Autorutt med gpsmap 60c

Hej

Har problem med att få autorutt att fungera i ovanstående gps.

När det ska beräkna rutten så står det bara ung.: fel
ingen väg nära startpunkten.

Nån gång har den börjat beräkna rutten men den har låst sej i det läget och stängts av tillslut.

Det är en amerikansk gps, så jag provade en rutt mella los angeles och nån annan stad på västkusten (i usa) och det fixade den.

Har lagt in wordmap och metroguide över delar av sverige
(de ställen där jag vill göra rutten)

/Martin W
 
Utan City Select Europe verkar det inte som Garmin 60 med amerikansk basemap kan göra autoroute här hemma oberoende av vilken karta du än använder.

Du kan ställa om den så att den inte följer vägarna, då går det att göra en route, men endast med raka linjer utan att följa vägarna.

En Route som är gjord enl konstens alla regler med MapSource Europe på PC:n går inte heller att föra över till Garmin 60. Det enda som verkar gälla är City Select (eller troligen också City Navigator).
 
Helt riktigt! Man måste ha laddat kartor med "route calculation data".
Om du kollar längst ner på fliken maps i mapsource så skall include route calculation data vara iklickad. Annars har inte GPSen något att räkna på.
 
chuck; sa:
Helt riktigt! Man måste ha laddat kartor med "route calculation data".
Om du kollar längst ner på fliken maps i mapsource så skall include route calculation data vara iklickad. Annars har inte GPSen något att räkna på.

Ok, fattar inte riktigt.
Går det alltså att använda metroguide för att räkna rutter om man klickar i "include route calulation" eller måste man ha cityselect?

Har lyckats göra rutter i mapsource med metroguide som funkar.

Tack för hjälpen så långt.

/Martin W
 
Det går inte att klicka i rutan med metroguide man måste ha cityselect för att den skall vara tänd. När du överför rutter från mapsource så är det bara waypointsen som kommer med och sedan räknar gpsen ut hur du skall följa vägen själv. Det är alltså inte med korsningar och liknade i själva rutten.

Om du vill testa funktionen autorutt i USA så måste du få gpsen att tro att den är i USA först. Starta gpsen med "gps från" och välj att manuelt söka efter karta. Välj någon stad tex NY och sätt som din aktuella position. Sedan kan du välja tex LA och få gpsen att räkna ut en rutt.


(Hoppas att jag inte krånglade till det)
[Ändrat av chuck 2004-04-06 kl 08:32]
 
Fasiken va dåligt att det inte ska fungera med autorutt här med en amerikansk gps då. Kan ju vara något att tänka på för de som tänkt beställa.
Lyckades somsagt få den att beräkna i Usa om man lurade gps:en att man var där.

Har fått den att börja räkna ut sverige med men då låser den sej bara.

Undrar om det är nått fel som kan rättas rill i ngn uppdatering eller om det är tänkt att det ska vara så här (tråkigt för amerikaner på bilsemester här).

Får skicka iväg ett mail och fråga garmin helt enkelt.

/Martin W
 
Skall Amerikanerna åka bil i Europa, måste dom köpa City Select. Annars får dom nöja sig med att se vart dom befinner sig. Det samma gäller for oss om vi åker till USA.
 
Karst; sa:
Fasiken va dåligt att det inte ska fungera med autorutt här med en amerikansk gps då.
Visst gör det det. Men du måste naturligtvis ha en karta som har nödvändig information.
Det har baskartan, men har du då sparat pengar genom att köpa din Garmin 60 i USA, får du nytta av de pengarna nu. Du måste alltså ladda in kartor över aktuellt område, där dessa kartor har information för att beräkna autorutter.

Om man befinner sig i ett område med "rätt" baskarta, kan man (till nöds) klara sig med Metroguide. Då kan du se lika bra som på CS var du är, men rutterna beräknas på baskartan. Men utan rätt baskarta, duger Metroguide bara till att räkna rutter i din PC. Metroguide passar till Vista, GPSMAP 76S och liknande enheter, som ändå inte klarar autorutt.

Kartor som passar till 60C och 60CS, och som stöttar autorutt, är alltså City Select. City Navigator går säkert också, men de är mer optimerade till StreetPilot modellerna.

Det omvända går däremot utmärkt. Själv använder jag CS i min Vista, men då för jag inte över autoruttinformationen. Kartan fungerar då som Metroguide.

Anders
 
När jag testade att köra CS i min 76S försvann alla åäö och blev till , . istället. Hur funkar det på vista?
Tex. Skogsv,gen
[Ändrat av chuck 2004-04-08 kl 08:51]
 
På Vistan kom det en del åäö. Med Metroguide fanns inga alls, bara aao. Nu visas de korrekt i informationsfönstret, om man markerar en viss väg på kartan, men precis som du säger, fattas de i den font som används till gatunamnen i kartbilden.
Jag har påpekat detta för Garmin.

Anders
 
chuck; sa:
Det går inte att klicka i rutan med metroguide man måste ha cityselect för att den skall vara tänd. När du överför rutter från mapsource så är det bara waypointsen som kommer med och sedan räknar gpsen ut hur du skall följa vägen själv. Det är alltså inte med korsningar och liknade i själva rutten.

Jag har upplevt samma sak när jag för över rutter till min 60CS. När jag för över en autorutt från Metroguide 4 i PC:n till GPS:en så blir det bara ett rakt streck mellan start och mål. I Vistan däremot följde det med en brytpunkt för respektive korsning, dvs de som man får med i vägbeskrivningen. Då kan ankomsttid till slutdestination beräknas något bättre.
Är detta en inställningsfråga i 60CS eller har funktionen tagits bort (för att man ska bli tvingad att köpa City Select)?
 
Som iQue?

Det är väl inte händelsevis så, att en 60CS är lika dum som en iQue, såtillvida att man inte kan ha viapunkter i rutter av typen off-road?

Det kan man nämligen inte på en iQue. Därför finns bara en form av "rak" rutt, alltså direkt från start till mål. Autorutter däremot, kan innehålla en hord med viapunkter (har inte provat, men troligen 50), som den sedan beräknar en autorutt mellan.

Detta gör iQue mindre lämplig, för att uttrycka det milt (oduglig ligger kanske närmare till hands) för marint bruk, där man ju inte brukar följa slingrande vägar mellan brytpunkterna.
Till iQue finns ju annan programvara att ta till, men så är det ju inte för GPSMAP 60CS.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ham Autorutt Nuvi 765T Navigering 3
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Kincop Eftersläpning autorutt 60CSx Navigering 9
Greken Autorutt på vandringsleder (Friluftskartan) Navigering 12
åsberg Autorutt i Garmin Legend c? Navigering 2
jonasolof mer om autorutt med magellan meridian o sportrak Navigering 3
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Sundom Simo Garmin GPSmap 78 Navigering 8
anders.b.k Batterilucka GPSmap 60Cx Navigering 2
cheflandell Garmin GPSmap 64s Navigering 3
rotebroelvis Garmin GPSMAP 64st Navigering 11
Jörgen A Garmin GPSMAP 62s Navigering 4
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Ivara Koppla ihop Garmin GPSmap 60 med datorn Navigering 2
ingam GPSMap 62st - Oregon 550t Navigering 16
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
tompaj GPSMAP 76 trassel Navigering 6
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
LasseT GPSMAP 60c Navigering 6
fxhunter GPSmap 60CSx Navigering 12
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
hiro GPSmap 60 Navigering 3
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
nkj GPSmap 60cx Navigering 1
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
gurrah Hållare till GPSMap 60 Navigering 0
Enicar Cykelfäste till GPSMap 60CSx Navigering 29
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
lagerstrom Hastighetskameravaring fungerar ej på GPSmap 60Cx!? Navigering 4
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
olhe Ny version för GPSMAP 60C Navigering 8
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
Stefan_Nhn Svensk manual till GPSmap 60CSx Navigering 8
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
Sjoco MapSource version 6.7till GPSMAP-295 Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.