Felsökning cykel med navgenerator

Någon som kan ge mig tips hur man felsöker framlampan på en vanlig cykel. Min cykel är en Skeppshult elit och efter byte av slang funkar inte lampan. Monterade isär den i min synvinkel löjliga kontakten till hjulet och skrapat bläcken på kontakten, lagd trådarna rätt.

Vilken spänning ska man få på bäcken?
Gissar att det inte går ohmmäta lampan med led?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Prova med en voltmeter nere där du stoppar in kontakten, har du spänning där så fortsätt uppåt och kolla om du har spänning i andra änden av kabeln - annars är kabeln/kontakten trasig. Om det funkar så prova att koppla lämpligt batteri direkt till lampan för att se om det lyser.

Det som strular för mig när jag haft av hjulet är kontakten nere vid hjulet.

Glöm inte om du har ljussensor på lampan att täcka över den - lampan lyser ju inte då det är ljust.

/Patrik
 
Bra grundläggande felsökningsguide
Men tyvärr funkar inte alla navdynamolampor med batteri. Exakt vilka har jag ingen aning om.

På vilket sätt skiljer sig dynamo-elen från batteri-el - eller vad skulle annars skilja? Med rätt spänning brode det lysa.

Har svårt att tro att det skulel ha med växelström att göra.

/Patrik
 
Citerar från artikeln jag länkade till i inlägg #2

"Apart from a small battery or capacitor that keeps the light illuminated for a short time after you stop (known as a standlight), a dynamo headlight requires your wheels to be spinning to provide illumination. To be absolutely clear, dynamo lights cannot be powered by a battery.

Conversely, most battery-powered headlights cannot be run directly from a dynamo (some lights, such as the Light & Motion Rando 500 allow you to slowly charge the internal battery via a dynamo as you ride).

Modern LED-based dynamo headlights are fairly complex.

To start, they have to convert the AC power produced by the dynamo into DC (this circuit is known as a rectifier). They also typically include over-voltage protection and logic circuits that detect whether the standlight needs to be activated."

Thure
 
Citerar från artikeln jag länkade till i inlägg #2

"Apart from a small battery or capacitor that keeps the light illuminated for a short time after you stop (known as a standlight), a dynamo headlight requires your wheels to be spinning to provide illumination. To be absolutely clear, dynamo lights cannot be powered by a battery.

Conversely, most battery-powered headlights cannot be run directly from a dynamo (some lights, such as the Light & Motion Rando 500 allow you to slowly charge the internal battery via a dynamo as you ride).

Modern LED-based dynamo headlights are fairly complex.

To start, they have to convert the AC power produced by the dynamo into DC (this circuit is known as a rectifier). They also typically include over-voltage protection and logic circuits that detect whether the standlight needs to be activated."

Thure

Så det var faktiskt så att navdynamo skickar ut växelström som sedan likriktas av kondensatorn i lamphuset som finns för "efterglöd när man står stilla". Så jag hade fel i mitt antagande.

Då går det nog inte att tända en navdynamolampa med batteri.

/Patrik
 
Så det var faktiskt så att navdynamo skickar ut växelström som sedan likriktas av kondensatorn i lamphuset som finns för "efterglöd när man står stilla". Så jag hade fel i mitt antagande.

Då går det nog inte att tända en navdynamolampa med batteri.

/Patrik

Hrm, men borde inte kondensatorn laddas upp av även likström? Även om lampan/dioden inte drivs direkt av batteriet?

/Patrik, med gamla elektronikkunskaper
 
Detta är kanske vare sig tråden eller Forumet för grundläggande el och elektronik undervisning
Men...
Så det var faktiskt så att navdynamo skickar ut växelström som sedan likriktas av kondensatorn i lamphuset
Ledsen men du har även fel i det påståendet
Kondensatorer används inte till likriktning och de blir inte uppladdade av växelström

borde inte kondensatorn laddas upp av även likström?
Kondensatorer laddas endast upp av likström
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips