Fel på mig eller GPS:en ???????

Hej!

Har precis köpt en eTrex legend med en medföljande baskarta över Europa. När jag kollar på denna karta, så ligger min position på kartan helatiden förskjuten fel antingen i västlig riktning eller östlig riktning. I nordlig- sydlig riktning stämmer min position.
tex. När jag följer en motorväg så ligger pekaren och den felcirkel som omger pekaren hela tiden en bra bit, föskjuten i väst-östlig riktning, utanför motorvägen. Jag har ställt in enligt: positionsformat = Rikets nät
kartrefernssystem = RT 90

Har jag missat något????? Hjälp!!!!!!!!!!!


Mvh
Calle
 
Referens kvittar

Vilket koordinatsystem eller kartreferens du använder ska inte ha någon betydelse, när du använder den interna kartan.

Någon annan som har europeisk karta, som kan jämföra positionsnoggrannheten? Min Vista har ju amerikansk, så jag får ju åka så långt för att kolla...

Anders
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fel noggranhet

Kunde väl tänka mig det....att den interna kartan inte på verkas av koordinat systemet.....men varför visar GPS:en så förb***** mycket fel då det gäller min position på den interna kartan?????!!!!!

Tack för ditt inlägg anders!!!
 
offset-fel i baskartan har jag inte sett

Jag har tidigare använt baskartan mycket. (då jag bodde utanför navtech/garmin karterade områden)

Något generellt offsetfel har jag inte sett. Den visar fel åt alla håll. Felcirkeln är dock lite väl snålt tilltagen, felet är ofta mer än så. Dock i alla riktningar.

Däremot världskartan har kraftiga offset-fel trots att den har mycket detaljer.

Baskartan använder AND's databas. Enligt rykten är världskartan CIA databasen med ett transformationsfel någonstans, det blir mer och mer fel ju längre från USA man kommer.
 
Tack!

Tack Mathias för ditt inlägg!!!

Om jag har förstått dig rätt, innebär detta att det fel som jag har på min baskarta, bara är något som jag får acceptera och inte kan göra något åt..? Och även om positionerna är fel då jag tittar på baskartan, kommer de att stämma överens då jag använder en papperskarta. Rätt...?
 
World Map

Positionen, i lat/long, eller vilket format du nu använder, ska ju stämma ändå, om du överför den på en papperskarta. Se upp med kartdatumet, bara, så inte det ställer till det för dig.

MetroGuide är mycket bättre på att placera saker rätt, jämfört med sådant som finns med i både MG och WorldMap. När jag rantade omkring i Paris, och gick längs Seine, påstod WorldMap envist att floden var till vänster, medan verkligheten hävdade att den var till höger. När jag senare fått tag i MG Europe, och kunde jämföra med det lagrade spåret i MapSource, tyckte MG Europe också att floden skulle ligga till höger.

Seger för verkligheten, alltså.

Nä, jag hoppade inte i floden, skrikande "Den ska inte vara här!". Det räcker så bra med vad vikingarna hittade på förr...

Anders
 
lock on road..

Hej

Jag har för mig att det finns en funktin i min vista, vet inte om det är samma i se andra modellerna, lock on road, som även om GPS:ns riktiga possition ligger utanför vägen, visar kartans possitionen på vägen..

Denna funktion får bort felet..

(Men possitionen i track loggen är ju fortfarande inte rätt)
 
Ja och jo och nä...

Det finns en sån "Lås på väg" funktion, det är riktigt.

MEN den fungerar inte på baskartan, eller på WorldMap. Däremot på MetroGuide (och förmodligen på Roads & Recreations, har inte provat). Förmodligen för att vägarna på baskartan ibland är en bra bit från där de borde vara.

Dessutom lär nog spårloggen visa att du varit på vägen, om du haft "Lås på väg" aktiverat, även om du faktiskt varit en bit vid sidan om vägen. När man tittar på spåret i displayen, eller uppladdat till en dator, följer det envist vägen, till "Lås på väg" kopplats ur.

För övrigt är den WorldMap jag har bitvis någorlunda korrekt, men hemskt gammal. Där jag bor visas E4 någorlunda på rätt ställe, men det är den gamla sträckningen, som byggdes om redan på 70-talet!

Anders
[Ändrat av apersson850 2002-09-12 kl 10:45]
 
precision i kartmaterial och vektorkartor

apersson850; sa:
MEN den fungerar inte på baskartan, eller på WorldMap. Däremot på MetroGuide (och förmodligen på Roads & Recreations, har inte provat). Förmodligen för att vägarna på baskartan ibland är en bra bit från där de borde vara.

Roads and recreation har inte den funktionen (iallafall inte swe-r&r, jag har inte kontrollerat Europa-R&R). För att den funktionen ska fungera fungera måste det finnas ytterligare information i kartmaterialet så att låsningen fungerar. Varför det är på det viset får man fråga utvecklarna på Garmin, men R&R är optimerad för minimal storlek och har därför inte den informationen i kartan.

Angående precision i kartmaterial kan man nog säga att baskartan/världskartan är ungefär i kategori med lantmäteriets sverigekartan. Den kartan är original 1:700 000. En större väg är i det kartmaterialet 700 meter bred. Om man tar det materialet och gör en vektorkarta av det så kan vägen vara felplacerad med ungefär hälften av vägens bredd dvs 350 meter och ändå vara korrekt placerad på den 1:700 000 kartan.

Hade vektorkartan i GPS'en istället varit en rasterkarta hade vägen varit just 700 meter bred på din display och då hade du säkert åkt på vägen. Eftersom det blir fult att zooma då så använder man vektorer som alltid har fix bredd oberoende hur mycket du zoomar in. För att du som användare ska kunna se att "nu har du zoomat för mycket" finns det en liten symbol i hörnet som säger "overzoom" då du zoomat in mer än vad GPS'en tycker är ok. Om man använder baskartan/världkartan kommer overzoom tidigt men om man använder en mer detaljerad karta kommer overzoom mycket senare.

Detta prat om precision gäller bara kartmaterialet, sen kommer i det här fallet även in andra fel. För att minska materialet har Garmin massa metoder för att approximera och minimera kartmaterialet och detta genererar även det ett fel som gör att positioner på kartan inte är de är i verkligheten.Väldskartan har dessutom ett räknefel någonstans i konverteringen som gör att kartan är placerad på "fel" position.


Slutsats: GPS'en vet var du är med det fel som står på satellitsidan (för garmin gps:er).
Kartmaterialets rådata gör att du kan bli placerad på rätt eller fel ställe på kartan. Desto mer information som finns i kartan desto större chans att bli placerad på rätt ställe i kartbilden.

Informationsmängd i olika material:
- Basemap garmin atlantic. (väst-europa) 8 Mbyte. (gissning)
- Worldmap garmin. (europa) 10 Mbyte. (175 Mbyte hela världen)
- Europe MG 894 Mbyte
- Europe R&R 278 Mbyte
- Europe POI (del av R&R) 23.4 Mbyte
 
Bra skrivet!

Det var informativt och bra!
Då vet vi att lås på väg bara fungerar på MetroGuide kartor. Där fungerar det, på gott och ont, det har jag själv konstaterat.

Hur har du fått ihop storleken på kartorna i MG Europe? Om jag markerar alla kartbitar i min version, blir det 597,7 MB, påstår programmet. Visar din något annat?

Anders
 
ny tabell kartstorlekar garmin

apersson850; sa:
Hur har du fått ihop storleken på kartorna i MG Europe? Om jag markerar alla kartbitar i min version, blir det 597,7 MB, påstår programmet. Visar din något annat?

Jag använde i det fallet filernas storlek i katalogen. En mer korrekt tabell följer: (*)

- Basemap garmin atlantic. (väst-europa) 8 Mbyte. (gissning) Kan vara ännu mindre.
- Worldmap garmin. (europa) 10 Mbyte. (175 Mbyte hela världen)
- Europe MG 600 Mbyte
- Europe R&R 330 Mbyte
- Europe POI (del av R&R) 30 Mbyte

(*) Inte denna tabell är korrekt då R&R består av MÅNGA kartor och dessa med Garmins överföringsformat tar mer plats och därför bör R&R datamängden justeras ned något, gissning ca 10-15 %.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips