Fina människor det finns

tjonsson; sa:
Jag fortsätter med en dåres envishet att argumentera mot denna moralrelativism. Jag kan nämligen inte tillåta att UL-ingenjörer har tolkningsföreträde i moralfilosofiska frågor. :)

Varför tycker ni det är fel att man kör över lodjur med en skoter? Har er mamma konstruerat den moralen? Är det Gud som påstår att det är fel? Nej, ni påstår det och gör värdeomdömet objektivt genom att tänka det. Det är fel att plåga en annan varelse och kommer att vara det i alla världar och alla tider; sålunda: värdeomdömet är objektivt!

Sedan kan man påstå att människan inte har någon fri vilja, utan styrs av kemiska processer eller någon gud. Men den dagen du påstår att du själv inte upplever att du har någon fri vilja, då existerar du inte. Medvetandet, oavsett om det är givet av Gud eller en synapsdans i skallen, är reellt för dig och därmed också den fria viljan (en variant på Descartes: jag tänker alltså är jag). Och i och med att vi har ett val, måste vi fälla värdeomdömen: är det rätt att köra över lodjur med skoter eller inte? Och de flesta här, förutom den ironiska generationen (företrädd av Rungá), fördömer detta beteende med all sin kraft. Och då ni gör det då håller ni det för objektivt.

Någon som påstår något annat? Bör man få köra över lodjur i Finland? Frankrike? Etiopien? Ska man få göra det om tio år? Femtio år? Hundratusen år? Om det finns lodjur på Mars, bör vi skeppa över skotrar och köra över dem där? Nej, det tycker ni inte, och därmed är ni värdeobjektivister.
Klargörande 1: Jag är ingalunda UL-ingenjör.
Klargörande 2: Jag tillhör den ironiska generationen (men man måste vara mer än tio år för att förstå ironi lär det sägas...)
Så nu förstår även tjosan eller vad fanken han heter varför jag argumenterar som jag gör!

Är det värdeobjektivism att önska att andra gör som jag vill? Jag trodde det kallades despotism eller nåt sånt, men kärt barn har många namn!

Och min moral är definitivt delvis formad av mina föräldrar (till vilka min mamma räknas), även om en stor del är omprovat på senare tid, tror jag i alla fall. Huvudsaken är att man är beredd att prova den där sk moralen då och då. Även om jag upplever en fri vilja, upplever jag även ofta att åsikter mm påverkas eller t o m planteras i medvetandet av andra människor och andra människors livsberättelser, och däri sitter min fria viljas begränsning. Inte ens subjektivt är min vilja helt och hållet fri, eftersom jag upplever att den begränsas! (vilket iofs inte stör mig nämnvärt, ve den som utsattes för min Fria Vilja!).

Att jag påstår något gör det väl inte objektivt? Om du kan bevisa motsatsen, så ligger jag bra till för div Nobelpris mm, eftersom man inom vetenskapen oftast eftersträvar objektiv kunskap. T ex att Västerbottensost är godare än Grevé.
 
Herregud vilken vändning den här debatten tog.

Men som 70-talist så säger jag. JAG anser det vara helt fel att hetsa ett djur på det sättet som dessa skoterförare gjorde. Jag skiter fullständigt i i om ond/god & rätt/fel är skapade av människan. JAG är människa och jan anser det vara så fel det kan bli. Jag fattar inte hur dessa fungerar. i MINA ögon så har de FEL och kan nog betecknas som ONDA.

Sen kan ni komma med hur fina argument som helst i att det inte är objektivt eller annat. De som anser att det var OK gjort, skriv det, och sluta upp med att försvara det i flumtermer.

Christian
 
Almgren; sa:
Sen kan ni komma med hur fina argument som helst i att det inte är objektivt eller annat. De som anser att det var OK gjort, skriv det, och sluta upp med att försvara det i flumtermer.
Äh, att vi spårar ut lite grann och tramsar runt för att vi fått en utgångspunkt till en diskussion om värderelativism etc etc är väl inte så farligt? Jag tycker inte att det är ett dugg rätt att tjuvjaga djur, och än mindre att plåga ihjäl dem. Det bryter både mot mina personliga moraliska regler, och mot samhällets lagar, som jag i detta fall tycker är väl värda att försvara. Jag har svårt att tro att någon på utsidan.se skulle försvara sådana handlingar (här får man ju på nöten om man säger att man gillar att köra skoter, eller är från norrbottens inland... :0)

Att efter tre sidors upprepningar av hur fel det var att göra sådär lägga in ännu ett inlägg om att även jag tyckte det var fel känns lite onödigt, men nu är det gjort för att undvika missförstånd. Jag tillhör som sagt den ironiska generationen, och brukar försöka undvika att förklara självklarheter. "I pledge allegiance to..." ger liksom dåligt utrymme för en djupare diskussion.

Får vi fortsätta diskutera principer i "flumtermer" nu?
 
Strykarräven; sa:
Klargörande 1: Jag är ingalunda UL-ingenjör.
Klargörande 2: Jag tillhör den ironiska generationen (men man måste vara mer än tio år för att förstå ironi lär det sägas...)
Så nu förstår även tjosan eller vad fanken han heter varför jag argumenterar som jag gör!
Tack Skabbräven, nu råder det inga oklarheter!
Är det värdeobjektivism att önska att andra gör som jag vill? Jag trodde det kallades despotism eller nåt sånt, men kärt barn har många namn!
Det är skillnad mellan att önska och att tvinga. Givet att du tycker något är gott så hoppas jag att du önskar att andra lever enligt detta. I många fall har vi däremot i samhället en gemensam moral och tvingar andra att leva efter den.
Att jag påstår något gör det väl inte objektivt? Om du kan bevisa motsatsen, så ligger jag bra till för div Nobelpris mm, eftersom man inom vetenskapen oftast eftersträvar objektiv kunskap. T ex att Västerbottensost är godare än Grevé.
Du verkar inte förstå begreppet objektivt i detta sammanhang. Ett värdeomdöme är objektivt för dig, det bör gälla alla, enligt dig. Därmed inte sagt att det gör det, andra kan ha andra åsikter, men det hindrar väl inte dig att tycka att din moral är överlägsen alla andras. Om inte detta gäller så kan man inte tala om moral, då är det en analys av vad folk har för åsikter. "Han tycker si av någon anledning och hon tycker så av någon annan anledning".
 
Almgren; sa:
../i MINA ögon så har de FEL och kan nog betecknas som ONDA.
I dina ögon. Var du med när det hände? Har du sett bilder på det som hänt? Är du över huvutaget säker på att det har hänt? Kan du avgöra skillnaden mellan goda och onda handlingar, kan du förutsäga vilka konskvenser handlingar leder till?

Jag behöver inte uttycka någon indignation över vad dessa skoteröverkrörare har gjort. Det spelar ingen roll om det är ONT eller GOTT. De ha med avsikt och genom medvetet val jagat och kört över två lodjur.

Om de hittas, åklagare bevisar deras uppsåt och att de utfört denna handlig som är ett brott mot jaktlagen kommer de att dömas för lagbrottet.

Konsekvenserna av sina handlingar kommer de inte undan från mitt perspektiv sett. Vilka dess konsekvenser är vet jag inte men alla handlingar har konsekvenser och jag behöver inte önska dom helvete eller himmel, det ordnar dom själv.

För övrigt anser jag att alla levande varelser skall behandlas med respekt, även de man ser som sina fiender för det är de bästa lärare man kan ha.

Jag anser även att det inte finns någon objektivitet, bara fenomen vilka kan studeras under viss tid genom sinnesintryck.

Hur är de med den kinesiska katten?
 
tjonsson; sa:
Det är skillnad mellan att önska och att tvinga. Givet att du tycker något är gott så hoppas jag att du önskar att andra lever enligt detta. I många fall har vi däremot i samhället en gemensam moral och tvingar andra att leva efter den...

...Du verkar inte förstå begreppet objektivt i detta sammanhang. Ett värdeomdöme är objektivt för dig, det bör gälla alla, enligt dig. Därmed inte sagt att det gör det, andra kan ha andra åsikter, men det hindrar väl inte dig att tycka att din moral är överlägsen alla andras. Om inte detta gäller så kan man inte tala om moral, då är det en analys av vad folk har för åsikter. "Han tycker si av någon anledning och hon tycker så av någon annan anledning".
Men att önska att alla gör som jag vill utan att lyssna till vad de tycker känns rätt... Machiavelliskt? Skillnaden mot Mussolini är väl bara att ha medlen att tvinga människor? Men, naturligtvis kan man använda detta som definition på en objektivistisk moral, att jag önskar en (någorlunda) gemensam moral för alla och inte ett privat småpåvedöme för samtliga ingående parter. Etiska regler behöver ju omprövas ibland, och då kan det vara bra att någon har en annan uppfattning än jag.

Och i det andra fallet talar du alltså om en subjektivt objektiv moral? ;) "Det jag tycker, ska alla tycka", och så går alla runt och resonerar på samma sätt (teoretiskt).
 
Rungá; sa:
Almgren; sa:
../i MINA ögon så har de FEL och kan nog betecknas som ONDA.
I dina ögon. Var du med när det hände? Har du sett bilder på det som hänt? Är du över huvutaget säker på att det har hänt? Kan du avgöra skillnaden mellan goda och onda handlingar, kan du förutsäga vilka konskvenser handlingar leder till?

Jag kan avgöra vad jag tycker är onda och goda handlingar. Good enough for me.
 
Strykarräven; sa:
Men att önska att alla gör som jag vill utan att lyssna till vad de tycker känns rätt... Machiavelliskt? Skillnaden mot Mussolini är väl bara att ha medlen att tvinga människor? Men, naturligtvis kan man använda detta som definition på en objektivistisk moral, att jag önskar en (någorlunda) gemensam moral för alla och inte ett privat småpåvedöme för samtliga ingående parter. Etiska regler behöver ju omprövas ibland, och då kan det vara bra att någon har en annan uppfattning än jag.

Och i det andra fallet talar du alltså om en subjektivt objektiv moral? ;) "Det jag tycker, ska alla tycka", och så går alla runt och resonerar på samma sätt (teoretiskt).

Jag tror att vi är överens. Väl sammanfattat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.