Min slutsats är att det inte finns någon befintlig och etablerad diskussion i ämnet och att det därmed är ok att skriva här. Förvånad att somliga här inte känner till den, skriver jag som för fem veckor sedan inte heller gjorde det.
Är alltså en serie som den amerikanska kanalen History Channel har gjort och sänt i många säsonger vid det här laget och som dessutom har adapterats till flera utländska format. Själv har jag laddat ner det jag hittills har sett från magnetdl.com – men vill betona att jag först undersökte hur jag kunde se/streama History Channel och det var verkligen inte det lättaste.
Upplägget är att tio personer placeras ut var och en för sig i ett tillräckligt stort område för att de inte ska möta varandra, vilket innebär att det rör sig om att just vara ensam (Alone) i vildmarken. Den som sist använder den satellittelefon som alla har, för att ringa och bli hämtad och hemskickad, vinner. Motsvarande fem miljoner kronor till vinnaren (i alla fall säsong två). Själv har jag just avslutat just säsong två, men även sett delar av säsong tre och säsong fyra. Och delar av avknoppningen Alone Frozen.
Så vitt jag vet är det den enda serien som utspelar sig i riktig vildmark och som är skapligt befriad från trams och där folk som egentligen inte vet vad de håller på med ofrånkomligen och ganska snabbt åker ut. Å andra sidan var min uppfattning om den individ som nu vann säsong två att denne inte var någon hard-core-vildmarks-prepper, utan att det framför allt var en del tur och dennes personlighet som ledde till segern. Men jag kanske är snett ute och missade att identifiera tecken på robust vildmarks-kompetens.