Felsökning cykel med navgenerator

Någon som kan ge mig tips hur man felsöker framlampan på en vanlig cykel. Min cykel är en Skeppshult elit och efter byte av slang funkar inte lampan. Monterade isär den i min synvinkel löjliga kontakten till hjulet och skrapat bläcken på kontakten, lagd trådarna rätt.

Vilken spänning ska man få på bäcken?
Gissar att det inte går ohmmäta lampan med led?
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Prova med en voltmeter nere där du stoppar in kontakten, har du spänning där så fortsätt uppåt och kolla om du har spänning i andra änden av kabeln - annars är kabeln/kontakten trasig. Om det funkar så prova att koppla lämpligt batteri direkt till lampan för att se om det lyser.

Det som strular för mig när jag haft av hjulet är kontakten nere vid hjulet.

Glöm inte om du har ljussensor på lampan att täcka över den - lampan lyser ju inte då det är ljust.

/Patrik
 
Bra grundläggande felsökningsguide
Men tyvärr funkar inte alla navdynamolampor med batteri. Exakt vilka har jag ingen aning om.

På vilket sätt skiljer sig dynamo-elen från batteri-el - eller vad skulle annars skilja? Med rätt spänning brode det lysa.

Har svårt att tro att det skulel ha med växelström att göra.

/Patrik
 
Citerar från artikeln jag länkade till i inlägg #2

"Apart from a small battery or capacitor that keeps the light illuminated for a short time after you stop (known as a standlight), a dynamo headlight requires your wheels to be spinning to provide illumination. To be absolutely clear, dynamo lights cannot be powered by a battery.

Conversely, most battery-powered headlights cannot be run directly from a dynamo (some lights, such as the Light & Motion Rando 500 allow you to slowly charge the internal battery via a dynamo as you ride).

Modern LED-based dynamo headlights are fairly complex.

To start, they have to convert the AC power produced by the dynamo into DC (this circuit is known as a rectifier). They also typically include over-voltage protection and logic circuits that detect whether the standlight needs to be activated."

Thure
 
Citerar från artikeln jag länkade till i inlägg #2

"Apart from a small battery or capacitor that keeps the light illuminated for a short time after you stop (known as a standlight), a dynamo headlight requires your wheels to be spinning to provide illumination. To be absolutely clear, dynamo lights cannot be powered by a battery.

Conversely, most battery-powered headlights cannot be run directly from a dynamo (some lights, such as the Light & Motion Rando 500 allow you to slowly charge the internal battery via a dynamo as you ride).

Modern LED-based dynamo headlights are fairly complex.

To start, they have to convert the AC power produced by the dynamo into DC (this circuit is known as a rectifier). They also typically include over-voltage protection and logic circuits that detect whether the standlight needs to be activated."

Thure

Så det var faktiskt så att navdynamo skickar ut växelström som sedan likriktas av kondensatorn i lamphuset som finns för "efterglöd när man står stilla". Så jag hade fel i mitt antagande.

Då går det nog inte att tända en navdynamolampa med batteri.

/Patrik
 
Så det var faktiskt så att navdynamo skickar ut växelström som sedan likriktas av kondensatorn i lamphuset som finns för "efterglöd när man står stilla". Så jag hade fel i mitt antagande.

Då går det nog inte att tända en navdynamolampa med batteri.

/Patrik

Hrm, men borde inte kondensatorn laddas upp av även likström? Även om lampan/dioden inte drivs direkt av batteriet?

/Patrik, med gamla elektronikkunskaper
 
Detta är kanske vare sig tråden eller Forumet för grundläggande el och elektronik undervisning
Men...
Så det var faktiskt så att navdynamo skickar ut växelström som sedan likriktas av kondensatorn i lamphuset
Ledsen men du har även fel i det påståendet
Kondensatorer används inte till likriktning och de blir inte uppladdade av växelström

borde inte kondensatorn laddas upp av även likström?
Kondensatorer laddas endast upp av likström
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips