Fel på spår i garmin 60csx?

Kan någon med en garmin 60/76 X-modell vara snäll och kolla sina spår filer för fel i slutet på dom?
I mina spårfiler så är tiden fel på sista positonen. Den är ofta mer än 10 minuter före, den näst sista punkten.
Jag undrar om det är fel i gpsen eller mapsource.
Filer före april i år verkar inte vara fel på.

Nja, tio minuter håller jag kanske inte med om...

Men att sista punkten är loggad före den nästsista, ja, helt klart, mellan 3 till sju minuter...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det verkar vara en bugg i 60 CSx. Man kan nog bortse från den sista punkten. Det tycks som om den sätts när man slår på GPS:en nästa gång. Om man har förflyttat sig till en annan höjd med GPS:en avstängd så ser man att höjden som anges för den sista punkten är den man var på när man slog på den igen, fast den positionen i övrigt är den man var på när man stängde av.

I de gpx-filer man får om man sparar loggen på minneskortet saknas de två eller tre sista punkterna, så där ser man inte det här felet. Om man ska få en komplett logg där bör man tydligen inte vara för snabb med att slå av GPS:en utan låta den vara på en stund när man har kommit till målet.

Handhavande fel ?

chuck; sa:
Kan någon med en garmin 60/76 X-modell vara snäll och kolla sina spår filer för fel i slutet på dom?
I mina spårfiler så är tiden fel på sista positonen. Den är ofta mer än 10 minuter före, den näst sista punkten.
Jag undrar om det är fel i gpsen eller mapsource.
Filer före april i år verkar inte vara fel på.

Ställer du in tracklog OFF innan du stänger av GPSen och går in ?

Om inte, så sparar GPSen en eller flera trackpunkter medan du/den håller på att föra över trackfilen från GPS till dator.

Vis av mina egna missar så gissar jag att dessa 10 minuter är tiden mellan du gick in (stängde av GPSen) och tiden då du sätter igång GPSen för att föra över trackfilen. Så blir det för mig de gånger jag glömmer att ställa om till tracklog OFF.

Per Brune

Inget handhavandefel

Man kan inte hålla på att slå av och på spårloggen jämt och ständigt. Dessutom risken stor att man glömmer att slå på den igen. Däremot så kan man sätta den på GPS Off när man slår på den för att föra över spår till datorn.

Det här felet har inte med det att göra. För det första så är den tidpunkten man för över spåret nog efter den tidpunkten man stannade så det förklarar inte varför den sista spårpunkten har en tid som är före den näst sista och dessutom så blir de spårpunkter som eventuellt skulle loggas efter att man har slagit på GPS:en igen ett nytt spår. För det andra så uppstår det här i stort sett alltid när man har stängt av GPS:en och sedan slår på den igen. Som jag skrev i mitt förra inlägg så verkar det som om GPS:en har någonting sparat som den loggar när man slår på den igen. Här är ett exempel:

<trkpt lat="57.557204" lon="12.533610">
<ele>70.794189</ele>
<time>2006-08-08T15:31:31Z</time>
</trkpt>
<trkpt lat="57.557220" lon="12.533608">
<ele>69.832886</ele>
<time>2006-08-08T15:31:47Z</time>
</trkpt>
<trkpt lat="57.557195" lon="12.533601">
<ele>10.231201</ele>
<time>2006-08-08T15:22:17Z</time>
</trkpt>
</trkseg>
</trk>

<trk>
<name>ACTIVE LOG 035</name>
<trkseg>
<trkpt lat="57.687488" lon="12.000376">
<ele>9.750610</ele>
<time>2006-08-08T16:31:08Z</time>
</trkpt>
Här har jag stängt av GPS:en kl 15.32(UT) när jag befann mig vid N57.557° E12.534° och 70 m.ö.h. Sedan har jag slagit på den igen kl 16.31 vid N57.687° E 12.000° och 10 m.ö.h. Uppenbarligen är den sista punkten i det första spåret loggad då eftersom höjden som anges där är 10 m.ö.h. Varför tiden blir satt till 15.22 är ju lite svårt att förstå, men det är väl något som ligger sparat i GPS:en.

Data här ovan är överförda från spårloggen med Mapsource och sparade i gpx-format. Man kan ju även spara loggarna direkt som gpx-filer på minneskortet. I den filen ser motsvarande avsnitt ut så här:
<trkpt lat="57.557204" lon="12.533610">
<ele>70.720</ele>
<time>2006-08-08T15:31:31Z</time>
</trkpt>
</trkseg>
</trk> <trk>
<name>ACTIVE LOG183108</name>
<trkseg>
<trkpt lat="57.687488" lon="12.000376">
<ele>9.824</ele>
<time>2006-08-08T16:31:08Z</time>
</trkpt>
Notera att de två sista punkterna i loggen inte har blivit sparade här.
[Ändrat av haraldn 2006-08-12 kl 09:01]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips