Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX

Jag har nyligen införskaffat en Garmin 60CSX från USA och lagt in GARMINS friluftskarta.

När jag i helgen åkte ut till mina föräldrar i Roslagen så visade GPS:n cirka 20 meter fel i östlig riktining och 20 meter fel i sydlig riktning när vi jämförde rutten på kartan mot vägarna vi gick på.

Jag är helt grön när det gäller GPS:er och undrar därför om någon här på utsidan kan hjälpa mig att svara på om man kan "kalibrera" kartan eller om det helt enkelt är fel på GPS:en.
 
Felet är inte så stort

och stämmer väl med den noggrannhet som man har på en tryckt topografisk karta. Vilket kartdatum och vilket koordinatsystem har du ställt in GPSen på? Har för mig att du får bäst överenstämmelse med kartan om du använder RT90 i bägge fallen.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-03-06 kl 11:22]
 

avslutad210712

Gäst
nickeB; sa:
Jag har nyligen införskaffat en Garmin 60CSX från USA och lagt in GARMINS friluftskarta.

När jag i helgen åkte ut till mina föräldrar i Roslagen så visade GPS:n cirka 20 meter fel i östlig riktining och 20 meter fel i sydlig riktning när vi jämförde rutten på kartan mot vägarna vi gick på.

Jag är helt grön när det gäller GPS:er och undrar därför om någon här på utsidan kan hjälpa mig att svara på om man kan "kalibrera" kartan eller om det helt enkelt är fel på GPS:en.

Skulle friluftskartan visa bara 20 m fel för mig skulle jag vara glad :)

Inga som helst problem att mäta upp felaktigheter på mellan 100-150 meter för min del. Inga problem uppe på kalfjället för där har man trots allt rätt hyfsad sikt men i skogen är det rätt jobbigt med så stora avvikelser. Rätt lustigt när GPS'n visar att man går på vänster sida om en bäck medans man själv är fullständigt övertygad om att man går på höger sida. Eller som det är på vissa ställen att bäckarna inte ligger i botten på bäckravinerna utan en bit upp.

I början var jag rätt syrak på sånt men sen har jag lärt mig att leva med det.
 
Tack för infon, det fick mig att känna mig lite lugnare... Jag har ställt om kartdatumet och koordinatsystemet till RT90 och ska ut och se om det blir bättre.

Killen jag köpte GPS:en av sa att dagens GPS:er visar position med precision på 1 meter när. Min fråga då är om det i våra fall är kartan som är felaktig eller om försäljaren helt enkelt var en försäljare :)
 
nickeB; sa:
Killen jag köpte GPS:en av sa att dagens GPS:er visar position med precision på 1 meter när. Min fråga då är om det i våra fall är kartan som är felaktig eller om försäljaren helt enkelt var en försäljare :)

I Europa så har man sällan så bra precision som 1 meter med vanliga konsument GPSer.

Felen i de topografiska kartorna är betydligt större än så på t ex vägposition. Men de vektoriserade vägkartornas vägar är uppmätta med GPS och där är följaktligen positionen lite bättre. Du kan där också välja funktionen lås på väg men då uppfattar du å andra sidan inte på GPSen när du lämnat vägen en bit för att t ex parkera.

Thure
 
De enda punkterna på terrängkartan som verkligen man har försökt få rätt är väg över bäck med höjdangivelse. Där är enligt papperskartemodellen felet mindre än 50m. Vid kartframställning använder man tejp och dekaler och låter människor pytsa ut dessa över arket. Klart att det blir någorlunda rätt.
20 m är en mycket god precision. Vill du komma närmare får du satsa på ekonomiska kartan...Orienteringsblad brukar också vara mycket noggranna.

go tur
 
Friluftskartan (utan Pro) är baserad på vägkartan (blå kartan). På vägkartan i rik-format (Lantmäteriverkets filformat för digitala kartor) är en pixel 10*10 m. En stig som är 0,5 m bred i naturen har en bredd på 3-4 pixlar och får således en bredd motsvarande således minst 30 m på vägkartan.

En 5 meter bred väg är 5-7 pixlar bred (50-70 m) på rik-kartan. Går det sedan en 1,5 m bred cykelbana 1m bredvid vägen och man har valt att separera vägen och cykelbanan med 2 pixlar (20 m) och gjort cykelbanan 3-4 pixlar bred så inser man (åtminstone jag numera) att det fort uppkommer fel vid vektorisering, om man inte tar till handpåläggning vid vektoriseringen av kartan. Handpåläggning tar tid och nog kräver lokalkännedom.

När jag cyklar på bilvägar brukar jag kolla noggrannheten genom att jag stannar när jag passerar under en elledning eller kör på bro över en järnväg. Sådana relativt smala objekt stämmer för det mesta bra.

En märklig sak som jag inte däremot förstår är att det inte långt från där jag bor finns en kraftledning Friluftskartan som inte finns på Terrängkartan (Tyvek) och inte i verkligheten. Att man inte tar med allt på kartan har jag förståelse för. Men vem lägger dit saker som inte finns i verkligheten, och vad jag vet aldrig funnits i verkligheten åtminstone de senaste 20-25 åren.


Per Brune
 
Batteri spar

Jag hade samma fel på min 60csx men när jag tog bort "batteri spar" funtionen så fixade sig, men det kanske du har testat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.