djurhållning och slakt så att den dessutom är ekonomiskt hållbar, så är det bara att redovisa den för hela den branschen. Ingen annan har lyckats lösa det.

Jag har absolut inget dåligt samvete för det finns inget som jag kan ha dåligt samvete för i den här frågan och jag har inga problem med argumentationen för jag vet vad jag snackar om och står fast vid min åsikt oavsett argumentation!
Att du påstår att mitt debattsätt är oärligt får stå för dig, för jag har varit ärlig rakt igenom!

Jag har aldrig påstått att Svensk djurhållning och slakt är helt perfekt men den är så bra som den kan bli med ett bibehållet rimligt köttpris i butik. Ska priset bli lägre så är det på bekostnad av slaktdjurens mående tills avlivning på slakteriet.

Att jag väljer att enbart köpa Svenskt kött är ett medvetet val jag har gjort för att bidra till Svensk djurhållning och inte bidra till Utländsk djurhållning som är mycket värre.

Danmark är absolut inte sämst när det gäller djurhållning men inte tillräckligt bra som Sverige och det räcker för mig att inte vilja bidra till deras sämre djurhållning.

Att jag föredrar att lämna det här sidospåret är av respekt för tidigare inlägg om att det här bara är ointressant dravel i den här tråden och förstås av respekt för trådstartaren som troligtvis inte är intresserad av det här dravlet.

Om du har lösningen för bättre djurhållning och slakt så att den dessutom är ekonomiskt hållbar, så är det bara att redovisa den för hela den branschen. Ingen annan har lyckats lösa det.

Jag har absolut inget dåligt samvete för det finns inget som jag kan ha dåligt samvete för i den här frågan och jag har inga problem med argumentationen för jag vet vad jag snackar om och står fast vid min åsikt oavsett argumentation!
Att du påstår att mitt debattsätt är oärligt får stå för dig, för jag har varit ärlig rakt igenom!

Jag har aldrig påstått att Svensk djurhållning och slakt är helt perfekt men den är så bra som den kan bli med ett bibehållet rimligt köttpris i butik. Ska priset bli lägre så är det på bekostnad av slaktdjurens mående tills avlivning på slakteriet.

Att jag väljer att enbart köpa Svenskt kött är ett medvetet val jag har gjort för att bidra till Svensk djurhållning och inte bidra till Utländsk djurhållning som är mycket värre.

Danmark är absolut inte sämst när det gäller djurhållning men inte tillräckligt bra som Sverige och det räcker för mig att inte vilja bidra till deras sämre djurhållning.

Att jag föredrar att lämna det här sidospåret är av respekt för tidigare inlägg om att det här bara är ointressant dravel i den här tråden och förstås av respekt för trådstartaren som troligtvis inte är intresserad av det här dravlet.
Om det bara är ointressant dravel i denna tråd så betyder det att du anser att även det du skriver är ointressant dravel. Varför skriver du det då?

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Senast ändrad:
Mitt enda bidrag till sidospåret:
Vi lever huvudsakligen i en marknadsekonomi. Varje gång någon väljer en "mer etisk" produkt framför en "mindre etisk" så knuffas produktionen ett litet litet steg åt det mer etiska hållet.
Ingen av oss har praktisk möjlighet att välja det perfekta alternativet i alla sammanhang, men det är summan av alla val som gör skillnaden.

Om vi ska in på marknadsekonomispåret men tillbaka till fiske, så är det ju så att fritidsfisket är en guldgruva. Se t.ex https://www.uu.se/nyheter/2025/2025-09-03-fritidsfiskets-dolda-varden där forskare uppskattat att mer än 1 miljon svenskar fiskat under året och omsatt 16 miljarder kronor, det var 2023. Omsättning/fångad fisk är skyhögt högre än yrkesfiskad fisk.
Yrkesfisket omsätter såklart mer pengar, men om man ska prata etik eller miljö är det tveksammare. Svensk yrkesfiske fångar ca 500 ton foderfisk på en månad, d.v.s fisk som bara mals ner till djurfoder. Se https://www.havochvatten.se/downloa...58359845/Officiell statistik - JO50SM2601.pdf
vilket utgör ca 1/4 av den totala fångsten räknat på vikt.
Om jag vore gädda (konstig tankegång, jag vet....), är det då att föredra att bli krokad och uppdragen, beundrad av en snubbe i en båt, avkrokad och återförd till vattnet. Omtumlad, ont i gapet men levande, kanske lite klokare (jag vet inte om fiskar lär sig av sina misstag) ELLER uppdragen i en trål, kastad i en lastlucka med flera tusen andra fiskar, långsamt nedfryst och sedan nedmald till mjöl ??

Intressant liknelse.

Nu kan jag inte se att det är just det valet gäddan normalt ställs inför. I princip alla fall är "valet" för gäddan att bli krokad ELLER att få simma vidare och göra vad den nu känner för utan att bli krokad och uppdragen.

Alternativet med trål är som jag ser det synnerligen ovanligt för de fiskar som oftast utsätt för "catch and release".

Kommentar i samma stil som den förra:

Jag tänker att det som spelar roll är vilka val vi faktiskt gör här i livet. Inte de hypotetiska val vi aldrig skulle ha gjort iallafall.

Ingen har någonsin tänkt "Hm, vad ska jag göra på lördag; meta vid en sportfiskesjö eller ge mig ut och bottentråla foderfisk?"

Däremot funderar en del personer förhoppningsvis på om maten på tallriken är beroende av rovfiske, nedhuggna regnskogar, förebyggande antibiotika etc eller inte. Åtminstone ibland.

Och förhoppningsvis funderar de flesta som fiskar själva på om de gör det för maten eller nöjet. Och om de gör det för nöjets skull väljer de flesta förhoppningsvis åtminstone att orsaka så lite skada som möjligt.

Vi är inte perfekta, men våra liv är ändå fulla av val. Verkliga val, inte hypotetiska.

Det är inget hypotetiskt val.
Om vi återigen jämför med jakten, visst är det skillnad (när det gäller eventuellt djurplågeri, men även miljöpåverkan ) om vi väljer att äta dansk gris eller svenskt älgkött?
Om jag äter vildfångad fisk bidrar jag till mer (!) miljöpåverkan, mer rubbade ekosystem och mer djurplågeri än om jag fritidsfiskar, oavsett om jag äter upp fisken eller om jag sätter tillbaka fisken...
Och odlad fisk ska vi inte prata om, det är väl ännu värre miljömässigt och vad gäller djurplågeriet är det väl ungefär som danska grisar fast i vattnet.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.