Finns M/90 dunjacka

Hej,

Jag såg igår en soldat i en jacka som så ut som en dunjacka, färgen var grön och den var lite längre än en midjejacka.

Tror inte det var en skaljacka eftersom jag kollade in kapuschongen lite extra och den verkade vara dunfylld eller åtminstone fylld med något annat.

Har sökt men inte funnit någon info om detta plagg.

Vet du något om den?

Mvh
Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Hej,

Jag såg igår en soldat i en jacka som så ut som en dunjacka, färgen var grön och den var lite längre än en midjejacka.

Tror inte det var en skaljacka eftersom jag kollade in kapuschongen lite extra och den verkade vara dunfylld eller åtminstone fylld med något annat.

Har sökt men inte funnit någon info om detta plagg.

Vet du något om den?

Mvh
Anders

Nej det finns ingen dunjacka undertecknad veterligen, även om det kanske "borde" finnas ;).

Däremot som nämnts värmejacka 90 och dessutom testplagg av mer "civilt" snitt dvs lite kortare och fyllda med tjockare modernare fyllning (syntet).

Sen förekommer det ofta att rådiga väringar och befäl på egen hand köper in de "bobblejakker" (som norrmännen kallar dem) som är Nato-godkända, t ex nanok och snugpacs varianter.
Vida överlägsna värmejacka 90 och hälften så tunga.

Sådana tingestar lär alltså vara på gång och föremål för tester...

EDIT: FJS allväder /motsvarande saknar fyllning och är ett rent skaplagg. Dessutom inte i grönt utan i kamo (fast det var kanske det du menade..?)

//J

Senast ändrad:
Den som söker skola finna ...

Hej igen,

Tack för tips och funderingar kring min fråga.

Jag har nu fått svar på vad jag sökte.

Jag kontaktade taiga.se och fick följande svar -->
"
...
Vi säljer numera våra militära kläder via SSP i Karlsborg.
För mer information och bilder på kläderna kan du gå in på www.specialprojects.se
..."

Kolla på http://www.specialprojects.se/butik.html#Bekl%E4dnad
och bläddra ner till Arctic jacket.

Den såg ut exakt så men å andra sidan såg jag också en kapuschong, detta är kanske det närmaste svaret på min fråga.
I och för sig kanske denna jacka har en kapuschong som inte jag ser.

Mvh
Anders

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips