Firning med s.k. retrieval line

Hej!

Vill gärna fortsätta diskussionen om firning med retrieval line, som Per Andersson varit inne på ett par gånger här i forumet.

Jag och min partner klättrar helst långa trad turer men avstår oftast från att övernatta på klippan. Alltså har vi sällan haulbag, portaledge osv med oss. Vi brukar antingen ha varsin liten ryggsäck med lunch, skaljacka och approachskor eller att vi delar en större som andremannen får kånka på.

När vi klättrar nåt okänt, svårare projekt brukar vi ha med oss ett extra 60m rep för att snabbt kunna fira av klippan, antingen för att det är enda vägen ner eller om nåt oväntat händer. Att dras med de extra kilona är jobbigt och en retrieval line som används så som Per beskriver vore en superbra lösning på problemet. 5mm är ändå hälften av 10mm både vad gäller vikt och bulk i väskan och som andreman skulle jag känna mig mycket smidigare.

Men det finns en aspekt som jag känner skulle kunna vara lite problematisk;

Vad händer om knutarna och firningsringen/karbinen fastnar i en skreva på väg ner?

Det har aldrig hänt mig men om knuten fastar när man drar ner två sammanbundna klätterrep efter en firning känner jag ändå att jag har möjlighet till "self rescue" genom att klättra upp till problemet på linan jag drar i. Inknuten mitt på linan och säkrad av min partner om tillräckligt med rep finns nere eller genom att fästa repet där vi står och sedan soloklättra med en grigri eller munter hitch (sorry, har lärt mig knopar på engelska och vet inte svenska motsvarigheten).

Är det någon som använder retrieval line och har funderat på det här?

Är det en risk man får ta, och i värsta fall sitta där vackert 3-400m upp och vänta på hjälp?

Är det isåfall kanske säkrare att fira på två rep av olika diameter och sedan dra i det tjockare? 5mm repsnöre tål ju ändå 4-500kg och vid rappellering är ju kraften ganska jämn och kommer knappast upp i nåt liknande.

Tycker att det här tål att tänkas på.

Använder själv oftast Petzls Reverso och på den står det ju tydligt >8mm, alltså 8mm eller större. Vad händer om man firar med ex. ett 10mm och ett 5-6mm? Börjar repen glida i och med friktioneskillnaden? Vilka andra problem kan uppstå?

Problemet med låsande prusik vid firning på enkelrep kan ju lösas med en grigri men då kvarstår faktumet att om knuten fastnar är man fu**ed. Eller?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Jag tror det ar en risk man far ta. Jag har aldrig blivit "strandad" pga att rep fastnat. Det handlar nog till stor del om att plannera val och lasa omgivningen.

Du kan ju ocksa fira pa enkelt rep med en typ av overdimensionerad fiffikrok som du satter pa en elastisk corde (kommer inte pa vad det kan heta) och sedan kopplar i ankaret. Det funkar sa att nar du avlastar se rycker gummicorden upp fiffikrooken och repet trillar ner.

Jag tror det ar en risk man far ta. Jag har aldrig blivit "strandad" pga att rep fastnat. Det handlar nog till stor del om att plannera val och lasa omgivningen.

Du kan ju ocksa fira pa enkelt rep med en typ av overdimensionerad fiffikrok som du satter pa en elastisk corde (kommer inte pa vad det kan heta) och sedan kopplar i ankaret. Det funkar sa att nar du avlastar se rycker gummicorden upp fiffikrooken och repet trillar ner.

Låter inte helt dumt, då överger man ju aldrig repet. Är verkligen intresserad av ett sätt att fira 60m utan att släpa två rep men det känns liksom fel att lämna sin lina, som man måste göra när man använder retrieval line.

Fifihook med gummicord.. Coolt! Måste leta rätt på och testa.

5mm är ändå hälften av 10mm både vad gäller vikt och bulk i väskan

Ett 5 mm tjockt rep är hälften så tjockt som ett 10 mm rep. Om du dock tar med dig ett 5 mm rep för att spara vikt och bulk så vill jag glädja dig med att vikten och även bulken ( i teorin) blir 1/4 av motsvarande för ett 10 mm rep. :)

En sak jag funderat på gällande tillvägagångsättet härör till de diskussioner huruvida en karbin som tappas på tex en sten ska kasseras eller inte. När du drar ned rep plus karbin så borde karbinen få minst 30 m fritt fall (om firningen var 60 m) om inte 10 mm repet tar upp en massa friktion mot berget på vägen ned vid ett sva ex. Kanske ska man kika på en karbin/firningsring i ett material som tål slag bättre. Detta under förutsättning att det verkligen är ett problem med tappade karbiner...

Mvh
Johan

Det ser ut som en fiffi men ar EXTREMT mycke kraftigare. Maila mig i mitten pa februari sa ska jag posta en bild pa min set up. Man bor veta vad man gor och torrkora fore man praktiserar detta "live"

Där ser man! Bara en fjärdedel, det låter ju bra. Och är ganska logiskt när man tänker efter.
Men om en fifihook med gummicord funkar bra så slipper man ju helt ta med en extra lina. Det vore en fantastisk lösning för mig, även om jag gissar att det vore en manöver som skulle skrämma slag på många.

Vad gäller karbiner och liknande i aluminium så är jag övertygad om att det stämmer som du säger att en karbin som tappats och slagit hårt i ett hårt underlag ska kasseras. Jag jobbar med Rope Access och vi har en kille som besiktar våra grejer emellanåt och han menar att det kan uppstå små, för ögat osynliga sprickor i aluminium som drastiskt försvagar hållfastheten.

Vi använder därför nästan bara stålkarbiner, som tål mycket mera slit och släng. Vore antagligen det bästa också till att sammanlänka sitt firningsrep och sin retriever line med. Eller ännu hellre, en firningsring i rostfritt stål, där repet inte har nån chans överhuvudtaget att vrida upp en skruvlåst gind...

Har lite svårt att se exakt hur det systemet ser ut. Knyter du fast en öggla shockcord i ankaret och i den hänger du fiffi kroken?

Där ser man! Bara en fjärdedel, det låter ju bra. Och är ganska logiskt när man tänker efter.
Men om en fifihook med gummicord funkar bra så slipper man ju helt ta med en extra lina. Det vore en fantastisk lösning för mig, även om jag gissar att det vore en manöver som skulle skrämma slag på många.

Vad gäller karbiner och liknande i aluminium så är jag övertygad om att det stämmer som du säger att en karbin som tappats och slagit hårt i ett hårt underlag ska kasseras. Jag jobbar med Rope Access och vi har en kille som besiktar våra grejer emellanåt och han menar att det kan uppstå små, för ögat osynliga sprickor i aluminium som drastiskt försvagar hållfastheten.

Vi använder därför nästan bara stålkarbiner, som tål mycket mera slit och släng. Vore antagligen det bästa också till att sammanlänka sitt firningsrep och sin retriever line med. Eller ännu hellre, en firningsring i rostfritt stål, där repet inte har nån chans överhuvudtaget att vrida upp en skruvlåst gind...

Ledsen om jag gör dig besviken, men små, för ögat osynliga sprickor kan förekomma även i stål...

Retrieverlinen behöver ju inte ens vara 5mm, den ska ju bara användas för att dra ner repet med, om man använder en snabblänk eller karbin att låsa så firar man på singelrep. Då man drar ner så kommer karbinen/länken dessutom nästan ner till en innan repet faller vilket gör att det är liten risk att den går i backen. 80m repsnöre går i stort sett ha i "fickan". 2mm snöre håller för 70kg...

Nyfiken på E9Climbings rigg med en fifi, jag har sett en del "belastninglösningar" tidigare, men risken är om du avlastar repet under firningen att du får en på tok för snabb nedfärd... Det har varit en del olyckor med den typen av lösningar...

En möjlighet till vore förstås en lösning där man har en tunn lina vars enda uppgift är att dra ur en sprint. Jag vet inte exakt hur denna sprint ska vara beskaffad, det beror ju också lite på vad ankaret består av. fördelen vore att linan då bara behövs för att ryck ur nånting som kanske är decimeterlångt. Därefter är repet löst, liksom linan.

Tycker dock den här typen av lösningar känns lite sådär. Möjligen skulle man kunna "uppfinna" en mekanism som hakas fast i ankarpunkten och sedan frigörs med en tunn draglina. Fast då är det ju en pryl till som ska hängas på selen. I och för sig vor det ju inga problem att konsturera en sån manick som väger betydligt mindre än ett 60-rep.

Jag ska posta en bild ASAP jag ar hemma men jag ar pa vag till Nepal sa det far vanta till i mitten pa Feb.

Jag ska forsoka beskriva det har.

Tank er en fiffi krok som ar ca 7 cm i ca 1 cm aliminium. I den undre delen har ni ett hal dar man knyter in repet. Sedan sitter det ocksa en shockcord i fiffin.

Du hakar i kroken i ankaret och faster shockcorden som en prusik kring repet och drar ner den sa att det uppstar lite "slack". Nar du belastar repet sa tojs shockcorden och du hanger i kroken. Sedan ar det bara att fira. Nar du nar nasta stand sa avlastar du och kroken "flyger" upp.

Endast siste man firar sa har.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips