Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
blir på riktigt stora djup högre än vid jordytan men utjämnas lite närmare marknivån så det blir mycket mindre skillnad mellan vinter och sommar. Jag har sett en bild på en person stående på skridsko på is ocanpå vatten i ett gruvhål på midsommarafon utanför Rättvik. Så det finns möjligheter att eventuellt förlänga säsongen.
Kommer du att kolla åkbarheten regelbundet i gruvgången Tobbe?
Ingen aning hur djupt det är under, tydligen är den aktuella gruvorten väldigt grumlig när det inte är is i den. Finns andra i samma gruva med klarare vatten som inte är frusna, antar de är djupare.
Egentligen spelar det ingen roll om det är 5 eller 500 meter djupt under en. Drattar man i blir man ändå blöt.
Det har i hela landet varit en låång period av kallt, nu har redan ytan börjat bli mjuk. Speciellt de delar med lågt i tak. Förra veckan var all is hård och fin. Antar det inte kommer vara länge.
Fast det var en bit över en dm hård kärnis...
Edit: Den aktuella gruvan har flera öppningar i dagen, i vissa orter känner man ett väldigt tydligt kalldrag. En helt annan gruva i närheten av Malingsbo kallas Isgruvan, där kunde man före kylskåpens tid bryta is in i augusti har jag för mig.
Fin film, Tobbe. Du hade ju fler. Man (=jag) känner suget på skridskor, igen efter en veckas jobb. Här i Värmland har vi haft bra isar ändå tills förra helgen och ändå sämre har det blivit under veckan. Nu hoppas jag på att vår klubb Solstaskäret hittar ngt ändå för turer under helgen. Bohuskusten kan tydligen ännu kan erbjuda sköna isar. Det blir kanske en busstur dit.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...