Eftersläpning autorutt 60CSx

Var nyss ute på en 4dagars 120mils biltur.
Nåt jag upplevde som mycket störande var när jag använde autorutt i städer med täta svängar/turns. Då släpade "Meddelande vid nästa sväng" efter ca 10-15meter!
Den första signalen/informationen inför Nästa sväng dyker upp i god tid ca 400-600m före. Sedan ytterligare en vid ca 200meter men den SISTA är på tok för sen!
Jag hann oftast svänga färdigt och var inne på nya riktningen/vägen när den visade på "0 meter kvar till sväng".
Detta ställde ibland till med riktiga problem då nästa sväng direkt efter ibland bara var 30meter bort vilket gjorde att jag inte hann byta fil i trafiksäkerhetsmässig god tid då info om den nya svängen givetvis i sin tur blev försenad!
Problemet kan tyckas vara av mindre viktig art i mindre städer men i storstäder så blir problemet nästan outhärdligt!

Någon som upplevt samma eller har idé om vad som kan vara fel?

Mvh, Kincop
 
Stäng av allt onödigt, som Egnos, ev. andra kartor än den du navigerar efter. Alltid blir det lite mer tid för köranvisningarna.

Annars är det en "riktig" bil-GPS som gäller. Skillnaden på exempelvis iQue och c550 är jättestor, när det gäller att kvickt räkna ut rutter och ge anvisningar.

Anders
 
Kincop; sa:
Nåt jag upplevde som mycket störande var när jag använde autorutt i städer med täta svängar/turns. Då släpade "Meddelande vid nästa sväng" efter ca 10-15meter!
Mvh, Kincop

Jag upplevt detsamma och fann att ju fler egna waypoints som var inlagda dessto större blev eftersläpningen. Detta märks särskilt tydligt när jag använder laptopen och nRoute.

Se mer på min hemsida: http://www.gosoft.se/
 
Det är skillnad på 60cs oxå, den varnar mycket tidigare. Vi får väl hoppas att dom släpper en uppdatering som fixar detta!
 
Kincop; sa:
Den första signalen/informationen inför Nästa sväng dyker upp i god tid ca 400-600m före. Sedan ytterligare en vid ca 200meter men den SISTA är på tok för sen!

Mvh, Kincop

Kan inte minnas att jag nånsin fått TRE förvarningar inför en sväng??

/Mikael
 
Fritidsförvaltare; sa:
Jag upplevt detsamma och fann att ju fler egna waypoints som var inlagda dessto större blev eftersläpningen. Detta märks särskilt tydligt när jag använder laptopen och nRoute.
Se mer på min hemsida: http://www.gosoft.se/

Menar du även POI som man lagt in? Jag har vääldigt många POI inlagda..runt 70 000 om jag minns rätt! Däremot inte så många egna Waypoints, kanske ett hundratal.
/Kincop

mikr; sa:
Kan inte minnas att jag nånsin fått TRE förvarningar inför en sväng??
/Mikael

Jag kan ha fel där men har för mig att man först får en
varning i mycket god tid sedan en "halvvägs" mellan 1a o sista som är idirekt anslutning till sväng?

Tack för alla tips o svar!
/Kincop
[Ändrat av Kincop 2006-07-25 kl 03:05]
 
Vad har du för precision (+-) ? om du har GPSén i bilen och har "dålig" mottagning så kan det bli eftersläpningar. OM du Tex, har +-10m så blir ju även sväng varningarna 10m fel, då för sent, då det verkar bli eftersläpning efter som man är i rörelse framåt. Man kan ju alltid sätta in en extern antenn så det blir bättre +- värde.
 
När jag testade hade jag dom sida vid sida på instrumentbrädan, så mottagningen borde vart likvärdig.
 
Kan ju vara olika mottagnings egenskaper mellan olika GPSér, men jag har själv en 60CSx och upplevt liknande men inte lika mycket men det blev mycket bättre sedan jag stängde av Egnos/Waas funktionen. Sedan har jag senaste firmwaren installerad. Men jag kan fortfarande uppleva att min skickar sista sväng uppmaningen (av två) lite väl sent, kanske ca 4-5 meter tidigare (beroende hur fort man själv kör) skulle vara bättre, men jag har en nogranhet på ca +- 2-4 meter i bilen utan extern antenn.Man skulle kunna önska att man själv skulle kunna ställa in sådana värden, som när sväng uppmaningarna skall komma osv.
 
När jag tänker efter så upplever jag inte att jag har haft samma eftersläpning vid mc körning.
Tyvärr har jag ingen egen bil så jag får vänta med att testa om det blir bättre genom att stänga av Egnos.
Minns heller inte hur stor +- noggrannhet jag hade vid tillfällen, detta får jag oxo kika på vid nästa tillfälle.
Tackar!

/Kincop
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ham Autorutt Nuvi 765T Navigering 3
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Greken Autorutt på vandringsleder (Friluftskartan) Navigering 12
åsberg Autorutt i Garmin Legend c? Navigering 2
Karst Autorutt med gpsmap 60c Navigering 11
jonasolof mer om autorutt med magellan meridian o sportrak Navigering 3
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
vandring Garmin 60CSx, hittar inte några sateliter. Navigering 9
eloserik On-off knapp på Garmin 60csx Navigering 10
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
ribbholm Föra över kartor från 60csx till astro 220 Navigering 6
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
Kincop ÖVerföringsproblem av kartor 60csx Navigering 6
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Kincop Garmin 60CSx dör..! Navigering 9
carro1976 Garmin 60csx låg pris Navigering 24
dilaiic 60Csx hänger sig Navigering 0
forslund Två kartor i 60csx Navigering 31
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
aRWe Garmin 60Csx och överföring kartor Navigering 18
Antoze Garmin 60csx och fartkameravarning Navigering 5
Tim_82 Garmin 60csx guide Navigering 6
mikr Uppdatering Garmin 60CSx Navigering 13
Kincop Aktuellt max minne 60Csx? Navigering 4
Danne71 60csx/76csx med batterispar funktionen påslagen? Navigering 4
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
micke_vb Minnesproblem i 60CSx Navigering 4
Metallaren Olika ikoner i 60CSx och Mapsourde Navigering 6
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2
fxhunter GPSmap 60CSx Navigering 12
Pro377 Garmin 60CSx efterföljare? Navigering 9
Dahlin Mätosäkerhet 60CSX Navigering 9
eloserik Beräkna medelposition i Garmin 60csx Navigering 3
yamahajet Garmin 60Csx Minneskortsstorlek? Navigering 9
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Enicar Garmin 60CSx Reciever software Navigering 2
dave1 Garmin 60CSX - Programvara till Mac? Navigering 9
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
freuds Arealberäkning 60csx Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.