Mätosäkerhet 60CSX

Hej
Är det någon av er som testat och vet mätosäkerheten på en Garmin 60 CSX, både när det gäller avstånd och uträknad yta.
Christer
 
Det beror på vad du menar med mätosäkerhet...

Alla mätdon har en egen, inbyggd, mätonoggrannhet som beror på konstruktionen av HW och SW.
Denna bör man kunna få reda på via manualen eller tillverkaren.
Denna onoggrannhet är mer eller mindre konstant men kan påverkas av t ex slitage.
Till detta ska sedan läggas yttre omständigheter som handhavande, miljö, mm vilket gör att den slutliga, totala, mätonoggrannheten kan variera ganska mycket från fall till fall.
Man kan säga att mätdonets egen onoggrannhet är det minimum som du måste räkna med.
Sedan kan det bara bli sämre...........
Men som sagt, lusläs manualen och om du inte hittar något där så kontakta tillverkaren.


MVH
Ola.
 
alltså

Jag undrar lite varför denna fråga kommer upp.

Dom GPS som vi har här är ju hobbiegrejer, det står ofta +-5 meter som bäst i displayen. Våra apparater duger ju bra för att gå med i skogen eller styra fritidsbåten tillsammans med de sjökort som finns och de felen som följer med där från dom kartorna.
Större noggrannhet behövs ej med nuvarande kringomständigheter.

Sen en lite egenhet är ju att våra apparater fungerar bättre i rörelse, men det är något helt annat


Men man kan inte börja mäta tex tomtgränser och ta reda på tomtens ytan med sin GPS. För det får man skaffa sig lantmäteriinstrumet. Våra apparater har ej varit avsedda för sådana saker. Visst kan man mäta ytor, men jag ser det mera som en kuriosagrej.
 
I det här fallet kan man med stor säkerhet säga att variationerna i omständigheterna utanför navigatorn är betydligt större än variationerna i själva instrumentet. De yttre variationerna har man ofta ingen aning om när man är ute, varför man med säkerhet kan säga att man inte säkert vet någonting alls.

Det går att välja ett bättre (relativt sett) tillfälle genom att använda satellitpredikteringsprogram, under förutsättning att man kan välja när man vill mäta.
 
Hobby-GPS

"Hobby-GPS har inget med seriös mätning att göra, då mätnoggrannheten är ett skämt i dessa sammanhang. Det är ungefär lika smart att använda en hobby-GPS till mätning, som att använda en liten personbil för tunga virkestransporter till massafabriken."

Ovanstående är saxat från: http://www.matniklas.se/om_matinstrument.htm#Hobby-GPS

Där redovisas mätnoggranhet med GPS-instrument för lantmäteri. Som jämförelse har man också testat en Silva Multinavigator. Skillnaden i mätnoggranhet är avsevärd, men de är ju priset åxå.

/Janne
 
Om du berättar vad du skall

mäta så kanske vi kan ge ett bättre svar.

Tripdistanser är ofta förhållandevis exakta med GPS men det finns alltid en risk att det insmyger sig mätpunkter som uppkommit av reflexer av radiovågor. Tittar du på en plot av mätpunkter i spåret kan du sortera bort sådana uppenbart felaktiga punkter.

Om du sorterar bort såna här felaktiga punkter i ett spår kan även arealberäkningen bli ganska nära "sanningen". Men det finns som sagt differentiell GPS och annan betydlgt bättre teknik som har andra felkällor.

Om du läser gamla trådar här kan du lära dig mycket.

Thure
 
Tack

Tack för era svar.
Men först vill jag klargöra en sak. Jag har aldrig någonsin påstått att jag är ute efter ett precisionsinstrument.
Mätosäkerhet finns i allt som har med mätning att göra, oavsett om man mäter potatis, timmer eller guld. Sedan är ju frågan hur stor mätosäkerheten blir. En del tycks tro att bara för att jag frågade om mätosäkerhet så skulle jag ha ett presicionsinstrument.
Däremot så är det kul att veta om den går 1 eller 20 % fel.
Jag jobbar dagligen med mätosäkerhet så därför frågade jag.
Men tack ändå, jag ska kolla lite mera på trådar o länk.

Christer
 
Positionsnoggrannhet

Hej!

Som framgår av tidigare inlägg är detta inget lätt fråga.

Jag har försökt att kolla noggrannheten på min Garmin 60CSx och har då gjort detta genom att mäta koordinaterna för min waypoint "Hemma". Härifrån har jag fri sikt över en stor del av horisonten runt om och brukar få in 8 till 11 satelliter med god signalstyrka.
Jag har upprepat mätningen över olika tider på dagen och även mätt olika dagar under ett par månaders tid.
Mätvärdet har så långt jag kan minnas alltid legat inom 3-4 meter från min registrerade waypoint.
Detta fel inkluderar ju då fel på grund av bl.a.:


1. Mottagarbrus i GPSens korrelations-mottagare. Detta fel ökar vid svaga GPS signaler

2. Variationer i vågutbredningsfördröjning genom jonosfären

3. Fel på grund av olika gynnsamma satellitpositioner, dvs HDOP = Horizontal Dilution of Precision

4. Satellitsignalernas reflektioner i närliggande byggnader (i ovanstående mätningar små)

Om man i stället befinner sig inomhus med svaga satellitsignaler och reflektioner av satellitsignalerna innan de når GPS mottagaren verkar felet öka avsevärt, till storleksordningen 10-30 meter. Om du befinner dig i en stad med höga byggnader kan du också förvänta sig mycket signalreflektioner vilket resulterar i stora fel. Större fel kan du också förvänta dig i tät vegation vilket ger svag satellitsignal och kanske också en hel del reflektioner.

Om du vill mäta avståndet mellan två punkter kommer posionsfelet att kunna påverka avståndsfelet på olika sätt beroende på positionsfelets karaktär.

Vid mätning av avståndet (i meter) mellan två punkter som skillnad mellan två positioner kommer felet pga mottagarbrus (Punkt 1 ovan) naturligtvis att adderas (statistiskt ökar felet med roten ur 2). Däremot kan det hända att jonosfärfelet (punkt 2 ovan) inte adderas om du mäter upp de två punkterna med relativt kort tid mellan mätpunkterna. Jonosfärfelet för de två punkterna kan då vara korrelerat och då kan du inte addera felen.

Fel i position översätts således till fel i avstånd (m) och yta (kvadratmeter). Felet i procent på avstånd och yta blir ju sedan beroende av hur stort avstånd resp. yta du mätt upp. Ju större avstånd resp yta desto mindre blir felet i procent.

Slutsats:
Det är inte enkelt att ge några exakta svar, som framgått tydligt av tidigare svar, men en slutsats kan vara att du kan försvänta dig positionsfel på storlekesordningen 3 meter under gynnsamma omständigheter och storleksordningen 10-30 meter under mer ogynnsamma omständigheter.
Dessa positionsfel kan du sedan använda för att uppskatta fel i avstånd och yta.
Avståndsfelet mellan två punkter kan ju aldrig bli mer än dubbla positionsfelet men ofta mindre. Du kan ju bedöma felet i yta på motsvarande sätt.
Observera alltså att procentuellt fel blir mindre om du mäter över stora avstånd resp stor yta.

Hälsningar
Bernt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
vandring Garmin 60CSx, hittar inte några sateliter. Navigering 9
eloserik On-off knapp på Garmin 60csx Navigering 10
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
ribbholm Föra över kartor från 60csx till astro 220 Navigering 6
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
Kincop ÖVerföringsproblem av kartor 60csx Navigering 6
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Kincop Garmin 60CSx dör..! Navigering 9
carro1976 Garmin 60csx låg pris Navigering 24
dilaiic 60Csx hänger sig Navigering 0
forslund Två kartor i 60csx Navigering 31
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
aRWe Garmin 60Csx och överföring kartor Navigering 18
Antoze Garmin 60csx och fartkameravarning Navigering 5
Tim_82 Garmin 60csx guide Navigering 6
mikr Uppdatering Garmin 60CSx Navigering 13
Kincop Aktuellt max minne 60Csx? Navigering 4
Danne71 60csx/76csx med batterispar funktionen påslagen? Navigering 4
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
micke_vb Minnesproblem i 60CSx Navigering 4
Metallaren Olika ikoner i 60CSx och Mapsourde Navigering 6
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2
fxhunter GPSmap 60CSx Navigering 12
Pro377 Garmin 60CSx efterföljare? Navigering 9
eloserik Beräkna medelposition i Garmin 60csx Navigering 3
yamahajet Garmin 60Csx Minneskortsstorlek? Navigering 9
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Enicar Garmin 60CSx Reciever software Navigering 2
dave1 Garmin 60CSX - Programvara till Mac? Navigering 9
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
freuds Arealberäkning 60csx Navigering 3
lipstick 60csx 50 punkter/rutt Navigering 6
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
fritz67 garmin 60csx Navigering 2
nickeB Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX Navigering 10
Setter2 Garmin 60csx/76csx Navigering 3
Setter2 Efterföljare till Garmin 60Csx? Navigering 2
Ove K 60csx Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.