"Fish tail" roder

Fick hem kajak-sports katlalog idag.
Deras modeller Viking, Artisan Millenium och Viviane finns nu i två olika versioner:

1. Expedition, vilket betyder att de har skädda som standard men också kan utrustas med roder.

2. Active: Ingen skädda eller vanligt roder utan ett "Fish tail rudder", kallas också "Active rudder".

Vad är det? Har aldrig sett det på någon annan kajak eller läst om det på nätet.
Något nytt??

marlin.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Usch då. Är det lika dåligt som det ser ut? Själv har jag enbart dåliga erfarenheter av underliggande roder. Vad är syftet? Priset eller?

Knappast priset!
En standard "expedition" med skädda är €200 billigare än "Active" (Som har detta fish tail roder)

???

Jag har inte själv provat Active-rodret men jag känner några som äger kajaker med ifrågavarande roder. Ingen har haft ett ont ord att säga om det, tvärtom.

Tex. Yrjö Lindroos (innehavare av HBB) paddlar nuförtiden en Viviane med Active-roder och enl. honom är det den bästa roderkonstruktionen han provat.

Rodret är av gummi och böjs vid behov åt sidan. Rodret tar inte skada ens av att släpa en fullastad kajak baklänges på stranden. Styreffekten är betydligt bättre än hos ett vanligt släproder och kajen svänger med mycket mindre roderutslag. Rodrets utformning (hydrodynamiskt riktigt) gör att "bromskraften" blir minimal.

Det här är en roderkonstruktion som jag tror på.

Tomppa; sa:
Styreffekten är betydligt bättre än hos ett vanligt släproder och kajen svänger med mycket mindre roderutslag. Rodrets utformning (hydrodynamiskt riktigt) gör att "bromskraften" blir minimal.
Ja, och att ha en massa roder i luften under vindiga förhållande är ju inget att glädjas över...

Det verkar onekligen himla intressant. Jag kollade på deras hemsida och såg ingenting... Finns det information någonstans om hur det fungerar? Eller är det någon som har lite käcka närbilder att lägga ut?

-p-

ps. Förövrigt har ju Lettman en tjusig lösning som har en massa skillnader mot ovanstående, men också ett par likheter. http://www.lettmann.de/archiv/service/LMKatalog2005K367.pdf. (Längst upp på sidan, till höger. På tyska och liten text.)

Utmärkt hyrkajak

Hej,

Vi är några stycken som har provat Marlin på Svima, m mjukroderfunktionen är den bästa som vi har provat. Man behöver inte vara orolig för att det går sönder, likväl som att funktionen i hög sjö är enastående.

Men i stark vind då?

Hm, det låter ju riktigt bra!

Men vad händer under mer extrema förhållanden, t ex i riktigt hård vind? Viker sig inte rodret då?

Kanske något man bör tittapå om man ska köpa sin första kajak?
Den med fish rudder kostar dock €200euro mer är vanliga versionen med skädda.

Fast det är ju inte så mycket mer, om man jämför med skädda, ett roder brukar ju kosta omkring 2 000 lite oavsett modell.

Om man vill ha roder ja... ;-)

Jag tycker min Artisan är väldigt hanterbar med bara skädda.

En kompis som har satt roder i sin Artisan har väldigt sladdriga pedaler (från Svima, är jag rädd, men det var några år sen) - är de det om man köper en ny med fabriksmonterat roder oxå?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips