Filmporträtt om att flytta ut i skogen

Men här frodas väl en hel del sådant som kan betraktas vara lite fjolligt eller nördigt utan att vi för den sakens skull behöver utesluta det utan tvärtom, det kan berika.

Kanske en gladare attityd vore hälsosam för oss alla.

Skål!
Idag har jag låst in mig i en fd. topphemlig militär berganläggning och lagat och felsökt avfuktare. Nördigt med militärprylar och anläggningar, javisst, nördigt så inihelvete, men jag gör det bara för min egen skull och för att jag tycker det är kul och trivs med vad jag gör, dessutom är jag bra på det jag gör och uppskattad.

Paddla mitt i vintern är också nördigt, fiska likaså, MEN så länge ingen tar skada av det så är det ju upp till var och en vilken status nörderiet ska ha.


Länge leve nördarna! :)
 
Jag tror somligas irritation väcks inte pga filmen, utan pga thomas tillgänglighet och den uppmärksamhet han får., vilket man kanske fått info om genom hans blogg. Han intervjuas av massa magazin, radio lokaltidnigar, han tar "selfies", han har fin utrustning och dator, han har nåt slags företag.

Det väcker i ens sämsta sidor per automatik nån sorts känsla av "linslus", att han inte är "autentisk" och massa funderingar på huruvida han kommer göra en karriär av att typ konferens-gigga som "killen som bodde i skogen". Typ att det är en karriärgrej.
Det går emot nån sorts urgammal föreställning/idealbild om den vise ödmjuke mannen i samklang-med-naturen-grejen.

Så reagerade jag i alla fall. Tänkte att han är en fåntratt som vill göra buisness av sitt liv. Fast jag vet ju att det enbart bygger på mina fördomar och kanske inte alls stämmer. Och även om det stämmer, så får man väl göra så om man vill också. Här slåss jag lite mellan magkänsla och intellekt. I huvudet vet jag ju att jag inte borde känna så.
 
Senast ändrad:
Fast alla måste ju ändå försörja sig, så att göra buisness av sitt liv behöver inte vara något negativt. Bättre att göra så än att sitta på kontor, som jag. Om det är det man vill...
 
Jo, det är ju sant. Man får kämpa lite med sina negativa impulser och automatiska tankar. Det var lite det jag menade: jag förklarade varför denna Thomas väckte irritation hos mig. Men att det är helt feltänkt egentlgen. Irrationellt.
 
Han verkar väl vettig. En barmarkssäsong på Sörmlandsleden där han njuter av lugn och natur samt kodar på kvällarna är väl inte så dumt. Nöje och nytta förenat.
 
Det var en fin och välgjord film på ett intressant tema. Storyn om hur filmmakarna cyklade till Nyköping är ju en bonus bara det... :)

Jag har tidigare läst om Thomas i Postens tidning Du&Co (Nr 3 2013, finns som pdf här: http://www.posten.se/sv/Kundservice/Prenumerera/Du-Co/Sidor/home.aspx ). Då hade jag först lite svårt att få ihop det: han pratade om skogslivet, sin dröm och sitt företagande, men jag greppade inte riktigt hur företaget och skogslivet hängde samman. Efter lite läsning klarnade det: han gillar helt enkelt att bo utomhus, och kombinerar det med ett mer ordinärt jobb som programmerare. Han har dessutom ett eget IT-projekt, kanske med målet att det ska bli en "pengamaskin" som kan försörja hans livsstil?

Programmet "Outsiders" i Kanal 5 har skildrat liknande personer. Bland annat en läkarstudent på KI som bodde i ett tält och åkte in till plugget på morgnarna. Även en sjukpensionerad kvinna som valde att tillbringa somrarna i en grotta på Gotland.

Jag tycker att filmen (och artikeln) var kul, men jag kan inte säga att jag har någon längtan att göra samma sak. Jag trivs oerhört bra med att ha mitt "civila" liv inomhus, och jag är tacksam över att leva i ett system som tillåter mig att byta mina tankar mot sådant jag helst slipper fixa själv, som att odla morötter eller producera elkraft (utmaningen är förstås att i framtiden lösa det på ett hållbart sätt, men jag är hoppfull). Dessutom har jag börjat tycka att den svenska granskogen faktiskt är en erbarmligt tråkig naturmiljö. Men visst är det trevligt och tankeväckande att se hur andra personer har valt att organisera sin tillvaro för att få in mer av det de verkligen uppskattar! Det får mig att fundera på vad jag verkligen sätter värde på, och hur jag skulle kunna inkludera det som en större del av mitt liv.
 
Tack för en fin film!

Jag fattar inte riktigt, det är väl utom all diskussion att han bor i skogen? Jag bor t ex i hus, åker bil till jobbet, köper hamburgare, äter musli och jobbar ibland hemifrån. Ännu har ingen ifrågasatt huruvida jag bor i mitt hus eller ej.

Han gör samma saker fast bor i skogen. Ovanligt och spännande, men att det är provocerande fattar jag inte. Han försöker ju inte direkt mörka det hela. Han har hittat sin grej.

Allt gott!

Anders
 
På samma tema gjordes en intervju med en person i gårdagens Go' kväll... Han flyttade ut i en liten fäbod utan ström och vatten och har bott där i två år... Även han jobbade "som vanligt" och det är ju det som gör det inspirerande i mina ögon. Kombinationen.

Kolla på SVT play. Intervjun kommer ganska tidigt i programmet. Det finns även klipp från lokalnyheter som följt honom under rubriken "Chrilles år i skogen". Även detta på SVT play.
 
När det gäller Backlund så har han inte haft för avsikt att "lämna" samhället utan han ville bo i skogen en tid, bl.a. för att kunna koncentrera sig på programmeringen. Han har vidare sagt att även fortsättningsvis kommer att bo i skogen i perioder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.