Fel på mig eller GPS:en ???????

Hej!

Har precis köpt en eTrex legend med en medföljande baskarta över Europa. När jag kollar på denna karta, så ligger min position på kartan helatiden förskjuten fel antingen i västlig riktning eller östlig riktning. I nordlig- sydlig riktning stämmer min position.
tex. När jag följer en motorväg så ligger pekaren och den felcirkel som omger pekaren hela tiden en bra bit, föskjuten i väst-östlig riktning, utanför motorvägen. Jag har ställt in enligt: positionsformat = Rikets nät
kartrefernssystem = RT 90

Har jag missat något????? Hjälp!!!!!!!!!!!


Mvh
Calle
 
Referens kvittar

Vilket koordinatsystem eller kartreferens du använder ska inte ha någon betydelse, när du använder den interna kartan.

Någon annan som har europeisk karta, som kan jämföra positionsnoggrannheten? Min Vista har ju amerikansk, så jag får ju åka så långt för att kolla...

Anders
 
Fel noggranhet

Kunde väl tänka mig det....att den interna kartan inte på verkas av koordinat systemet.....men varför visar GPS:en så förb***** mycket fel då det gäller min position på den interna kartan?????!!!!!

Tack för ditt inlägg anders!!!
 
offset-fel i baskartan har jag inte sett

Jag har tidigare använt baskartan mycket. (då jag bodde utanför navtech/garmin karterade områden)

Något generellt offsetfel har jag inte sett. Den visar fel åt alla håll. Felcirkeln är dock lite väl snålt tilltagen, felet är ofta mer än så. Dock i alla riktningar.

Däremot världskartan har kraftiga offset-fel trots att den har mycket detaljer.

Baskartan använder AND's databas. Enligt rykten är världskartan CIA databasen med ett transformationsfel någonstans, det blir mer och mer fel ju längre från USA man kommer.
 
Tack!

Tack Mathias för ditt inlägg!!!

Om jag har förstått dig rätt, innebär detta att det fel som jag har på min baskarta, bara är något som jag får acceptera och inte kan göra något åt..? Och även om positionerna är fel då jag tittar på baskartan, kommer de att stämma överens då jag använder en papperskarta. Rätt...?
 
World Map

Positionen, i lat/long, eller vilket format du nu använder, ska ju stämma ändå, om du överför den på en papperskarta. Se upp med kartdatumet, bara, så inte det ställer till det för dig.

MetroGuide är mycket bättre på att placera saker rätt, jämfört med sådant som finns med i både MG och WorldMap. När jag rantade omkring i Paris, och gick längs Seine, påstod WorldMap envist att floden var till vänster, medan verkligheten hävdade att den var till höger. När jag senare fått tag i MG Europe, och kunde jämföra med det lagrade spåret i MapSource, tyckte MG Europe också att floden skulle ligga till höger.

Seger för verkligheten, alltså.

Nä, jag hoppade inte i floden, skrikande "Den ska inte vara här!". Det räcker så bra med vad vikingarna hittade på förr...

Anders
 
lock on road..

Hej

Jag har för mig att det finns en funktin i min vista, vet inte om det är samma i se andra modellerna, lock on road, som även om GPS:ns riktiga possition ligger utanför vägen, visar kartans possitionen på vägen..

Denna funktion får bort felet..

(Men possitionen i track loggen är ju fortfarande inte rätt)
 
Ja och jo och nä...

Det finns en sån "Lås på väg" funktion, det är riktigt.

MEN den fungerar inte på baskartan, eller på WorldMap. Däremot på MetroGuide (och förmodligen på Roads & Recreations, har inte provat). Förmodligen för att vägarna på baskartan ibland är en bra bit från där de borde vara.

Dessutom lär nog spårloggen visa att du varit på vägen, om du haft "Lås på väg" aktiverat, även om du faktiskt varit en bit vid sidan om vägen. När man tittar på spåret i displayen, eller uppladdat till en dator, följer det envist vägen, till "Lås på väg" kopplats ur.

För övrigt är den WorldMap jag har bitvis någorlunda korrekt, men hemskt gammal. Där jag bor visas E4 någorlunda på rätt ställe, men det är den gamla sträckningen, som byggdes om redan på 70-talet!

Anders
[Ändrat av apersson850 2002-09-12 kl 10:45]
 
precision i kartmaterial och vektorkartor

apersson850; sa:
MEN den fungerar inte på baskartan, eller på WorldMap. Däremot på MetroGuide (och förmodligen på Roads & Recreations, har inte provat). Förmodligen för att vägarna på baskartan ibland är en bra bit från där de borde vara.

Roads and recreation har inte den funktionen (iallafall inte swe-r&r, jag har inte kontrollerat Europa-R&R). För att den funktionen ska fungera fungera måste det finnas ytterligare information i kartmaterialet så att låsningen fungerar. Varför det är på det viset får man fråga utvecklarna på Garmin, men R&R är optimerad för minimal storlek och har därför inte den informationen i kartan.

Angående precision i kartmaterial kan man nog säga att baskartan/världskartan är ungefär i kategori med lantmäteriets sverigekartan. Den kartan är original 1:700 000. En större väg är i det kartmaterialet 700 meter bred. Om man tar det materialet och gör en vektorkarta av det så kan vägen vara felplacerad med ungefär hälften av vägens bredd dvs 350 meter och ändå vara korrekt placerad på den 1:700 000 kartan.

Hade vektorkartan i GPS'en istället varit en rasterkarta hade vägen varit just 700 meter bred på din display och då hade du säkert åkt på vägen. Eftersom det blir fult att zooma då så använder man vektorer som alltid har fix bredd oberoende hur mycket du zoomar in. För att du som användare ska kunna se att "nu har du zoomat för mycket" finns det en liten symbol i hörnet som säger "overzoom" då du zoomat in mer än vad GPS'en tycker är ok. Om man använder baskartan/världkartan kommer overzoom tidigt men om man använder en mer detaljerad karta kommer overzoom mycket senare.

Detta prat om precision gäller bara kartmaterialet, sen kommer i det här fallet även in andra fel. För att minska materialet har Garmin massa metoder för att approximera och minimera kartmaterialet och detta genererar även det ett fel som gör att positioner på kartan inte är de är i verkligheten.Väldskartan har dessutom ett räknefel någonstans i konverteringen som gör att kartan är placerad på "fel" position.


Slutsats: GPS'en vet var du är med det fel som står på satellitsidan (för garmin gps:er).
Kartmaterialets rådata gör att du kan bli placerad på rätt eller fel ställe på kartan. Desto mer information som finns i kartan desto större chans att bli placerad på rätt ställe i kartbilden.

Informationsmängd i olika material:
- Basemap garmin atlantic. (väst-europa) 8 Mbyte. (gissning)
- Worldmap garmin. (europa) 10 Mbyte. (175 Mbyte hela världen)
- Europe MG 894 Mbyte
- Europe R&R 278 Mbyte
- Europe POI (del av R&R) 23.4 Mbyte
 
Bra skrivet!

Det var informativt och bra!
Då vet vi att lås på väg bara fungerar på MetroGuide kartor. Där fungerar det, på gott och ont, det har jag själv konstaterat.

Hur har du fått ihop storleken på kartorna i MG Europe? Om jag markerar alla kartbitar i min version, blir det 597,7 MB, påstår programmet. Visar din något annat?

Anders
 
ny tabell kartstorlekar garmin

apersson850; sa:
Hur har du fått ihop storleken på kartorna i MG Europe? Om jag markerar alla kartbitar i min version, blir det 597,7 MB, påstår programmet. Visar din något annat?

Jag använde i det fallet filernas storlek i katalogen. En mer korrekt tabell följer: (*)

- Basemap garmin atlantic. (väst-europa) 8 Mbyte. (gissning) Kan vara ännu mindre.
- Worldmap garmin. (europa) 10 Mbyte. (175 Mbyte hela världen)
- Europe MG 600 Mbyte
- Europe R&R 330 Mbyte
- Europe POI (del av R&R) 30 Mbyte

(*) Inte denna tabell är korrekt då R&R består av MÅNGA kartor och dessa med Garmins överföringsformat tar mer plats och därför bör R&R datamängden justeras ned något, gissning ca 10-15 %.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
chuck Fel på spår i garmin 60csx? Navigering 4
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
Konstiga fel på Garmin 60 CS Navigering 14
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
anteboy65 Oregon visar kartbilden med fel färger Navigering 6
venjans Garmin Friluftskarta Topo V3 - fel höjdkurver? Navigering 5
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
barfotinna fel... Navigering 5
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
sejohas Garmin 276C visar fel tid Navigering 11
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
kanotisten Än en gång blir det så fel Navigering 5
Dalmasen Fel vägmarkering Navigering 2
freuds Trackmaker fel? Navigering 1
Brune Fel i båtsportkort Ostkusten 2007 Navigering 0
Store Fel i Tomtom kartor v6.7 runt Arlanda? Navigering 11
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
nickeB Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX Navigering 10
magnuss Fel Datum i Garmin 12 Navigering 4
DanielS POI pekar fel, varför då? Navigering 2
jonasolof Finn fula fel i City Navigators baskarta Navigering 0
wadde Route fel.... Navigering 4
smed Fel i carmin iQue 3600 Navigering 9
Garmin Vista iQue 3600 Fel ! Navigering 5
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
halleus Spår i Oziexplorer - fel Navigering 3
Sputink lite fel navigerat.. Navigering 2
jerer Fel positionsangivning?? Navigering 2
Track-fel Navigering 4
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.