Eftersläpning autorutt 60CSx

Var nyss ute på en 4dagars 120mils biltur.
Nåt jag upplevde som mycket störande var när jag använde autorutt i städer med täta svängar/turns. Då släpade "Meddelande vid nästa sväng" efter ca 10-15meter!
Den första signalen/informationen inför Nästa sväng dyker upp i god tid ca 400-600m före. Sedan ytterligare en vid ca 200meter men den SISTA är på tok för sen!
Jag hann oftast svänga färdigt och var inne på nya riktningen/vägen när den visade på "0 meter kvar till sväng".
Detta ställde ibland till med riktiga problem då nästa sväng direkt efter ibland bara var 30meter bort vilket gjorde att jag inte hann byta fil i trafiksäkerhetsmässig god tid då info om den nya svängen givetvis i sin tur blev försenad!
Problemet kan tyckas vara av mindre viktig art i mindre städer men i storstäder så blir problemet nästan outhärdligt!

Någon som upplevt samma eller har idé om vad som kan vara fel?

Mvh, Kincop

Stäng av allt onödigt, som Egnos, ev. andra kartor än den du navigerar efter. Alltid blir det lite mer tid för köranvisningarna.

Annars är det en "riktig" bil-GPS som gäller. Skillnaden på exempelvis iQue och c550 är jättestor, när det gäller att kvickt räkna ut rutter och ge anvisningar.

Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kincop; sa:
Nåt jag upplevde som mycket störande var när jag använde autorutt i städer med täta svängar/turns. Då släpade "Meddelande vid nästa sväng" efter ca 10-15meter!
Mvh, Kincop

Jag upplevt detsamma och fann att ju fler egna waypoints som var inlagda dessto större blev eftersläpningen. Detta märks särskilt tydligt när jag använder laptopen och nRoute.

Se mer på min hemsida: http://www.gosoft.se/

Det är skillnad på 60cs oxå, den varnar mycket tidigare. Vi får väl hoppas att dom släpper en uppdatering som fixar detta!

Kincop; sa:
Den första signalen/informationen inför Nästa sväng dyker upp i god tid ca 400-600m före. Sedan ytterligare en vid ca 200meter men den SISTA är på tok för sen!

Mvh, Kincop

Kan inte minnas att jag nånsin fått TRE förvarningar inför en sväng??

/Mikael

Fritidsförvaltare; sa:
Jag upplevt detsamma och fann att ju fler egna waypoints som var inlagda dessto större blev eftersläpningen. Detta märks särskilt tydligt när jag använder laptopen och nRoute.
Se mer på min hemsida: http://www.gosoft.se/

Menar du även POI som man lagt in? Jag har vääldigt många POI inlagda..runt 70 000 om jag minns rätt! Däremot inte så många egna Waypoints, kanske ett hundratal.
/Kincop

mikr; sa:
Kan inte minnas att jag nånsin fått TRE förvarningar inför en sväng??
/Mikael

Jag kan ha fel där men har för mig att man först får en
varning i mycket god tid sedan en "halvvägs" mellan 1a o sista som är idirekt anslutning till sväng?

Tack för alla tips o svar!
/Kincop
[Ändrat av Kincop 2006-07-25 kl 03:05]

Vad har du för precision (+-) ? om du har GPSén i bilen och har "dålig" mottagning så kan det bli eftersläpningar. OM du Tex, har +-10m så blir ju även sväng varningarna 10m fel, då för sent, då det verkar bli eftersläpning efter som man är i rörelse framåt. Man kan ju alltid sätta in en extern antenn så det blir bättre +- värde.

När jag testade hade jag dom sida vid sida på instrumentbrädan, så mottagningen borde vart likvärdig.

Kan ju vara olika mottagnings egenskaper mellan olika GPSér, men jag har själv en 60CSx och upplevt liknande men inte lika mycket men det blev mycket bättre sedan jag stängde av Egnos/Waas funktionen. Sedan har jag senaste firmwaren installerad. Men jag kan fortfarande uppleva att min skickar sista sväng uppmaningen (av två) lite väl sent, kanske ca 4-5 meter tidigare (beroende hur fort man själv kör) skulle vara bättre, men jag har en nogranhet på ca +- 2-4 meter i bilen utan extern antenn.Man skulle kunna önska att man själv skulle kunna ställa in sådana värden, som när sväng uppmaningarna skall komma osv.

När jag tänker efter så upplever jag inte att jag har haft samma eftersläpning vid mc körning.
Tyvärr har jag ingen egen bil så jag får vänta med att testa om det blir bättre genom att stänga av Egnos.
Minns heller inte hur stor +- noggrannhet jag hade vid tillfällen, detta får jag oxo kika på vid nästa tillfälle.
Tackar!

/Kincop

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips