Finns aktuell tråd om serien Alone?

Ed Stafford är tuff ja. Han har vandrat längs hela Amazonfloden.

Naked and marooned var han tydligen 60 dagar ensam på den där ön. Hans mål var inte att bara överleva utan att "frodas".

Men men, tråden skulle väl handlar om Alone egentligen:)

Det är nog ett år sen jag såg nåt avsnitt av Alone sist, men helt klart har de senare säsongerna mycket mer rutinerade deltagare än de första.

Det som jag tycker är mest synd är att det är så stor skillnad mellan platserna de släpps av på. Det lottas och platserna ska vara "likvärdiga", men just när det t.ex. gäller fiske är det stora skillnader. För att inte tala om att vissa av platserna har betydligt mer björn än andra. Det var väl första säsongen som en deltagare hoppade av andra dagen, åtelkameran visade att två björnungar hade lekt utanför vindskyddet under natten. Han var inte så sugen på att träffa mamma björn.

Det är också lite förvånande tycker jag att det nästan alltid är nån deltagare med som har lite krasslig hälsa. Minns inget exempel från Alone just nu, men i den svenska Ensam i vildmarken har jag för mig det var nån som hade trasiga knän och fick bryta rätt snabbt. Men jag gissar att de kanske inte vill ha 10 stycken fullblodsöverlevare för då kommer det dröja alldeles för länge innan deltagare börjar hoppa av :)

Av de säsonger jag sätt tror jag 87 dagar är rekordet. Tre månader alltså. Det finns en säsong där det är 100 dagar som gäller, men den tror jag inte jag sett.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.