Fiske är det en sport eller djurmisshandel

När ändå tråden spårat ur är det viktigare att diskutera ökat antal Rovdjur i landet och dess konsekvenser.

Svenska rovdjursföreningen Stöder djurplågeri samt även norska NOAH när de vill ha fler vargar och lodjur i landet.
De som sett spåren efter en Älgjakt av en Vargflock eller ihjälbitna får, skulle nog få rösta på Mp i höst.
Att fånga en fisk och släppa åter är ju nästintill försumbar djurplågeri jfr med när rovdjur i timmar förföljer bytesdjur före de fäller och biter ihjäl bytesdjuret.
Vid jakt utförd av de flesta som har jaktlicens sker ingen djurmisshandel lika med de flesta fritidsfiskare så tar de varsamt upp fisken med håv och försiktigt tar ur kroken eller avlivar fisken på någon tiondels sekund.

Mitt enda bidrag till sidospåret:
Vi lever huvudsakligen i en marknadsekonomi. Varje gång någon väljer en "mer etisk" produkt framför en "mindre etisk" så knuffas produktionen ett litet litet steg åt det mer etiska hållet.
Ingen av oss har praktisk möjlighet att välja det perfekta alternativet i alla sammanhang, men det är summan av alla val som gör skillnaden.
Att etiskt producerat kött är dyrare går att parera med att äta mindre kött. Det gynnar dessutom hälsan. Det mest etiska kött att äta i Sverige, enligt min mening, är viltkött.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Om det bara är ointressant dravel i denna tråd så betyder det att du anser att även det du skriver är ointressant dravel. Varför skriver du det då?

Nu är du bara ute efter att provocera, men det funkar inte på mig. Ge dig in i någon annan tråd och provocera där istället om du nu har så lite att skriva om i denna tråden.

Det är inget hypotetiskt val.
Om vi återigen jämför med jakten, visst är det skillnad (när det gäller eventuellt djurplågeri, men även miljöpåverkan ) om vi väljer att äta dansk gris eller svenskt älgkött?
Om jag äter vildfångad fisk bidrar jag till mer (!) miljöpåverkan, mer rubbade ekosystem och mer djurplågeri än om jag fritidsfiskar, oavsett om jag äter upp fisken eller om jag sätter tillbaka fisken...
Och odlad fisk ska vi inte prata om, det är väl ännu värre miljömässigt och vad gäller djurplågeriet är det väl ungefär som danska grisar fast i vattnet.
När jag pratar om hypotetiska vs verkliga val menar jag såhär.
Typiska hypotetiska val är "Jag har inget dåligt samvete för scan-köttbiten på min tallrik, för jag har hört hur halalslakt i indonesien går till." eller "Hur ska jag ha råd att köpa en ny Tesla istället för en fem år gammal Skoda?"
Mer verkliga val skulle vara "Vill jag köpa ett halvkilo billigt generiskt kött, eller trehundra gram av det krav-märkta och ta en extra potatis?" eller "Ska jag köpa en fem år gammal el-KIA eller en fem år gammal bensin-Skoda?" Dvs val mellan realistiska alternativ.

Och odlad fisk ska vi inte prata om, det är väl ännu värre miljömässigt och vad gäller djurplågeriet är det väl ungefär som danska grisar fast i vattnet.

Ja. odlad fisk är ibland inte något föredömme varken djuretiskt eller som föda.
"Norsk Fjodlax" låter ju ganska exsotiskt men är kanske bland det sämsta man kan välja när det gäller fisk....i alla fall har det varit så.

Sprider sjukdommar till vild fisk, övergödda, vaccinerade, svamangrepp, nednötta fenor pga trångboddhet, bidrar till föroreningar i närmorådet, rymmer och förstör leken för vildlaxen, ca 2.5kg annan fisk som foder per kilo odlad lax, mm, mm.

Man kan fundera över det här med djurplågeriaspekten när det gäller fisk, en Norsk lax liv i en nätkasse enligt ovan beskrivning eller en fisk som blir återutsatt av en sportfiskare.
Vilket är egentligen det stora problemet ?

Kan man må illa av att se en sportfiskebåt men samtidigt inte må illa när man går förbi Laxhyllan på ICA ?
Ur led är tiden.

Senast ändrad:
Nu är du bara ute efter att provocera, men det funkar inte på mig. Ge dig in i någon annan tråd och provocera där istället om du nu har så lite att skriva om i denna tråden.
Det var du som skrev att det bara var "ointressant dravel" i denna tråd. Jag tror att du ville provocera när du skrev det. Det är viktigt att kunna stå för det man skriver.

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Att etiskt producerat kött är dyrare går att parera med att äta mindre kött. Det gynnar dessutom hälsan. Det mest etiska kött att äta i Sverige, enligt min mening, är viltkött.

Ny forskning visar mot att det nödvändigtvis inte går att hitta några större hälsovinster med att minska kättätande.

Människan har utvecklats till vad den är på grund av blandkost innehållande bland annat kött, fisk, skaldjur blandat med grönt.
Det är vår naturliga kost.

Vegan trenden (hysterin ?) vi haft i 10-15 är på väg att slockna och saker återgå till det normala.
Fullt förståeligt då få saker är godare än en redig biff direkt från grillen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.