Finns det mygg på fjället?

Hejsan.....


Vi är ett gäng rookisar som skall ut på vandring mellan Storlien-Blåhammaren-Sylarna(precis i denna ordning). Vi undrar då om det vid denna tidpunkt, dvs, nästa vecka är mycket mygg uppe på fjället?
Eller blåser dessa bort eler hur ser det ut? Vi skall följa de stora lederna!

Vore oerhört tacksam för info till oss oerfarna!!


Tack!


//jonas
 
Nu vet jag inte hur det ser ut i just det området, men räkna med mygg. Det kan variera mycket från dag till dag och från plats till plats. Är det myggfritt är det bara att tacka och ta emot! Något "mygghelvete" lär ni inte råka ut för.
 
ok....

jag hörde bara några skräckhistorier om hur folk inte kunde gå ut på vissa ställen där uppe. nu var detta iofs inte uppe på fjället men det är ju inte nå´t mygginferno man vill bli mött av där uppe ;)


//jonas
 
Vet inte hur det är i Jämtland i år, men generellt
kan sägas att det är väldigt olika i fjällen. Vissa gånger finns knappt en mygga och man kan gå i shorts och kortärmat utan problem, andra gånger är det bara dra på sig heltäckande kläder och wilmas tjärsmörja...
Det beror dels på förutsättningarna tidigare under sommaren - idealet är kallt och torrt väder, det sämsta är först blött, sen varmt väder (då kläcks myggorna i vattensamlingarna). Men också det dagsaktuella vädret spelar stor roll - blåser det bara lite är det sällan problem med mygg uppe på kalfjället. Särskilt inte fram i augusti. Skulle det komma en frostnatt är det bara tacka och ta emot, då är problemet ur världen.
Viktigast är lätta heltäckande kläder, mössa/kepa och ett bra myggmedel till de bara delarna av kroppen. (Det finns även myggnät att dra över mössan ner över huvet om det är verklig kris...).
Det finns gott om trådar på detta ämne här i forumet...
Lycka till, ni får säkert en fin tur!
 
mygg

jag var där förra veckan och det var inte farligt med mygg uppe på fjället blåser de bort men ta med mygg medel för innan du kommer upp på fjället så är det ganska mycket mygg.
 
v29

Hej!

Jag och några vänner gick mellan Ramundberget och Helags v 29.
Vi hade mycket blåst och regn och även ganska kallt alla dagar utom den sista. Mao de första dagarna såg vi knappast någon mygga alls.
Den sista dagen sprack det upp och det blev vindstilla. Då kom myggen på en gång. Men det var inte så många. Och dessutom var vi då på väg ner dvs vi var nedanför trädgränsen.

Jag kan inte ge något nogrannare svar då även jag är nybörjare (detta var min första fjällvandring).

/Jörgen
 
Fattar inte varför folk är så bekymrade över mygg. Jag har aldrig haft problem med mygg. Det handlar ju bara om att klä sig rätt. Med heltäckande kläder och mygghatt är det ju stört omöjligt att bli myggbiten. Även om det är stora svarta moln runt omkring en dygnet runt.
Men det är klart, vill man strosa runt i sandaler och bikini så blir man väl stucken. Men då är väl playan mer lämpad än fjällen?
 
Jag tycker det är rätt jobbigt när det är så mycket knott (eller mygg) att man får dem överallt i maten, näsan, tältet och under kläderna.

Det är inget som hindrar mig från att vandra, men visst är det trevligt att dricka sitt kaffe i shorts och kortärmat när det är fint väder!?
 

avslutad210712

Gäst
boran; sa:
Det är inget som hindrar mig från att vandra, men visst är det trevligt att dricka sitt kaffe i shorts och kortärmat när det är fint väder!?

Håller med - det är oftast inte själva vandringen som är problemet utan rastandet. Om man smörjer in sig så verkar de hitta in i näsan och öronen även om de vänder illa kvickt. Så långt som att använda myggnät går jag aldrig utan det får bli diverse kemiska preparat. Sen är det stor skillnad på myggen på fjällen och hemmavid. De på fjällen är snällare. Hemma är de mera stickbenägna och att gå ut i skogen där det är lite blött gör man inte utan heltäckande kläder.

Tycker att vanligt myggstift (US 622) räcker långt men är det extra jobbigt (tex före regn) så är en blandning av myggolja och beckolja suveränt att ha med sig.
 
Helags den 29:e juli

Jag gick från Helags till Ljungdalen igår, torsdag, och då var det något gröndjävligt med mygg, knott och broms! Vädret var fantastiskt, men jag kunde inte vara kvar, för då skulle jag ha fått blodbrist...
Vinden hjälper mot flygfän om den är någorlunda stark, och oftast blåser det ju på kalfjället. Inte igår, dock.
Någon skrev att mygg inte är något problem, att man bara behöver klä sig rätt. Det är helt fel, för om man ska vandra i värmen med dryga 20 kilo på ryggen, då blir det hemskt att gå med långbyxor och långärmat.
Att myggen i fjällen skulle vara snällare är inte min erfarenhet alls. Mot mig är de aggressivare. Igår bet de till och med igenom två lager tyg på mina vandrarbyxor!
Mitt råd är alltså: Ta med mycket myggmedel!
 
Varierande erfarenhet kanske?

Är det inte ganska tydligt från tråden att upplevelsen av mygg som ett problem inte bara beror av förhållandena på plats utan minst lika mycket på "känsligheten" hos den som utsätts för dem. Det är i alla fall min personliga erfarenhet, att olika personer "tål" mygg olika mycket. Vissa blir mer eller mindre vansinniga för ett par stycken, och vissa är helt oberörda. Själv tycker jag det jobbigaste är när det är riktigt mycket mygg (oftast tidigt på säsongen) och samtidigt varmt. Då är det så jobbigt att klä sig emot myggen. I augusti uppe på kalfjället är det oftast inget problem, oftast...

Ytterligare en anledning till att bekämpa den globala uppvärmningen. Om värmen kommer norrut, försvinner kalfjället och den myggrika fjällbjörken tar över :(
 
Re: Helags den 29:e juli

Boludo; sa:
Någon skrev att mygg inte är något problem, att man bara behöver klä sig rätt. Det är helt fel, för om man ska vandra i värmen med dryga 20 kilo på ryggen, då blir det hemskt att gå med långbyxor och långärmat.


Jag gick alldeles nyss ett antal mil i myrarna längs Rautasälven med ca 30 kg packning och alldeles svart med mygg. Inga problem. Långbyxor (vadare) var ett måste eftersom man ibland sjönk ner till knäna i dyn. Och långärmat ett måste eftersom myrarna var helt igenväxta med björk och videsly. Så de kläderna kommer man inte undan i alla fall. Ska vara mygghatten då men den är ju inte varm så att den stör.

Nej, myggen är sällan det jobbiga på en riktig fjälltur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Pergite09 Tights & mygg Fjällvandring 18
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
emmelie.cedergren Mygg... Fjällvandring 33
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.